Traumahelikopter mag ook 's nachts vliegen

Auteur Topic: Traumahelikopter mag ook 's nachts vliegen  (gelezen 154968 keer)

0 gebruikers (en 16 gasten bekijken dit topic.

Royofzo

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,371
  • Gorinchem
    • ZHZActueel.nl
Reactie #540 Gepost op: 8 januari 2011, 12:26:26
Je kan je ook afvragen wat de noodzaak is van 4 MMT Heli's stand by tijdens de nachtelijke uren....


Nouja nu staan de MMT's ook alle 4 stand-by, alleen rukken ze, behalve Nijmegen, bij een melding uit met de auto in plaats van de heli.


Piet

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 112
Reactie #541 Gepost op: 8 januari 2011, 14:02:24
En een chemisch bedrijf brand ook niet uit omdat ze alle voorzorgsmaatregelen nemen... ::) ::) O0

alleen daar heb je tanks van 23.5 m3 en bij een Universitair medisch centrum  niet :P  098uo :)


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #542 Gepost op: 8 januari 2011, 21:15:02
Ik weet dat, mocht LL1 crashen op het helikopterdek op het vu dat je voor brand niet bang hoeft te zijn, binnen enkele minuten kan het helikopterdek volgepompt worden met een schuimlaag..
De helikopterdeks zijn zodanig veilig.. daarnaast is er altijd Brw aanwezig bij de start en landing die verantwoordelijk is voor de veiligheid van het ziekenhuis bij de landing en start van de LL1.

Eind deze maand breng ik weer een bezoekje aan het helikopterdek dus ga wel even vragen hoe het zit met de veiligheid e.d rond de nachtvluchten.

Die platformen zijn goed voorzien van veiligheidsmaatregelen, dat weet ik. Maar nu slaat het noodlot toe en crasht de heli tegen de gevel of een ander deel van het complex. Dan gaan de schuimkanonnen op het dak weinig soelaas bieden.
Om maar even een rampscenario te schetsen ;)

Vliegbewegingen bij gebouwen brengen nu eenmaal meer risico's met zich mee dan vliegbewegingen bij een vliegveld. Daarmee wil ik nog niet beweren dat het nachtelijk landen op - en opstijgen van - een gebouw onveilig is, maar het is wel minder veilig.

Nu begrijp waarom we hier in Nederland geen vliegdekschepen hebben, als starten met een heli vanaf een stationair platform al te gevaarlijk is, hoe moet dat dan als je met een jager in het donker moet landen op een bewegend dek ......

Maar er zijn wel een hoop schepen die boordhelikopters hebben, welke zowel overdag als 's nachts opereren O0
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #543 Gepost op: 8 januari 2011, 21:16:28
Maar er zijn wel een hoop schepen die boordhelikopters hebben, welke zowel overdag als 's nachts opereren O0

Daarom ......
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


rooster

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 35
Reactie #544 Gepost op: 10 januari 2011, 21:42:39
De Heli van Groningen land en stijgt op het dak van UMCG, uit ervaring(ik heb er gewerkt) weet ik dat dit heel veel lawaai maakt in het ziekenhuis zelf, dit lijkt mij niet echt handig voor de nachtrust aangezien het UMCG 1350 bedden heeft, als de heli daar snachts ook gaat landen een stijgen. Ook geeft dit erg veel overlast voor de omwonenden, aangezien het UMCG midden in het centerum staat. Ik vraag mij af het vliegen snacht wel opweegt tegen de nadelen.
Ik vraag mij de volgende dingen vaak af: waarom stijgt de heli in groningen af vanaf het dag van het UMCG? Dit geeft zeer veel overlast, en de keren dat de heli wel een patiënt vervoerd is misschien maar 30%. Vliegveld Eelde lijkt mij veel veiliger.
Ik weet dat er een brandblussysteem is op het dak van het UMCG is en dat er een brandwacht staat als de heli land. Maar wat als de heli neerstort naast het platvorm? Daar is geen brandblussysteem, een ramp is dan niet te over zien. Rijden met het busje lijkt me dan veel voordeliger aangezien je ook lekker kunt doorrijden snachts.


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Reactie #545 Gepost op: 10 januari 2011, 21:58:11
Even een vraag van een geheel andere zijde.

Waarom moet de heli op het UMCG gestationeerd zijn?
Is dit in het hele land zo dat de traumaheli's op een Universitair ziekenhuis gestationeerd zijn?

Welk ander ziekenhuis in de regio heeft dezelfde capaciteit als het UMCG? En zou daar de heli dan ook b.v. gestationeerd kunnen worden.
Met wel een grondplatform en geen overlast voor de omgeving.
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


Gast

  • Gast
Reactie #546 Gepost op: 10 januari 2011, 22:04:39
Drachten heeft een mooie helispot tussen het ziekenhuis en de snelweg A7 in liggen. Heb je evengoed je patienten wakker 's nachts.


Groenemotormuis

  • Utrecht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,743
  • Every day a new day to enjoy
Reactie #547 Gepost op: 10 januari 2011, 22:14:57
Even een vraag van een geheel andere zijde.

Waarom moet de heli op het UMCG gestationeerd zijn?
Is dit in het hele land zo dat de traumaheli's op een Universitair ziekenhuis gestationeerd zijn?

Welk ander ziekenhuis in de regio heeft dezelfde capaciteit als het UMCG? En zou daar de heli dan ook b.v. gestationeerd kunnen worden.
Met wel een grondplatform en geen overlast voor de omgeving.


De traumaheli staat daar omdat alleen vanuit de universitaire ziekenhuizen de MMT's werken. En het enige universitair ziekenhuis wat ook
in het noorden zit is Zwolle, maar ik denk dat voor groningen is gekozen vanwege de liggen richting de wadden en omdat er ook een gedeelte
van duitsland onder de regio van LL4
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v


complex

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 81
  • SEH/Anesthesie vpk
Reactie #548 Gepost op: 10 januari 2011, 22:21:07
@ Customs: Zwolle is geen universitair ziekenhuis. Daarentegen wel een trauma-centrum! Net zoals Enschede bijvoorbeeld.


Groenemotormuis

  • Utrecht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,743
  • Every day a new day to enjoy
Reactie #549 Gepost op: 10 januari 2011, 22:31:02
@ Customs: Zwolle is geen universitair ziekenhuis. Daarentegen wel een trauma-centrum! Net zoals Enschede bijvoorbeeld.

 e050 feeling ashamed. Had begrepen dat alle traumacentra ook universitair was. Dit moet echter zijn dat alle universitaire ziekenhuizen traumacentra zijn.
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v