Traumahelikopter mag ook 's nachts vliegen

Auteur Topic: Traumahelikopter mag ook 's nachts vliegen  (gelezen 155049 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Gast

  • Gast
Reactie #520 Gepost op: 7 januari 2011, 14:46:09
In feite, als je het nuchter beredeneert, bestempelt de staatssecretaris de desbetreffende piloten als niet bekwaam genoeg om die landingen te kunnen maken.
Mij is onbekend of de crews ook daadwerkelijk nachtlandingen en - starts hebben uitgevoerd vanaf het VU en het UMCG. Ik kan me wel voorstellen dat dit in de opleidings-syllabus heeft gezeten, voorafgegaan door de nodige starts en landingen op (zeg maar) grotere lappen beton.


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #521 Gepost op: 7 januari 2011, 14:46:43
Wat ik apart vind in de redenatie is dat LL2 is nu de enige die ook mag opstijgen omdat dit vanaf een vliegveld gebeurt. Ik ruik hier een beetje dubbele maten.

En Lifeline 3 natuurlijk ook ;)

Tsja, dubbele maten: als de landing op een gebouw mis gaat, kunnen de gevolgen wel stukken groter zijn dan op een vliegveld. Denk alleen al aan het feit dat het ziekenhuis vol ligt met verminderd- of niet zelfredzamen. Stel dat dat ziekenhuis in de brand gaat door een onverhoopte crash, heb je een aardig probleem.

Zou het niet beter zijn als LL1 gestationeerd wordt op Schiphol en LL4 op Groningen Airport Eelde? Dan hebben de ziekenhuizen+patiënten ook minder geluidsoverlast.

Ik wil niet zeggen dat dit een goede oplossing is, er zitten vast ook veel nadelen aan, maar het is een alternatief ;)
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


ambukampen

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 170
Reactie #522 Gepost op: 7 januari 2011, 15:01:19
Hoe vaak neemt de heli een patiënt mee? Regelmatig wordt de heli afgeblazen omdat de ambu het zelf aan kan, moet je daarom de risico's nemen s nachts ? Lijkt mij niet. Er zijn meldkamers bij die de heli te pas en te onpas inzetten, en de risico's van het landen en stijgen niet inzien. Hoe vaak heeft de heli een meerwaarde?  Ik denk da de risico's veel groter zijn s nachts dan wij met zijn allen wilen inzien.
Ambulancechauffeur,  Verpleegkundige B ambulance, PHTLS, TECC


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #523 Gepost op: 7 januari 2011, 15:06:33
Atsma laat nachtvluchten traumaheli onderzoeken
Staatssecretaris Joop Atsma (Infrastructuur en Milieu) laat onderzoeken of traumahelikopters 's nachts vaker kunnen vliegen. Op dit moment verbiedt Atsma de nachtvluchten in niet-levensbedreigende situaties nog. Hij vindt dat er te veel risico's zijn bij de nachtelijke hulpvluchten en spreekt over “een vermijdbaar risico”.
Op dit moment mag in noodsituaties vanaf de ziekenhuisdaken worden gevlogen. Atsma wil van deskundigen horen of er ook in niet-levensbedreigende situaties 's nachts veilig kan worden geland en opgestegen van die daklocaties. De Inspectie Verkeer en Waterstaat vindt dat het aantal nachtelijke vluchten tot een minimum beperkt zou moeten worden, omdat 's nachts vliegen ondanks alle voorzorgsmaatregelen toch altijd minder veilig is dan overdag.

