Traumahelikopter mag ook 's nachts vliegen

Auteur Topic: Traumahelikopter mag ook 's nachts vliegen  (gelezen 160110 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

Lucky_stefan

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 162
Reactie #470 Gepost op: 24 maart 2010, 21:59:31
Gezien het feit dat ADAC meebetaalt lijkt mij dat het tot het verzorgingsgebied behoort.


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #471 Gepost op: 24 maart 2010, 22:05:40
Gezien het feit dat ADAC meebetaalt lijkt mij dat het tot het verzorgingsgebied behoort.

Ja okee, maar staat dat een eventuele verplaatsing in de weg dan? Dat zou nogal wat zijn...

Het leuke is dat er ooit sprake was van een verplaatsing van de LL2 van Zestienhoven naar Moerdijk.
Volgens mij zijn die plannen een stille dood gestorven.....


Lucky_stefan

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 162
Reactie #472 Gepost op: 24 maart 2010, 22:26:56
Het meebetalen an sich natuurlijk niet, maar de afstand tot noord Duitsland vanuit Leeuwarden misschien wel.


Feder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 854
Reactie #473 Gepost op: 24 maart 2010, 23:04:46
Als we het dan toch mogen zeggen  ;) en je kijkt naar de kaart, met de wetenschap dat de 3 de meeste inzetten heeft
(zal wel anders worden als de rest ook 'snachts vliegt) zou je het zo kunnen indelen:

LL 1 amsterdam
LL 2 Rotterdam
LL 3 Den Bosch of Eindhoven (beiden geen trauma centrum al doet den Bosch anders geloven ::))
LL 4 Leeuwarden (Of de ADAC hier mee accoord gaat is maar de vraag ze betalen tenslotte mee)
LL 5 Zwolle

Andere plaatsen wordt lastig ivm de bemanning: je moet een team hebben van een trauma centrum
Wat is je motivatie om LL4 van Groningen te verplaatsen naar Leeuwarden? Een groot deel van Friesland is ook nu al snel te bereiken met LL1 en LL5. De provincie Groningen is echter veel moeilijker te bereiken. Als je je realiseert dat in de regio Groningen-Assen zo'n 450.000 mensen wonen (ongeveer 1/3 deel van de inwoners van Noord Nederland), waarom dan de hele verplaatsen naar Leeuwarden?


voske83

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,368
Reactie #474 Gepost op: 24 maart 2010, 23:32:12
en je kijkt naar de kaart, met de wetenschap dat de 3 de meeste inzetten heeft

Er zijn verschillende cijfers in omloop, maar ik denk dat de Lifeliner 2 (incl. de MMT-bus) de meeste inzetten heeft.

Allereerst over 2009 volgens www.anwb-medical-air.nl:
Lifeliner 1: 892 inzetten per helikopter
Lifeliner 2: 1213 inzetten per helikopter
Lifeliner 3: 1214 inzetten per helikopter
Lifeliner 4: 800 inzetten per helikopter

De inzetten per bus zijn hierbij nog niet meegeteld gelet op de website.

Het jaarverslag van Acute Zorgregio Oost over 2008 m.b.t. de Lifeliner 3 en de MMT-bus:
Oproepen Totaal: 1461
Oproepen Helikopter: 1284
Oproepen MMT-bus: 177

Het jaarverslag van Traumacentrum Zuid West Nederland over 2008 m.b.t. de Lifeliner 2 en de MMT-bus:
Oproepen Totaal: 1569
Oproepen Helikopter: 1127
Oproepen MMT-bus: 442


RoyLL3

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 321
Reactie #475 Gepost op: 26 maart 2010, 08:28:17
Eelde zal wel voor flink wat discussie zorgen, met onze vrienden van VOLE...

Is het wel mogelijk om vanaf Eelde nachtvluchten uit te voeren?
Ik was altijd in de waan van het feit dat vliegvelden dan 's nachts ook geopend moesten zijn!?
Hoe zit dit dan overigens bij Volkel Airbase (24/7), en Rotterdam Airport in de toekomst?


Gast

  • Gast
Reactie #476 Gepost op: 26 maart 2010, 13:22:43
Rotterdam is 24uur open, Eelde niet, die sluit 's avonds de tent maar er is wel een verkeersleider op pieperdienst voor de sporadische "hospitalflight" met donormateriaal.


Stefan Verkerk

  • Fotograaf Wezep e.o.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,968
  • Weerliefhebber
    • StefanVerkerk.nl
Reactie #477 Gepost op: 26 maart 2010, 23:06:26
Het is eigenlijk krankzinnig dat Zwolle geen eigen traumahelikopter heeft. Zwolle is een van de grotere steden in de regio en ook Twente valt min of meer buiten de boot met de binnenlandse traumahelikopters. Zou er een LL5 komen, dan zou Groningen naar Leeuwarden kunnen om de kop van Noord-Holland mee te pakken om zo Amsterdam wat te ontzien. LL5 (Zwolle) krijgt dan de regio's IJsselland, NO-Gelderland, Twente, Drenthe(-Zuid) en Flevoland Noord + Noordoostpolder. Amsterdam krijgt een kleiner verzorgingsgebied (Deel Flevoland valt weg), en kan zich dan beter richten op de eigen regio. LL3 zal misschien iets meer richting het zuiden moeten om zo ook naar Maastricht te kunnen in het geval dat.

Misschien is het een idee om de discussie over LL5 af te splitsen naar een eigen topic? Bvd! :)



Hieronder nog even een plaatje met rondjes er op. Deze rondjes zijn niet een bepaalde afstand, maar het geeft wel aan in hoeverre de grenzen van het verzorgingsgebied van de standplaats verwijderd zijn. :) Zo zie je b.v. dat LL5 sneller ter plaatse is op de verste plekjes van het verzorgingsgebied dan LL4. LL1 kan een stuk van het gebied van LL2 meepakken als backup... etc. etc.

www.stefanverkerk.nl | www.hmpaal.nl | PPK houder | Canon


Lucky_stefan

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 162
Reactie #478 Gepost op: 26 maart 2010, 23:51:36
Als LL4 zowel een deel van Noord Holland moet gaan verzorgen alsmede een deel van Noord-Duitsland lijkt mij het inzetgebied van LL4 wel erg groot worden?


Gast

  • Gast
Reactie #479 Gepost op: 26 maart 2010, 23:59:28
Noord-Duitsland wordt nog altijd door de Duitsers gedaan.

Leuke tekeningetjes maar snijdt het hout? Zou er bij de ANWB al zelf niet een grondige studie gedaan zijn over het wel of niet activeren van een 5e Lifeliner en de inzetgebieden? 's Nachts heb je geen 5 op standby staande heli's nodig bijvoorbeeld.