Traumahelikopter mag ook 's nachts vliegen

Auteur Topic: Traumahelikopter mag ook 's nachts vliegen  (gelezen 154745 keer)

0 gebruikers (en 7 gasten bekijken dit topic.

vesalius

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,506
Reactie #110 Gepost op: 22 januari 2006, 15:51:59

Tja, de wens is de vader van de gedachte he...........

Ik vind het nog altijd onbegrijpelijk dat er nog zoveel geld in deze geldverslindende materie gestopt wordt.
Kan iemand mij nou eens vertellen waar openbare onderzoeken mbt MMT's en afname van mortaliteit/restschade te vinden zijn????
En dan wel op de Nederlandse situatie. Dus geen Engels of Amerikaans onderzoek, maar een onderzoek naar de Nederlandse situatie.

Hieronder een abstract van artikel uit British Journal of Surgery waarin gesteld wordt dat de kans om te overleven 2x zo hoog is wanneer er een MMT ingezet wordt, dit gecorrigeerd voor de ernst van het ongeval. Studie gedaan in Rotterdam.

Br J Surg. 2004 Nov;91(11):1520-6.
 
Beneficial effect of helicopter emergency medical services on survival of severely injured patients.

Frankema SP, Ringburg AN, Steyerberg EW, Edwards MJ, Schipper IB, van Vugt AB.

Trauma Centre of the South West Netherlands, Erasmus Medical Centre, Rotterdam, The Netherlands. s.frankema@erasmusmc.nl

BACKGROUND: In Rotterdam, the Netherlands, a helicopter-transported medical team (HMT), staffed with a trauma physician, provides additional therapeutic options at the scene of injury. This study evaluated the influence of the HMT on the chance of survival of severely injured trauma victims. METHODS: This was a 2-year prospective observational study of consecutive adults who suffered multiple trauma (Injury Severity Score (ISS) 16 or more) and presented to the Erasmus Medical Centre emergency ward. The effect of the HMT was quantified by an odds ratio (OR), adjusted for confounding variables in logistic regression models. RESULTS: Complete data for a total of 346 patients were available for analysis. Two hundred and thirty-nine patients were treated by ambulance personnel alone and 107 received additional HMT assistance. Patients in the HMT group had significantly lower Glasgow Coma Scale scores (mean 8.9 versus 10.6; P = 0.001) and a higher ISS (mean 30.9 versus 25.3; P < 0.001). The unadjusted OR for death was 1.7 in favour of the group treated by ambulance staff only (OR for survival 0.61 (95 per cent confidence interval (c.i.) 0.37 to 1.0, P = 0.048)). After adjustment, however, patients in the HMT group had an approximately twofold better chance of survival (all injuries: OR 2.2 (95 per cent c.i. 0.92 to 5.9), P = 0.076; blunt injuries: OR 2.8 (95 per cent c.i. 1.07 to 7.52), P = 0.036). CONCLUSION: The presence of the HMT may increase chances of survival for patients suffering multiple trauma, especially for those with blunt trauma. Copyright (c) 2004 British Journal of Surgery Society Ltd


Gast

  • Gast
Reactie #111 Gepost op: 22 januari 2006, 16:21:42
Vanuit de kant van de luchtvaart bekeken, deze helicopters zijn qua instrumentarium niet anders ingericht dan andere helicopters voor wat betreft navigatie-instrumenten om volgens instrument regels (IFR) te kunnen vliegen. Er wordt nu op zichtvoorwaarden (VFR - Visual Flight Rules) gevlogen, en VFR vliegen kan alleen binnen UDP (Uniforme Daglicht Periode) die een half uur voor zonsopgang tot half uur na zonsondergang beslaan.

Ware het niet dat tijdens een nachtelijke inzet niet via bakens en luchtroutes gevlogen zal worden maar naar een punt of coördinaatvlak waar de inzet plaatsvindt.
Navigatie 's nachts zou dan via een GPS systeems moeten gebeuren. GPS systemen voor navigatie zijn wettelijk gezien in de luchtvaart nog niet "geregeld", het is geen officiële vorm van navigatie, toestaan door de internationale luchtvaart-wetgeving of in de Luchtvaartwet (hier in NL) vastgelegd, of omschreven.
Dit alleen al maakt het dat buiten de mogelijkheden ZOU vallen om 's nachts te kunnen vliegen (ervan uitgaande dat de piloten gewoon IFR gecertificeerd zijn)

Echter is in de Luchtvaartwet standaard een exceptie opgenomen om te mogen vliegen BUITEN die UDP periode voor "POLICE, HEMS, AMBULANCE or MILITARY" vluchten. Tenslotte vliegen de Lynxen van de Marine op de Kooij ook 's nachts uit als iemand overboord geslagen is op de Noordzee.
De LifeLiner valt ZEKER onder de classificatie HEMS als je het nuchter bekijkt. Dus wat houdt het dan tegen om 's nachts te KUNNEN vliegen?
Zeker niet de regelgeving, die is qua luchtvaartwet sluitend in het kader van de uitzondering voor bovengenoemde vluchten.
Het enige hiaat ZOU kunnen zijn dat het luchtvaartuig niet landt op een "toegewezen landingsterrein", maar zelfs dat is onoverkomelijk.

Mij lijkt, vanuit de medische kant gezien, dat na gemiddeld zondsondergang er gewoonweg veel minder ongevallen gebeuren waarbij dus naar rato gezien de inzet van een MMT, en een traumahelicopter, aanzienlijk minder is dan gedurende de dag. In dit kader wordt het financiële plaatje een stuk duidelijker.
Wat het niet goedpraat dat het NIET zou moeten gebeuren, maar maakt het wel aannemelijker.

