Vanuit de kant van de luchtvaart bekeken, deze helicopters zijn qua instrumentarium niet anders ingericht dan andere helicopters voor wat betreft navigatie-instrumenten om volgens instrument regels (IFR) te kunnen vliegen. Er wordt nu op zichtvoorwaarden (VFR - Visual Flight Rules) gevlogen, en VFR vliegen kan alleen binnen UDP (Uniforme Daglicht Periode) die een half uur voor zonsopgang tot half uur na zonsondergang beslaan.
Ware het niet dat tijdens een nachtelijke inzet niet via bakens en luchtroutes gevlogen zal worden maar naar een punt of coördinaatvlak waar de inzet plaatsvindt.
Navigatie 's nachts zou dan via een GPS systeems moeten gebeuren. GPS systemen voor navigatie zijn wettelijk gezien in de luchtvaart nog niet "geregeld", het is geen officiële vorm van navigatie, toestaan door de internationale luchtvaart-wetgeving of in de Luchtvaartwet (hier in NL) vastgelegd, of omschreven.
Dit alleen al maakt het dat buiten de mogelijkheden ZOU vallen om 's nachts te kunnen vliegen (ervan uitgaande dat de piloten gewoon IFR gecertificeerd zijn)
Echter is in de Luchtvaartwet standaard een exceptie opgenomen om te mogen vliegen BUITEN die UDP periode voor "POLICE, HEMS, AMBULANCE or MILITARY" vluchten. Tenslotte vliegen de Lynxen van de Marine op de Kooij ook 's nachts uit als iemand overboord geslagen is op de Noordzee.
De LifeLiner valt ZEKER onder de classificatie HEMS als je het nuchter bekijkt. Dus wat houdt het dan tegen om 's nachts te KUNNEN vliegen?
Zeker niet de regelgeving, die is qua luchtvaartwet sluitend in het kader van de uitzondering voor bovengenoemde vluchten.
Het enige hiaat ZOU kunnen zijn dat het luchtvaartuig niet landt op een "toegewezen landingsterrein", maar zelfs dat is onoverkomelijk.
Mij lijkt, vanuit de medische kant gezien, dat na gemiddeld zondsondergang er gewoonweg veel minder ongevallen gebeuren waarbij dus naar rato gezien de inzet van een MMT, en een traumahelicopter, aanzienlijk minder is dan gedurende de dag. In dit kader wordt het financiële plaatje een stuk duidelijker.
Wat het niet goedpraat dat het NIET zou moeten gebeuren, maar maakt het wel aannemelijker.
Qua apparatuur zal een "nightsun" lamp, om een landingsterrein te kunnen verlichten nauwelijks meer kosten dan een goede GPS-navigatie aan boord (of TomTom... al zijn die wel goedkoper
Het stukje geluidsoverlast dan, al die klagende mensen over die ronkende helicopter.....
Op het moment dat een geliefde deze hulp nodig zou hebben, zouden ze dan nog steeds klagen over dat ronkende geluid?....
Dacht het ook niet.
Vanuit de luchtvaart-kant gezien, de regelgeving omschreven in de Wet Luchtvaart maakt het gewoon mogelijk om nachtvluchten uit te voeren.
Zo is dit onderwerp vanuit mijn professie van een andere kant ook leuk belicht!