Duidelijkheid in april
Atsma is er veel aan gelegen om begin april duidelijkheid te geven. Als de deskundigen onder aanvoering van Benno Baksteen, voormalig president van de Vereniging van Nederlandse Verkeersvliegers, een positief advies geven over uitbreiding van de nachtelijke vluchten dan zijn de bezwaren van tafel, meent hij. De staatssecretaris wil “de grootst mogelijke rek opzoeken omdat het om mensenlevens gaat”
www.zorgvisie.nl


Groenemotormuis

  • Utrecht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,743
  • Every day a new day to enjoy
Reactie #524 Gepost op: 7 januari 2011, 15:07:38
Hoe vaak neemt de heli een patiënt mee? Regelmatig wordt de heli afgeblazen omdat de ambu het zelf aan kan, moet je daarom de risico's nemen s nachts ? Lijkt mij niet. Er zijn meldkamers bij die de heli te pas en te onpas inzetten, en de risico's van het landen en stijgen niet inzien. Hoe vaak heeft de heli een meerwaarde?  Ik denk da de risico's veel groter zijn s nachts dan wij met zijn allen wilen inzien.

Als de meldkamer een melding binnen krijgt die onder de primaire inzetcriteria valt zal er altijd een MMT/LL worden opgeroepen. Tuurlijk kan het altijd
dat als de ambu als 1e tp is en een duidelijk beeld hebben van de melding het uiteindelijk meevalt. Dat de LL een meerwaarde heeft is voor mij betreft
wel zeer duidelijk. De arts aan boord mag altijd meer dan de pleeg van de ambu, en dit is zeker bij de grote incidenten van levens belang om al zo snel mogelijk
met een behandeling te beginnen.

@ maarten ik bedoelde ook met mijn opmerking dat de LL2 dalijk als enige van de andere LL ook 's nacht mag vliegen.
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #525 Gepost op: 7 januari 2011, 15:30:52
Dat de LL een meerwaarde heeft is voor mij betreft wel zeer duidelijk. De arts aan boord mag altijd meer dan de pleeg van de ambu, en dit is zeker bij de grote incidenten van levens belang om al zo snel mogelijk met een behandeling te beginnen.

Die mening over de meerwaarde van MMT's (met name t.o.v. de kosten) is lang niet iedereen toegedaan hoor :) Ook niet de deskundigen en praktijkmensen onderling.
In deze topics kun je daar meer over lezen:
http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=39230.0
http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=17361.0
http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=4793.0

Maar die discussie kunnen we in dit topic denk ik beter achterwege laten, voordat het topic falikant afdwaalt ;)


Misschien is het stationeren van die MMT's op vliegvelden nog niet zo'n gek idee. Als het voor Rotterdam en Nijmegen werkt, waarom zou het voor Amsterdam en Groningen dan niet werken? :) De platformen kun je natuurlijk wel in stand houden voor die enkele keer dat een traumaheli of SAR heli binnenkomt met een patiënt.

Anderzijds kan ik me voorstellen dat de MMT's liever niet van het ziekenhuis 'losgeweekt' worden.
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Evert25

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 291
  • 112 daar red je levens mee
Reactie #526 Gepost op: 7 januari 2011, 15:43:40
'In Amsterdam en Groningen is het te gevaarlijk' Traumaheli mag 's nachts niet opstijgen door Arianne Mantel en Gijsbert Termaat
DEN HAAG -  Omdat de vergunning voor nachtelijk vliegen met traumaheli's is afgewezen vanaf het Medisch Centrum Groningen en het VU Medisch Centrum in de hoofdstad krijgt de helft van de inwoners van ons land niet de snelste medische hulp die mogelijk zou zijn.


 staatssecretaris Joop Atsma.
 staatssecretaris Joop Atsma.
 Een van de trauma helikopters van de ANWB
 Tot grote ontzetting van ANWB en de ziekenhuizen - waarvan de helikopters zijn - heeft staatssecretaris Atsma (Infrastructuur en Milieu) besloten dat de Mobiele Medische Teams (MMT) vanaf de daken van het Medisch Centrum Groningen en het VU Medisch Centrum in de hoofdstad in de nachtelijke uren niet mogen uitvliegen, omdat de veiligheidsrisico's in het donker te hoog zouden zijn, terwijl ze wel mogen landen.