Qua apparatuur zal een "nightsun" lamp, om een landingsterrein te kunnen verlichten nauwelijks meer kosten dan een goede GPS-navigatie aan boord (of TomTom... al zijn die wel goedkoper ;)

Het stukje geluidsoverlast dan, al die klagende mensen over die ronkende helicopter.....
Op het moment dat een geliefde deze hulp nodig zou hebben, zouden ze dan nog steeds klagen over dat ronkende geluid?....
Dacht het ook niet.

Vanuit de luchtvaart-kant gezien, de regelgeving omschreven in de Wet Luchtvaart maakt het gewoon mogelijk om nachtvluchten uit te voeren.
Zo is dit onderwerp vanuit mijn professie van een andere kant ook leuk belicht!


Ambuman

  • Gast
Reactie #112 Gepost op: 23 januari 2006, 16:43:55
Het onderzoek gepubliceerd in UK is gedaan door het Erasmus MC zelf. Is dus geen onafhankelijk onderzoek.
Waarom is dit onderzoek in Nederland niet vindbaar???

En een kosten/baten analyse zie ik al helemaal nergens. Is het nu echt zo dat tegen elk geld alle middelen mogen worden ingezet om een gunstig resultaat te halen??? Lijkt me niet.
Tenminste dan zijn er nog wel wat andere dingen die op het verlanglijstje van de gezondheidszorg staan....

In elk geval geen nachtelijk heli MMT.....


Karim

  • Gast
Reactie #113 Gepost op: 24 januari 2006, 12:54:33
Vanaf 1 februari zullen de vier traumahelikoptercentra in Amsterdam, Rotterdam, Groningen en Nijmegen ook 's avonds paraat zijn. Daarover zijn na jarenlang gesteggel over de ruimere inzet van de mobiele traumateams afspraken gemaakt met minister Hoogervorst (Volksgezondheid).

Het team uit Nijmegen zal met zijn helikopter in principe 24 uur paraat zijn. De overige drie zullen tussen 07.00 en middernacht met voertuigen op pad kunnen, liet de minister de Tweede Kamer donderdag weten. In feite gaat het om een proef. Er komt een anderhalf jaar vergend onderzoek naar onder meer noodzaak en gezondheidswinst van de nachtelijke inzet. De minister besluit daarna of die uitbreiding wordt voortgezet.

De Nijmeegse helikopter moet nog wel geschikt worden gemaakt om in het donker te kunnen vliegen en de (nieuwe) bemanning moet worden opgeleid. Dat duurt tot november. Zolang zal het zogenoemde MMT Oost 24 uur paraat zijn en zich met de heli verplaatsen zolang het daglicht dat toestaat. Als het te donker is, zal het voertuig niet worden gebruikt.

In april kondigde Hoogervorst aan dat hij 2,5 miljoen euro extra zou uittrekken voor zulke nachtvluchten vanuit een centraal punt, waardoor 80 procent van de bevolking op tijd zou kunnen worden bereikt.

bron


Karim

  • Gast
Reactie #114 Gepost op: 24 januari 2006, 12:55:56

In elk geval geen nachtelijk heli MMT.....

Toch wel blijkbaar ;

Traumaheli nu ook 's nachts inzetbaar


scoutcow

  • Anesthesiemedewerker io
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,111
    • Rhovanion
Reactie #115 Gepost op: 24 januari 2006, 15:30:00
De overige drie zullen tussen 07.00 en middernacht met voertuigen op pad kunnen

als ik het goed begrijp wat hier staat, is er alleen nog maar de heli van nijmegen en de rest alleen met voertuigen ??? dat lijkt me erg sterk... :-\


Rémon Duivestein

  • Gast
Reactie #116 Gepost op: 24 januari 2006, 18:06:50
Volgens mij vliegt vanaf 1 februari de LL2 al snachts... te minsten is me vertelt...  ::)


FireRobin

  • Hoofdbrandwacht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,926
    • Facebookpagina Post Zuidlandstraat
Reactie #117 Gepost op: 24 januari 2006, 18:34:31
Volgens mij vliegt vanaf 1 februari de LL2 al snachts... te minsten is me vertelt...  ::)

Dat hoorde ik ook overlaatst
Brandweer Terneuzen post Zuidlandstraat | Bevelvoerder bedrijfsbrandweer Evos Terneuzen


Bart S

  • Gast
Reactie #118 Gepost op: 24 januari 2006, 20:43:20
Volgens mij vliegt vanaf 1 februari de LL2 al snachts... te minsten is me vertelt...  ::)

Klopt niet hoor.... Nijmegen (LL3) heeft de pilot (niet te verwarren met de piloot ;D), en het zal nog tot november ofzo duren voordat ze ook echt 's nachts ingezet worden met de heli. De andere heliteams zijn tussen 1900 uur (dus niet 0700 uur!!) en 2400 uur voortaan paraat met het busje.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #119 Gepost op: 24 januari 2006, 20:45:20
Klopt niet hoor.... Nijmegen (LL3) heeft de pilot (niet te verwarren met de piloot ;D), en het zal nog tot november ofzo duren voordat ze ook echt 's nachts ingezet worden met de heli. De andere heliteams zijn tussen 1900 uur (dus niet 0700 uur!!) en 2400 uur voortaan paraat met het busje.

Volgens mij staat het MMT van RR al 24/7 paraat. Of met de heli of met het busje.......  :) Dus ik begrijp het niet helemaal????