Traumahelikopter mag ook 's nachts vliegen

Auteur Topic: Traumahelikopter mag ook 's nachts vliegen  (gelezen 157201 keer)

0 gebruikers (en 7 gasten bekijken dit topic.

jvo

  • ACH
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,933
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #370 Gepost op: 20 december 2008, 11:18:46
DEN HAAG - De vier traumaheli's mogen volgend jaar dag en nacht erop uit. Minister Ab Klink (Volksgezondheid) trekt 5,6 miljoen euro extra per jaar uit om voortaan ook nachtvluchten voor de vier Nederlandse heli's mogelijk te maken. Dat heeft de minister besloten naar aanleiding van een geslaagde proef met nachtvluchten in Nijmegen.  
Een woordvoerder van Klink bevestigde zaterdag een bericht in het AD hierover. De Tweede Kamer wordt in januari geïnformeerd. Niet alle helikopter zullen meteen 's nachts kunnen gaan vliegen.

Dat is afhankelijk van de training van het personeel en eventuele noodzakelijke aanpassingen van de landingsplaatsen. Nijmegen kan in elk geval meteen door met de nachtvluchten.

Uitvoering

Over de uitvoering zal nauw contact onderhouden worden met het ministerie van Verkeer en Waterstaat.

Mochten er alsnog problemen komen, dan is het mogelijk dat de standplaatsen in Groningen, Amsterdam en Rotterdam gewijzigd worden.

© ANP  


bron: nu.nl

http://www.nu.nl/algemeen/1888180/traumahelis-mogen-dag-en-nacht-vliegen.html
Verdere discussie graag in dit topic, dan houden we alles bij elkaar!

Inzet Heli 's avonds / 's nachts
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-


Kolkkie

  • Verzorgende-IG i.o., Sportmasseur, EHV-er, Fotograaf (niet-HV)
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 523
Reactie #371 Gepost op: 20 december 2008, 13:37:55
Dat vind ik nou eens goed nieuws  :)
Any society that would give up a little liberty to gain a little security will deserve neither and lose both.


guest4965

  • Gast
Reactie #372 Gepost op: 20 december 2008, 17:14:23
Dat vind ik nou eens goed nieuws  :)


Daar ben ik het helemaal mee eens :) 8)


Paul

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 438
  • www.ambupleeg.web-log.nl
    • ambupleeg
Reactie #373 Gepost op: 20 december 2008, 21:16:41
ik niet........ik denk gezien de incidentie van het aantal vluchten 's nacht dat het meer dan voldoende is om strategisch een tweede mmt 's nachts in te schakelen.  en niet 4 heli's voor 3 ritten/vluchten a 5,6 milj
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan


fotoschieter.nl

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 361
  • NRK Velsen, Biketeam, EHBO, AED, Wandelletsel, NHT
    • Fotoschieter.nl
Reactie #374 Gepost op: 20 december 2008, 22:56:12
Als het om mensenlevens gaat moet je niet kijken naar het geld..
Nederlands Rode Kruis Afd. Velsen --> EHV'er, AED, Biketeam VRK --> Noodhulpteamlid AEDHeemskerk.nl --> Secretaris, Technisch beheer AED's, Bediener,


Feder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 854
Reactie #375 Gepost op: 20 december 2008, 23:02:25
ik niet........ik denk gezien de incidentie van het aantal vluchten 's nacht dat het meer dan voldoende is om strategisch een tweede mmt 's nachts in te schakelen.  en niet 4 heli's voor 3 ritten/vluchten a 5,6 milj

Ben het eigenlijk wel gedeeltelijk met je eens. Ik denk dat Nederland in de nacht ook goed is gedekt als alleen de Lifeliners 1,3 en 4 paraat staan. LL1 voor het gebied ongeveer ten westen van de lijn Emmeloord - Barneveld - Bergen op Zoom, LL3 voor het gebied ten oosten daarvan, en LL4 voor het gebied ten noorden van de lijn Enchede - Emmeloord - Vlieland.


Kanarie

  • Gast
Reactie #376 Gepost op: 20 december 2008, 23:04:29
Als het om mensenlevens gaat moet je niet kijken naar het geld..



Toch gebeurt het. (Anders werden we door de overheid ook wel jaarlijks op laten we zeggen 100 mogelijk ernstige aandoeningen gescreend.)
Daarbij hoeven 2 MMT's op de grond geen slechtere zorg te bieden dan eentje met de heli. Ik kan met mijn kennis niet zeggen wat de beste oplossing is, maar de discussie is interessant.  :)


Paul

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 438
  • www.ambupleeg.web-log.nl
    • ambupleeg
Reactie #377 Gepost op: 23 december 2008, 22:23:49
als het om mensenlevens gaat, denk ik dat er nog heel wat te investeren is in de ambulancezorg...........ik ben de laatste die zal zeggen dat het MMT zijn meerwaarde niet heeft bewezen, ook in de nacht, maar om nu meteen 4 heli te laten vliegen 's nachts gaat me een beetje te ver moet ik eerlijk zeggen.  ik weet niet exact wat de incidentie van nachtvluchten iz, maar ik denk dat er met 1 a 2 gemiddeld genomen rekening gehouden moet worden........om daar nu 4 heli's voor paraat te houden en hele teams een opleiding nachtvliegen en -navigeren aan te doen,om het nog maar niet over de risico's van nachtvliegen te hebben (denk aan die Apache in de bommelewaard)

Maar het is denk ik duidelijk, ik vind het erg overdone
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan


royke777

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 220
Reactie #378 Gepost op: 23 december 2008, 23:19:01
Ik wil absouluut niet de discussie starten over de apache, maar dat is de grootste onzin met een beperking op nachtvluchten van de lifeliners.

de apache vloog een militaire missie low altitude, de lifeliners vliegen van begin tot eind 1500 FT ver boven alle opstakels, en bij het landen ( vaak op vastgestelde plekken ) is de omgeving zorgvuldig gescand.


en over het algemeen moeten we blij zijn dat we het materieel hebben om ze snachts te laten vliegen , we hebben er allen baad bij.
De centjes hoeven wij ons niet over druk te maken, dat doen andere mensen wel.
Qua opleidingen zijn de meeste piloten op de lifeliners van militaire afkomst en meestal al gewend om met nightvision te vliegen, het gaat hier vooral om verpleegkundige
Groetjes Roy Loyson   My Pictures on airliners[/


seh/ic broeder

  • (alg.) Verpleegkundige Spoedeisende Hulp en Ambulancezorg Belgie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 862
  • Alles komt goed !
Reactie #379 Gepost op: 24 december 2008, 10:21:53
Dag,

Wat ik zo vreemd vind is dat er zoveel geld geinvesteerd wordt in de aanvulling op de ambulancezorg, terwijl de ambulancezorg op zich nog niet voldoende op orde is.

Het MMT zal zeker bij bepaalde situatie`s een meerwaarde hebben, maar die situatie`s zullen veel minder vaak voorkomen dan de `reguliere`(spoed) situaties die door de ambulancebemanning op kan worden gevangen. Nu wordt er veel geld gepompt in nachtvluchten van het MMT, terwijl, in mijn ogen, de ambulancezorg nog niet op orde is w.b.t. voldoende auto`s en personeel.

In mijn ogen moet je eerst de reguliere ambulancezorg op orde hebben en dan kun je kijken naar de aanvullende zorg zoals het MMT.

Ik vind dat je eerst de basis op orde moet hebben en daarna de aanvulling (die ook zeker van belang is en kan zijn)

gr martien