Traumahelikopter mag ook 's nachts vliegen

Auteur Topic: Traumahelikopter mag ook 's nachts vliegen  (gelezen 158032 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #270 Gepost op: 3 mei 2007, 23:24:36

hoezo dubbel die mensen die in dat busje wegrijden zijn toch ook mmt   of kunnen die niet vliegen ?      ach  meer onderhoud   busjes hebben ook onderhoud nodig   dat kost wel ff wat minder  maar de heli is er sneller  en dat zou het letsel van het so kunen beperken   daar houd je geld aan over  

ik denk dat nachtvluchten wel degelijk zin hebben het zal iets duurder worden maar  als het goed gaat  zal de zorg  er beter op worden    en was het daar niet om te doen  ;)

Ik zeg ook niet dat de nachtvluchten geen zin hebben, maar of je een team hebt zitten wat van 07.00 - 24.00 inzet baar is, of een team van 07.00 tot 19.00 en een 19.00 - 07.00 team

Dan ga je over dubbele bemanningen praten! Een heli team zit volgens mij namelijk aan een maximaal aantal dalingen en stijgingen per dag(deel). Plus dat je meer mensen nodig hebt om de roosters vol te maken! Plus dat de heli's meer vlieguren hebben (en eerder aan een duur onderhoud zitten!, servicebeurt van een M.B Vito is stukken goedkoper als van een heli)

Begrijp me niet verkeerd! Ik vind dat alle heliteams 24 uur per dag inzetbaar moeten zijn! Politieheli ook trouwens!
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Jeffrey-Jacobs

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 86
Reactie #271 Gepost op: 6 juni 2007, 20:25:26
Dit speelt al zo lang maar ik bedenk van bijvoorbeeld

"er is een erg ongeval gebeurd op de weg MMT moet terplaatse komen om bijvoorbeeld een ingeklapte long te behandelen. MMT is te laat "Terwijl ze met de heli er velen malen sneller kunnen zijn" oftewel de patient is overleden omdat Medisch personeel te laat is aangekomen"

Wat zeg je dan uiteindelijk tegen de nabestaanden "Ja sorry meneer maar we mogen niet vliegen in de nachtuurtjes van onze "goede regering" Knal lullig toch hoe denk je dat iemand daarop zal reageren. Mijn standpunt blijft dus heb je materieel maak er dan gebruik van tis verdomd toch om mensenlevens te redden of heb ik het daar mis?


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #272 Gepost op: 6 juni 2007, 20:48:23
Waarom niet bij iederéén een agent in huis plaatsen... heb je ook geen (onopgeloste) moorden meer...  ;)

Bizar voorbeeld maar alles in de wereld staat in verhouding met de kosten die gemaakt worden en de (grond)rechten van mensen. Bij de trauma heli gaat het om de nachtrust van de omwonenden en de extra kosten (personeel + vlieguren) die gemaakt moeten worden. Stel dat jij naast het ziekenhuis woont en 5x per nacht vliegt de heli bij je over... zou je er dan nog blij mee zijn....  ;)


Jeffrey-Jacobs

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 86
Reactie #273 Gepost op: 6 juni 2007, 23:05:07
ja ik opzich niet maar kan me er wat bij voorstellen ja. De brandweer rijd toch ook met Prio 1 voorbij snachts. Maargoed we moeten maar zien wat de testresulaten op gaan brengen. Anders zou het ook zonde van het geld geweest zijn om ze met nachtapparatuur uit te rusten.


paul_hartog

  • Gast
Reactie #274 Gepost op: 6 juni 2007, 23:21:50
ja was wel mooi gezicht net in barneveld!!
piloot en verpleegkundige hadde een mooie nachtkijker op de helm toen ze trugkeerden.

nou nog is een vraag

wat checkt een pleeg eigelijk bij de vertrekprocedure?
hij loopt altijd ff om de heli heen als de windmolen al draait.
kijkt die dan alleen of die vrij is van objecten of kijkt die ook nog specifiek dingen na van de heli zelf?


mon3aantje

  • Inspecteur, Politie eenheid Den Haag
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 670
Reactie #275 Gepost op: 7 juni 2007, 13:42:14
De brandweer rijd toch ook met Prio 1 voorbij snachts. .

