Traumahelikopter mag ook 's nachts vliegen

Auteur Topic: Traumahelikopter mag ook 's nachts vliegen  (gelezen 154966 keer)

0 gebruikers (en 15 gasten bekijken dit topic.

Gast

  • Gast
Reactie #530 Gepost op: 7 januari 2011, 16:34:42
Groningen Airport is alleen 's nachts gesloten. Om het veld open te houden zou er dus ook een AOM, brandweer en verkeersleider op dienst moeten blijven, waar die nu nog op oproepbasis 's nachts beschikbaar zijn.
Ook al kan een heli geheel zelfstandig landen en starten, vanaf een gecontroleerd luchtvaartterrein zijn er bepaalde procedures en regeltjes, wat dus inhoudt dat je niet zomaar lukraak kunt starten en landen.


Dion

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,214
Reactie #531 Gepost op: 7 januari 2011, 16:51:29
Op dit moment verbiedt Atsma de nachtvluchten in niet-levensbedreigende situaties nog.
Als een lifeliner wordt gealarmeerd, is het toch altijd een levensbedreigende situatie??  :o


Martijn de Vries

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,163
Reactie #532 Gepost op: 7 januari 2011, 17:42:59
Volgt u het nog?  98uiye


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #533 Gepost op: 7 januari 2011, 18:20:01
http://www.rijnmond.nl/Homepage/Nieuws?view=/News%2FDefault%2F2011%2Fjanuari%2FTraumahelikopters

Wel nachtvluchten traumahelikopters in Rotterdam

7 januari 2011

De uitspraken van staatssecretaris Atsma over de nachtvluchten van de traumahelicopter hebben geen gevolgen voor de Rotterdamse situatie. Dat zegt de ANWB.

Volgens Atsma mogen vanaf de ziekenhuizen in Groningen en Amsterdam in de nachtelijke uren geen traumahelicopters vertrekken. In die steden staan de heli's op het dak van de ziekenhuizen en het vertrekken vanaf het dak vindt Atsma te gevaarlijk.

Vanuit Rotterdam mogen de heli's wél 's nachts vliegen, omdat ze niet op het dak van een ziekenhuis staan maar op Rotterdam The Hague Airport. Dat zou volgens de staatssecretaris geen gevaar opleveren.  

De ANWB vreest dat door de nieuwe situatie de traumahelicopters niet het hele land kunnen bedekken en dat dus zorg erop achteruit gaat.

Vanaf februari ronden de piloten van de traumahelicopters alle trainingen af. Dan zijn nachtelijke vluchten vanuit Rotterdam mogelijk.


Guppie3335

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,143
Reactie #534 Gepost op: 8 januari 2011, 00:04:08
http://www.rijnmond.nl/Homepage/Nieuws?view=/News%2FDefault%2F2011%2Fjanuari%2FTraumahelikopters

Wel nachtvluchten traumahelikopters in Rotterdam

7 januari 2011

De uitspraken van staatssecretaris Atsma over de nachtvluchten van de traumahelicopter hebben geen gevolgen voor de Rotterdamse situatie. Dat zegt de ANWB.

Volgens Atsma mogen vanaf de ziekenhuizen in Groningen en Amsterdam in de nachtelijke uren geen traumahelicopters vertrekken. In die steden staan de heli's op het dak van de ziekenhuizen en het vertrekken vanaf het dak vindt Atsma te gevaarlijk.

Vanuit Rotterdam mogen de heli's wél 's nachts vliegen, omdat ze niet op het dak van een ziekenhuis staan maar op Rotterdam The Hague Airport. Dat zou volgens de staatssecretaris geen gevaar opleveren.  

De ANWB vreest dat door de nieuwe situatie de traumahelicopters niet het hele land kunnen bedekken en dat dus zorg erop achteruit gaat.

Vanaf februari ronden de piloten van de traumahelicopters alle trainingen af. Dan zijn nachtelijke vluchten vanuit Rotterdam mogelijk.

Zouden er grond platforms zijn, is het dan wel toegestaan op de andere locaties?


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #535 Gepost op: 8 januari 2011, 01:03:19
„Nachtvlucht traumahelikopter volkomen veilig”

http://www.refdag.nl/nieuws/binnenland/nachtvlucht_traumahelikopter_volkomen_veilig_1_526635
07-01-2011 23:39 | Bert Monster
  
UTRECHT – „’s Nachts vliegen op de traumahelikopter stelt hoge eisen aan de piloot”, zegt Daan Remie (41), hoofd vliegdienst bij de ANWB en instructeur nachtvluchten. „Wij voldoen daar echter ruimschoots aan.”

