Op 1 november vorig jaar is de proef met de nachtvluchten begonnen.
Gelijktijdig is er ook een proef begonnen die wel wat onderbelicht lijkt te zijn maar dat is dat een ander paraat MMT namelijk het Groningense team gestart is met een proef van 24 uur paraatheid.
De lifeliner1 en lifeliner2 (amsterdam en rotterdam) zijn paraat van 07.00 uur tot 24.00 uur. De heli wordt ingezet van 07.00 uur tot 19.00 uur, van 19.00 uur tot 24 uur het bussie.
Lifeliner 3 (nijmegen) is 24 uur continu paraat en gedurende al die uren met de heli.
Lifeliner 4 in groningen is net als het Nimweegse team 24 uur continu paraat, de heli van 07.00 uur tot 19.00 uur de overige uren met het busje.
In de nachtelijke uren zijn alleen de MMT's van Nijmegen en Groningen paraat in ons land, het Nijmeegse team heeft een grotere reikwijdte ( 100 km rondom Volkel (noord-brabant/benodigde tijd is dan 28 minuten en een bekend gegeven).
100 km grens is bepaald om te zorgen dat er voldoende brandstof is voor de vlucht retour naar Volkel, in de nachten kan er in principe alleen getankt worden op schiphol en volkel.
Daarom is het ook een test, één team 24 uur paraat met heli, één team paraat met bus in de nacht. Alle gegevens worden zorgvuldig geanalyseerd door wijze mannen en er zal aan de hand van feiten vast en zeker een beslissing komen voor de toekomst.
Groet,
Peter