Traumahelikopter mag ook 's nachts vliegen

Auteur Topic: Traumahelikopter mag ook 's nachts vliegen  (gelezen 155056 keer)

0 gebruikers (en 7 gasten bekijken dit topic.

nick1107

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 626
Reactie #510 Gepost op: 30 december 2010, 19:06:28
Er waren van de week boven Harderwijk (e.o.) Oefen/test vluchten van de trauma heli. (vanaf Lelystad worden er regematig vluchten geoefend ect.)

Was erg leuk om te zien, eerst vloog hij heel langzaam, toen ging de heli als een kanon er vandoor. En maakte in eens een noodstop, met een halve draai. Wel jammer dat het donker was, heb daarom geen opnames kunnen maken.

Er zijn de afgelopen maanden erg veel oefenvluchten geweest. Ook vanaf Amsterdam Heli port.

Grtz Nick


KJS

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,363
  • Generalist OC
Reactie #511 Gepost op: 31 december 2010, 11:19:06
Er zijn de afgelopen maanden erg veel oefenvluchten geweest. Ook vanaf Amsterdam Heli port.

Grtz Nick

Klopt ik heb al diverse keren een lifeliner kunnen spotten @ lelystad. (PH-MAA)

Ik ging er wel van uit dat er meerdere plaatsen waren waar ze oefenen..
EHBO'er  - AED Bediener HTV'er Buitengewoon Opsporingsambtenaar                                                                                      


Bleij

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 607
Reactie #512 Gepost op: 7 januari 2011, 06:20:22
Traumaheli mag 's nachts niet opstijgen 'In Amsterdam en Groningen is het te gevaarlijk'

DEN HAAG -  Omdat de vergunning voor nachtelijk vliegen met traumaheli's is afgewezen vanaf het Medisch Centrum Groningen en het VU Medisch Centrum in de hoofdstad krijgt de helft van de inwoners van ons land niet de snelste medische hulp die mogelijk zou zijn.

Tot grote ontzetting van ANWB en de ziekenhuizen - waarvan de helikopters zijn - heeft staatssecretaris Atsma (Infrastructuur en Milieu) besloten dat de Mobiele Medische Teams (MMT) vanaf de daken van het Medisch Centrum Groningen en het VU Medisch Centrum in de hoofdstad in de nachtelijke uren niet mogen uitvliegen, omdat de veiligheidsrisico's in het donker te hoog zouden zijn, terwijl ze wel mogen landen.

"Ik ben verbijsterd en vind dat we alles in het werk moeten stellen om Atsma van gedachten te doen veranderen om de zorg aan slachtoffers in de nacht dezelfde te laten zijn als die van overdag. Met dit besluit gaat kostbare tijd verloren bij noodhulp aan zwaargewonde slachtoffers in het verkeer of uitgaansleven", reageert ANWB-directeur Guido van Woerkom geschrokken.

Jean Savelkoul, vicevoorzitter van de raad van bestuur van het VU Medisch Centrum, is namens de ziekenhuizen enorm teleurgesteld. "In onze ogen is het een belachelijke gang van zaken: we moeten de traumazorg optimaliseren van het ministerie van Volksgezondheid door 's nachts een traumaheli te kunnen inzetten, maar het andere ministerie wijst de aanvraag af."

Bron: De Telegraaf


Martijn de Vries

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,163
Reactie #513 Gepost op: 7 januari 2011, 07:50:18
Wat een onzin. Ze maken nu ook vaak test nachtvluchten of komen in het donker terug, wat is het verschil?

En waar baseert hij zijn besluit op? Wat zijn precies de gevaren...


Royofzo

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,371
  • Gorinchem
    • ZHZActueel.nl
Reactie #514 Gepost op: 7 januari 2011, 11:59:41
Is de vergunning voor de Lifeliner 2 Rotterdam dan wel toegewezen? In dit artikel wordt alleen gesproken over Amsterdam en Groningen. En zo ja, op welke termijn kan de Lifeliner 2 's nachts in de lucht verwacht worden?  :)


Defender

  • Centralist GMK, ACH, BRW
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 622
Reactie #515 Gepost op: 7 januari 2011, 12:54:03
Dit gaat waarschijnlijk wel weer even duren...