Voor Remie, afkomstig van de luchtmacht en al elf jaar vlieger op de traumaheli, staat vast dat de nachtvluchten met de traumahelikopter volkomen veilig zijn. Vrijdagochtend kwam naar buiten dat staatssecretaris Atsma (Milieu en Infrastructuur) niet wil dat de traumahelikopters van Amsterdam en Groningen ’s nachts vanaf het ziekenhuisdak uitrukken. Vrijdagmiddag kwam de bewindsman op zijn woorden terug en zei hij „alles uit de kast te halen” om de nachtvluchten toch mogelijk te maken.

„We maken onze piloten en verpleegkundigen op de heli’s allereerst vertrouwd met nachtzichtapparatuur”, aldus Remie. „Daar hoort ook een stukje theorie bij zoals het nemen van noodmaatregelen in de nacht. Wat staat je te doen als je bijvoorbeeld midden in de nacht op een niet verkende en onbekende plek moet landen voor assistentie bij een ongeval?”

Na het theoretische deel volgt een praktische training. De cursist vliegt met een instructeur naast zich in de duisternis naar een onbekende plek en moet daar landen. De vliegers en verpleegkundigen die Remie opleidt op de bases van Rotterdam, Volkel, Groningen en Amsterdam hebben allemaal ervaring op de traumahelikopter. „De bemanning van Amsterdam en Volkel is voor de nacht opgeleid, in Rotterdam zijn we bezig en Groningen is komend voorjaar aan de beurt.”

Regelmatig zit Remie ook zelf nog graag achter de stuurknuppel van een van de traumahelikopters. „De uitdaging is om de verpleegkundige en de arts zo snel mogelijk en veilig op de onheilsplek zien te krijgen.”

Veiligheid is van groot belang, benadrukt de helipiloot. „Net als overdag heb je ook ’s nachts slechts een korte voorbereidingstijd als de pieper gaat. Duisternis maakt het vliegen voor het menselijk oog lastiger dan overdag. De nachtzichtapparatuur en de training maken dat toch mogelijk. Al onze piloten zijn door hun voormalige functie bij de luchtmacht of in de burgerluchtvaart al opgeleid om nachtvluchten te maken. Daarnaast krijgen ze extra training om met de nachtzichtapparatuur te werken. Aan de reacties merk ik dat er een wereld voor hen opengaat.”

Ondanks de nachtkijkers landen de traumahelipiloten ’s nachts, in tegenstelling tot overdag, niet op onbekende locaties in de bebouwde kom. „Dat levert te veel gevaar op. In bepaalde plaatsen of steden hebben we wel vooraf afgesproken plekken waar een nachtelijke landing wel mogelijk is, zoals op het Museumplein in Amsterdam.”

Hoe gaat het vliegen ’s nachts precies in zijn werk? Remie: „Zodra we de locatie te horen krijgen, raadplegen we ons navigatiesysteem. Dat doe ik meestal samen met de verpleegkundige. We schatten vooraf in of we in de buurt kunnen landen of op de plek zelf. Ook gaan we na of er in de buurt eventuele obstakels zijn en dan vertrekken we.”

In de nachtelijke uren probeert de piloot het toestel altijd zo snel mogelijk naar een hoogte van zo’n 500 meter te sturen. „Overdag vliegen we meestal wat lager op zo’n 350 meter hoogte, maar ’s nachts willen we zo weinig mogelijk lawaai veroorzaken.” Als de heli de bestemming nadert, checkt de bemanning de landingsplaats en eventuele obstakels. „We vliegen een extra rondje voordat we de landing inzetten.”

In sommige situaties moet de patiënt ’s nachts zo snel mogelijk naar een traumacentrum worden gebracht. Vervoer over de weg zou te veel tijd kosten. Toch is het voor de heli niet bij alle traumacentra mogelijk om er ook in de nacht te landen. „De landingsplaats bij het ziekenhuis in Nijmegen is overdag prima te gebruiken, maar ’s nachts niet door een ontbrekende vergunning. Maar bij de Isala klinieken in Zwolle kunnen we het toestel 24 uur per dag veilig aan de grond zetten.”



--------------------------------------------------------------------------------


Hoogleraar traumatologie bij het UMC Utrecht, L. Leenen, zou het „verbijsterend” vinden als de traumaheli’s van Amsterdam en Groningen ’s nachts niet zouden mogen vliegen. Vrijdag kwam naar buiten dat de Verkeersinspectie de veiligheidsrisco’s te hoog zou vinden.