"Ik ben verbijsterd en vind dat we alles in het werk moeten stellen om Atsma van gedachten te doen veranderen om de zorg aan slachtoffers in de nacht dezelfde te laten zijn als die van overdag. Met dit besluit gaat kostbare tijd verloren bij noodhulp aan zwaargewonde slachtoffers in het verkeer of uitgaansleven", reageert ANWB-directeur Guido van Woerkom geschrokken.

Jean Savelkoul, vicevoorzitter van de raad van bestuur van het VU Medisch Centrum, is namens de ziekenhuizen enorm teleurgesteld. "In onze ogen is het een belachelijke gang van zaken: we moeten de traumazorg optimaliseren van het ministerie van Volksgezondheid door 's nachts een traumaheli te kunnen inzetten, maar het andere ministerie wijst de aanvraag af."

bron: telegraaf.nl


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #527 Gepost op: 7 januari 2011, 15:45:04
'In Amsterdam en Groningen is het te gevaarlijk' Traumaheli mag 's nachts niet opstijgen door Arianne Mantel en Gijsbert Termaat
DEN HAAG -  Omdat de vergunning voor nachtelijk vliegen met traumaheli's is afgewezen vanaf het Medisch Centrum Groningen en het VU Medisch Centrum in de hoofdstad krijgt de helft van de inwoners van ons land niet de snelste medische hulp die mogelijk zou zijn.


 staatssecretaris Joop Atsma.
 staatssecretaris Joop Atsma.
 Een van de trauma helikopters van de ANWB
 Tot grote ontzetting van ANWB en de ziekenhuizen - waarvan de helikopters zijn - heeft staatssecretaris Atsma (Infrastructuur en Milieu) besloten dat de Mobiele Medische Teams (MMT) vanaf de daken van het Medisch Centrum Groningen en het VU Medisch Centrum in de hoofdstad in de nachtelijke uren niet mogen uitvliegen, omdat de veiligheidsrisico's in het donker te hoog zouden zijn, terwijl ze wel mogen landen.

"Ik ben verbijsterd en vind dat we alles in het werk moeten stellen om Atsma van gedachten te doen veranderen om de zorg aan slachtoffers in de nacht dezelfde te laten zijn als die van overdag. Met dit besluit gaat kostbare tijd verloren bij noodhulp aan zwaargewonde slachtoffers in het verkeer of uitgaansleven", reageert ANWB-directeur Guido van Woerkom geschrokken.

Jean Savelkoul, vicevoorzitter van de raad van bestuur van het VU Medisch Centrum, is namens de ziekenhuizen enorm teleurgesteld. "In onze ogen is het een belachelijke gang van zaken: we moeten de traumazorg optimaliseren van het ministerie van Volksgezondheid door 's nachts een traumaheli te kunnen inzetten, maar het andere ministerie wijst de aanvraag af."

bron: telegraaf.nl

Waarom moet de standplaats perse op een ziekenhuis zijn? Kunnen ze niet gewoon gestationeerd worden op een vliegveld?


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #528 Gepost op: 7 januari 2011, 15:53:29
Waarom moet de standplaats perse op een ziekenhuis zijn? Kunnen ze niet gewoon gestationeerd worden op een vliegveld?
Misschien omdat het tijd kost om het MMT wat ook het ziekenhuis werkzaam kan zijn naar het vliegveld te brengen ?
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


Dunedain

  • Ambu CH, Verpleegkundige op SEH, MKA centralist
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 225
Reactie #529 Gepost op: 7 januari 2011, 16:15:48
Bij de Traumaheli's is een aparte bemanning ingezet, dus geen personeel dat op hetzelfde moment taken in het ziekenhuis heeft, wel is het zo dat de artsen vaak graag papierwerk doen in statussen van patien ten enzo. Zij willen dus graag in het ziekenhuis zijn. Bij de LL3 is er een dataverbinding van Volkel, waar het MMT gestationeerd is met het UMC st Radboud ziekenhuis, zodat artsen toch dit soort werk kunnen doen.

Bron: zelf gezien tijdens "meevliegdag"