9 van de 10x alleen met lichtsignalen (blauw blauw) aan, sirene staat uit.
Wij rijden in de nacht ook maar amper met de geluidssignalen aan. Je denkt toch ook aan de nachtrust en in de nacht hebben O&G maar amper toegevoegde waarde.

Met betrekking tot de lifeliner. Ik zou het echt niet erg vinden als ik wakker word omdat er een heli moet landen in de omgeving. Je weet dat er levens gered kunnen worden door de komst van de lifeliner. Onbegrijpelijk als mensen op zo een moment gaan klagen over geluidsoverlast. Een ander verhaal is het natuurlijk als je in de buurt van een ziekenhuis woont en de lifeliner gaat 4 a 5x per nacht over je huis heen... Dan nog zou ik de gedachte hebben dat er levens gered kunnen gaan worden maar op zo een moment zou het toch iets vervelender gaan worden.


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #276 Gepost op: 7 juni 2007, 15:24:21
Een ander verhaal is het natuurlijk als je in de buurt van een ziekenhuis woont en de lifeliner gaat 4 a 5x per nacht over je huis heen... Dan nog zou ik de gedachte hebben dat er levens gered kunnen gaan worden maar op zo een moment zou het toch iets vervelender gaan worden.

Dan vind ik het er wel aan liggen hoe of wat, er was laatst op de stadszender van Amsterdam, AT5 een meneer, die klaagde over aanrijdende ambulance's naar het ziekenhuis waar hij naast woonde. Hij woonde er nu een jaar en werd er compleet gek van (zei hij). Maar hij is daar later komen wonen als dat het ziekenhuis er zit ..............

Had ie volgens mij ook van te voren kunnen weten! En over heli's 's nachts .... Je went eraan  ;)
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


ArieScanner

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,623
  • Met vriendelijke Groet, ArieScanner
    • Persmoment.nl - This is the moment!
Reactie #277 Gepost op: 7 juni 2007, 16:12:04
ja was wel mooi gezicht net in barneveld!!
piloot en verpleegkundige hadde een mooie nachtkijker op de helm toen ze trugkeerden.

nou nog is een vraag

wat checkt een pleeg eigelijk bij de vertrekprocedure?
hij loopt altijd ff om de heli heen als de windmolen al draait.
kijkt die dan alleen of die vrij is van objecten of kijkt die ook nog specifiek dingen na van de heli zelf?

De helicheck wordt uitgevoerd om te controleren of de heli vrij is om op te stijgen. Zo wordt gekeken of alle klepjes en de deuren van de Lifeliner 1 dicht zijn. Ook wordt nog gecheckt of er geen lekkage is van olie/ brandstof en of er rookverschijnselen zijn. En wordt nog gecheckt of er geen objecten in de buurt van de heli bevinden die het opstijgen kunnen verhinderen.
Persmoment.nl - Fotografie: www.persmoment.nl  Brandweer Diemen Web-Log: www.kazernediemen.web-log.nl


paul_hartog

  • Gast
Reactie #278 Gepost op: 7 juni 2007, 18:25:21
ok bedankt voor je uitleg O0


Robert

  • Gast
Reactie #279 Gepost op: 8 juni 2007, 21:29:18
Jammer dat alleen maar gekeken wordt naar het beschikbaar hebben van de voorziening. Tegen welke prijs? Het is thans niet bewezen dat de heli daadwerkelijk mensenlevens heeft gered vanwege de nachtelijke beschikbaarheid.
Het blijkt zelfs uit onderzoek dat hoe hoger de hulpverlener is opgeleidt hoe groter de kans dat hij/zij (onnoddig) handelt.
Het blijft dus discutabel of wij in Nederland een dergelijke dure voorziening moeten hebben.