„Vijftien jaar lang hebben we alles in het werk gesteld om het niveau van de traumazorg in Nederland op een hoger niveau te krijgen. De ramp in Volendam liet zien dat goede traumazorg in de nacht erg belangrijk is. De inzet van heli’s is daar een essentieel onderdeel van.”

Nachtvluchten van de traumaheli dragen alleen maar bij aan een nog betere dienstverlening aan de patiënt, meent Leenen.

„Ik heb ik Zwitserland gewerkt en daar vliegen de traumaheli’s sinds jaar en dag zowel overdag als ’s nachts.”

De traumatoloog zou het een grote tegenslag vinden als de heli’s in Groningen en Amsterdam ’s nachts aan de grond moeten blijven.

„Uit onderzoek in Duitsland blijkt dat de heli zelfs al binnen een straal van 35 kilometer van het traumacentrum twintig minuten tijdwinst boekt op een ambulance. Bovendien brengt een traumaheli de arts direct bij de patiënt.”
Samen sterk in de hulpverlening!


fotoschieter.nl

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 361
  • NRK Velsen, Biketeam, EHBO, AED, Wandelletsel, NHT
    • Fotoschieter.nl
Reactie #536 Gepost op: 8 januari 2011, 01:19:38
En Lifeline 3 natuurlijk ook ;)

Tsja, dubbele maten: als de landing op een gebouw mis gaat, kunnen de gevolgen wel stukken groter zijn dan op een vliegveld. Denk alleen al aan het feit dat het ziekenhuis vol ligt met verminderd- of niet zelfredzamen. Stel dat dat ziekenhuis in de brand gaat door een onverhoopte crash, heb je een aardig probleem.

Zou het niet beter zijn als LL1 gestationeerd wordt op Schiphol en LL4 op Groningen Airport Eelde? Dan hebben de ziekenhuizen+patiënten ook minder geluidsoverlast.

Ik wil niet zeggen dat dit een goede oplossing is, er zitten vast ook veel nadelen aan, maar het is een alternatief ;)

Ik weet dat, mocht LL1 crashen op het helikopterdek op het vu dat je voor brand niet bang hoeft te zijn, binnen enkele minuten kan het helikopterdek volgepompt worden met een schuimlaag..
De helikopterdeks zijn zodanig veilig.. daarnaast is er altijd Brw aanwezig bij de start en landing die verantwoordelijk is voor de veiligheid van het ziekenhuis bij de landing en start van de LL1.

Eind deze maand breng ik weer een bezoekje aan het helikopterdek dus ga wel even vragen hoe het zit met de veiligheid e.d rond de nachtvluchten.
Nederlands Rode Kruis Afd. Velsen --> EHV'er, AED, Biketeam VRK --> Noodhulpteamlid AEDHeemskerk.nl --> Secretaris, Technisch beheer AED's, Bediener,


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #537 Gepost op: 8 januari 2011, 01:21:46
Ik weet dat, mocht LL1 crashen op het helikopterdek op het vu dat je voor brand niet bang hoeft te zijn, binnen enkele minuten kan het helikopterdek volgepompt worden met een schuimlaag..
De helikopterdeks zijn zodanig veilig.. daarnaast is er altijd Brw aanwezig bij de start en landing die verantwoordelijk is voor de veiligheid van het ziekenhuis bij de landing en start van de LL1.

Eind deze maand breng ik weer een bezoekje aan het helikopterdek dus ga wel even vragen hoe het zit met de veiligheid e.d rond de nachtvluchten.

En een chemisch bedrijf brand ook niet uit omdat ze alle voorzorgsmaatregelen nemen... ::) ::) O0


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #538 Gepost op: 8 januari 2011, 01:24:24
Nu begrijp waarom we hier in Nederland geen vliegdekschepen hebben, als starten met een heli vanaf een stationair platform al te gevaarlijk is, hoe moet dat dan als je met een jager in het donker moet landen op een bewegend dek ......
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


strongbow

  • Iets met een grote gele bus
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 879
  • Don't worry, be happy!
Reactie #539 Gepost op: 8 januari 2011, 12:14:56
Je kan je ook afvragen wat de noodzaak is van 4 MMT Heli's stand by tijdens de nachtelijke uren....
Rust zal je redden....  BLS/AED/PBLS instructeur