NikonDirk

  • Leeft op een eiland.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,223
    • Opvallende politievoertuigen.
Reactie #516 Gepost op: 7 januari 2011, 12:57:20
Als ik het goed gelezen heb gaat het om heli's die op de daken staan. Die van Groningen en Amsterdam dus.


Royofzo

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,371
  • Gorinchem
    • ZHZActueel.nl
Reactie #517 Gepost op: 7 januari 2011, 13:21:11
'Nachtvluchten traumaheli goed regelen'
Staatssecretaris Joop Atsma (Infrastructuur) laat onderzoeken of traumahelikopters 's nachts vaker kunnen vliegen.
 
Op dit moment mag in noodsituaties vanaf de ziekenhuisdaken worden gevlogen. Atsma wil van deskundigen horen of er ook in niet-levensbedreigende situaties 's nachts veilig kan worden geland en opgestegen van die daklocaties.
De Inspectie Verkeer en Waterstaat vindt dat het aantal nachtelijke vluchten tot een minimum beperkt zou moeten worden, omdat 's nachts vliegen ondanks alle voorzorgsmaatregelen toch altijd minder veilig is dan overdag.

De inspectie verleent ontheffingen voor nachtelijke vluchten in noodsituaties. Maar als de heli leeg terugkeert, bijvoorbeeld wanneer de patiënt met de ambulance kon worden vervoerd of na een loos alarm, wordt geen ontheffing gegeven.

Deskundigen
Atsma is er veel aan gelegen om begin april duidelijkheid te geven. Als de deskundigen onder aanvoering van Benno Baksteen, voormalig president van de Vereniging van Nederlandse Verkeersvliegers, een positief advies geven over uitbreiding van de nachtelijke vluchten dan zijn de bezwaren van tafel, meent hij.

De staatssecretaris wil ''de grootst mogelijke rek opzoeken omdat het om mensenlevens gaat''.

ANWB
De ANWB en de ziekenhuizen zijn al jaren bezig om de nachtvluchten te organiseren. Na de Volendam-brand is de discussie over de nachtvluchten op gang gekomen.

Het ministerie van Volksgezondheid wilde toen een landelijk dekkend netwerk. ANWB-directeur Guido van van Woerkom noemt het vreemd dat het ministerie van Volksgezondheid de vluchten toejuicht maar dat het ministerie van Atsma geen vergunning wil geven.

Brief
Vrijdag stuurt de ANWB een brief over de kwestie naar de Tweede Kamer. De brief is mede ondertekend door Jean Savelkoul, vicevoorzitter van de raad van bestuur van het VU Medisch Centrum.

Het Universitair Medisch Centrum Groningen (UMCG) zegt aan alle veiligheidseisen te voldoen. Een woordvoerder noemt het ''van levensbelang om snel ergens te kunnen zijn. Een heli heeft een groot bereik en kan snel ter plaatse zijn.''

Van der Burg
De Amsterdamse wethouder Eric van der Burg (VVD) wil contact opnemen met Atsma om hem te zeggen dat de traumahelikopter 's nachts moet kunnen vliegen.
''Zowel de VU als de ANWB heeft aanpassingen gedaan aan het dak en de helikopter waardoor ze 's nachts veilig kunnen vliegen.''

Bron: NU.nl


Bleij

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 607
Reactie #518 Gepost op: 7 januari 2011, 14:18:16
Is de vergunning voor de Lifeliner 2 Rotterdam dan wel toegewezen? In dit artikel wordt alleen gesproken over Amsterdam en Groningen. En zo ja, op welke termijn kan de Lifeliner 2 's nachts in de lucht verwacht worden?  :)

Rotterdam over drie weken  ;)


Groenemotormuis

  • Utrecht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,743
  • Every day a new day to enjoy
Reactie #519 Gepost op: 7 januari 2011, 14:34:07
Wat ik apart vind in de redenatie is dat nachtelijk landen wel mag maar opstijgen niet en dat
er daarom geen nachtvluchten mogen worden gepleegd :o :o.

Ik weet niet, maar mij lijkt het toch een stuk moeilijker om in de nacht op een stukje beton van
een paar m2 bij een ziekenhuis te landen dan om van dat zelfde stukje op te stijgen. LL2 is nu de
enige die ook mag opstijgen omdat dit vanaf een vliegveld gebeurt. Ik ruik hier een beetje dubbele maten.
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v