Traumahelikopter mag ook 's nachts vliegen

Auteur Topic: Traumahelikopter mag ook 's nachts vliegen  (gelezen 157985 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

NikonDirk

  • Leeft op een eiland.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,223
    • Opvallende politievoertuigen.
Reactie #260 Gepost op: 5 april 2007, 21:47:29
Ligt er maar net aan. Hoe eerder er gespecialiseerde hulp ter plaatse is, hoe eerder de persoon weer normaal kan functioneren. In het ergste scenario moet zo iemand nog járen verpleegd worden en dat kan ook aardig in de papieren gaan lopen.....  ;)


ArieScanner

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,623
  • Met vriendelijke Groet, ArieScanner
    • Persmoment.nl - This is the moment!
Reactie #261 Gepost op: 5 april 2007, 21:57:45
Ben er helemaal mee eens dat een trauma heli 24 uur per dag inzetbaar moet wezen.
Maar Den Haag kijkt ook vooral naar het enorme kostenplaatje wat daar aan vast zit denk ik, want heel goed koop zal het niet wezen...

Volgens de MMT arts die op Netwerk zijn verhaal deed, valt het kostenplaatje heel erg mee. Een beetje kerosine, had hij het zelf over...
Persmoment.nl - Fotografie: www.persmoment.nl  Brandweer Diemen Web-Log: www.kazernediemen.web-log.nl


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #262 Gepost op: 6 april 2007, 00:20:21
Ligt er maar net aan. Hoe eerder er gespecialiseerde hulp ter plaatse is, hoe eerder de persoon weer normaal kan functioneren. In het ergste scenario moet zo iemand nog járen verpleegd worden en dat kan ook aardig in de papieren gaan lopen.....  ;)

Gespecialiseerde hulp is er ook te rplaatse d.m.v. de ambulancezorg.
De reportage blonk niet uit in journalistieke nieuwsgierigheid, lijkt erop dat de journalisten zich weer eens behoorlijk hebben laten leiden door de heli-lobby. Een pr-verhaal verwacht ik niet van een professioneel journalistiek programma.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Michelle1983

  • Gast
Reactie #263 Gepost op: 6 april 2007, 09:14:31
En alle kranten hebben vanmorgen de reportage van Netwerk ook weer staan in een artikel. Aandacht genoeg ervoor, overigens vergeten ze in de berichtgeving volgens mij wel dat er ook nog wel wat MMT-busjes staan hier en daar.


ArieScanner

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,623
  • Met vriendelijke Groet, ArieScanner
    • Persmoment.nl - This is the moment!
Reactie #264 Gepost op: 6 april 2007, 11:11:53
En alle kranten hebben vanmorgen de reportage van Netwerk ook weer staan in een artikel. Aandacht genoeg ervoor, overigens vergeten ze in de berichtgeving volgens mij wel dat er ook nog wel wat MMT-busjes staan hier en daar.

Hebben ze gister wel genoemd. '' Zo was de heli bij die meneer binnen 11 minuten ter plaatse, 6 minuten na de eerste ambulance. En met een busje was dat niet gelukt ''

Dit klopt ook wel, en dit was een goed voorbeeld dat nachtvluchten zin hebben. Je kan het een PR-verhaal noemen, zoals Joffrey. De gespecialiseerde hulp en dat is tot een bepaalde hoogte de ambulancezorg, moet soms aanvulling hebben van het MMT, die toch andere handelingen kan uitvoeren die levensreddend kunnen zijn.
Persmoment.nl - Fotografie: www.persmoment.nl  Brandweer Diemen Web-Log: www.kazernediemen.web-log.nl


Inkie

  • Gast
Reactie #265 Gepost op: 6 april 2007, 15:14:59
Volgens de MMT arts die op Netwerk zijn verhaal deed, valt het kostenplaatje heel erg mee. Een beetje kerosine, had hij het zelf over...

Tja maar als de overige heli's ook geen vliegen zullen die ook omgebouwd moeten worden voor de nachten.
En ik denk dat die MMT arts ook niet zonder loon 's nachts werkt... In ieder geval heb ik 's nachts nooit voor niks gewerkt. Hahaha ;D


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #266 Gepost op: 6 april 2007, 23:29:24
Tja maar als de overige heli's ook geen vliegen zullen die ook omgebouwd moeten worden voor de nachten.
En ik denk dat die MMT arts ook niet zonder loon 's nachts werkt... In ieder geval heb ik 's nachts nooit voor niks gewerkt. Hahaha ;D

Inderdaad, het kostenplaatje zal gewoon dubbel (of misschien nog meer) zo duur uitvallen als de teams dubbele uren moeten gaan draaien! Dubbele bemanning, meer inzetten, meer onderhoud aan alles etc etc!
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #267 Gepost op: 6 april 2007, 23:29:46
Hebben ze gister wel genoemd. '' Zo was de heli bij die meneer binnen 11 minuten ter plaatse, 6 minuten na de eerste ambulance. En met een busje was dat niet gelukt ''

Dit klopt ook wel, en dit was een goed voorbeeld dat nachtvluchten zin hebben. Je kan het een PR-verhaal noemen, zoals Joffrey. De gespecialiseerde hulp en dat is tot een bepaalde hoogte de ambulancezorg, moet soms aanvulling hebben van het MMT, die toch andere handelingen kan uitvoeren die levensreddend kunnen zijn.

De patient in de casus die geintubeerd moest worden zou door de ambu vpk op de kap beademd kunnen worden en na wegvallen van slikreflex, geintubeerd kunnen worden. Daarnaast zijn er zat casussen te bedenken waarbij acuut geintubeerd moet kunnen worden door AVP m.b.v. sedatie en paralyse omdat een mmt/heli/nachtheli niet overal tegelijk en op tijd kan zijn.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


ArieScanner

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,623
  • Met vriendelijke Groet, ArieScanner
    • Persmoment.nl - This is the moment!
Reactie #268 Gepost op: 6 april 2007, 23:37:37
De patient in de casus die geintubeerd moest worden zou door de ambu vpk op de kap beademd kunnen worden en na wegvallen van slikreflex, geintubeerd kunnen worden. Daarnaast zijn er zat casussen te bedenken waarbij acuut geintubeerd moet kunnen worden door AVP m.b.v. sedatie en paralyse omdat een mmt/heli/nachtheli niet overal tegelijk en op tijd kan zijn.

Een MMT kan niet overal tegelijk zijn, maar omdat intubatie vaak samen gaat met het onder narcose brengen van het SO denk ik niet dat je een AVP daartoe kan opleiden. Het klinkt misschien vreemd maar misschien is het te moeilijk en kan je niet van een AVP verwachten dat hij de taken van een anesthesist overneemt. En dus is hulp van een MMT nodig...

Verbeter me als ik fout zit, want ik leer graag van iemand die het beter weet
Persmoment.nl - Fotografie: www.persmoment.nl  Brandweer Diemen Web-Log: www.kazernediemen.web-log.nl


marcel-beets

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 294
  • hoofdbrandwacht + ademluchtmedewerker
Reactie #269 Gepost op: 3 mei 2007, 20:30:22
Inderdaad, het kostenplaatje zal gewoon dubbel (of misschien nog meer) zo duur uitvallen als de teams dubbele uren moeten gaan draaien! Dubbele bemanning, meer inzetten, meer onderhoud aan alles etc etc!

hoezo dubbel die mensen die in dat busje wegrijden zijn toch ook mmt   of kunnen die niet vliegen ?      ach  meer onderhoud   busjes hebben ook onderhoud nodig   dat kost wel ff wat minder  maar de heli is er sneller  en dat zou het letsel van het so kunen beperken   daar houd je geld aan over  

ik denk dat nachtvluchten wel degelijk zin hebben het zal iets duurder worden maar  als het goed gaat  zal de zorg  er beter op worden    en was het daar niet om te doen  ;)