Traumahelikopter mag ook 's nachts vliegen

Auteur Topic: Traumahelikopter mag ook 's nachts vliegen  (gelezen 154974 keer)

0 gebruikers (en 20 gasten bekijken dit topic.

RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #550 Gepost op: 11 januari 2011, 16:09:17
Wellicht aparte positie traumanachtvluchten
Uitgegeven:    11 januari 2011 15:50
Laatst gewijzigd:    11 januari 2011 15:50
DEN HAAG - Staatssecretaris Joop Atsma (Milieu) wil hoe dan ook dat er een oplossing komt voor de nachtelijke vluchten van traumahelikopters van en naar ziekenhuizen.

Op dit moment kunnen die toestellen alleen op basis van een ontheffing in de wet in het donker vliegen, als sprake is van noodsituaties. Atsma wil dat het structureel wordt geregeld, desnoods door de toestellen een aparte positie in de luchtvaartwet te geven, zo zei hij dinsdag.

Atsma zei eerder deze maand al dat hij deskundigen laat kijken naar de mogelijkheden om nachtvluchten vaker te laten uitvoeren.

Die vluchten worden minder veilig geacht, omdat de heli's in het donker langs bebouwing naar het dak van een ziekenhuis moeten vliegen. Dan er is dus minder zicht, terwijl de - ervaren - piloten alles met het blote oog moeten doen.

Ziekenhuisdak

Critici willen niet dat er onduidelijkheid zou kunnen ontstaan over het begrip noodsituatie. Daarom moet de kwestie permanent worden geregeld, vindt ook de bewindsman.

Volgens hem is de vraag vooral of een heli wel of niet gestationeerd mag worden op een ziekenhuisdak. Als dat wel mag, dan levert dat zeker ook vluchten op zonder dat er sprake is van nood.

Naburig vliegveld

In de huidige situatie komt het ook voor dat heli's zijn gestationeerd op een naburig vliegveld en alleen van en naar een ziekenhuis vliegen als dat echt noodzakelijk is.

Bij heli's die wel een ziekenhuis als basis hebben, geldt in de nachtelijke uren een andere procedure. Als dan een toestel leeg terugkeert van een actie, mag het van de verkeersinspectie niet naar het hospitaal vliegen.

Er moet dan een alternatieve landingsplek worden gekozen. De deskundigen die naar de kwestie kijken, willen binnenkort hun conclusies presenteren. Atsma houdt bij een permanente oplossing ook geluidsaspecten in het oog.
www.nu.nl


Piles

  • Geïnteresseerde
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,157
Reactie #551 Gepost op: 11 januari 2011, 23:07:38
Atsma: bij noodsituatie altijd traumaheli

Staatssecretaris van Infrastuctuur Joop Atsma (CDA) heeft de Tweede Kamer dinsdag verzekerd dat in noodsituaties traumahelikopters ook 's nachts kunnen vliegen. Vorige week ontstond beroering toen bleek dat de traumaheli's in Amsterdam en Groningen geen vergunning krijgen om nachtvluchten uit te voeren.

Tijdens het vragenuurtje vroeg Maarten Haverkamp (CDA) of de zorg aan patiënten niet in het gedrang is, nu opstijgen vanaf academische ziekenhuizen in Amsterdam en Groningen voor traumaheli's vanwege de veiligheid niet mogelijk is. Atsma benadrukte dat er in noodsituaties altijd kan worden gevlogen. Voor overige situaties gaat hij bekijken of er een oplossing mogelijk is, zoals een speciale aanpassing van de luchtvaartwet.

De staatssecretaris heeft een commissie ingesteld die zich buigt over de vraag of traumahelikopters op de daken van ziekenhuizen kunnen worden gestationeerd.

Bron: FOK.nl / Novum

Dus helaas, het MMT kan tijdens de nachtdienst niet ff om een pizza vliegen, voor de rest geen problemen meer...  98uiye


KoenL

  • http://www.koenlaureij.nl
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 346
    • Koen Laureij Fotografie
Reactie #552 Gepost op: 12 januari 2011, 12:38:36
Die vluchten worden minder veilig geacht, omdat de heli's in het donker langs bebouwing naar het dak van een ziekenhuis moeten vliegen. Dan er is dus minder zicht, terwijl de - ervaren - piloten alles met het blote oog moeten doen.

Bot gezegd klopt dit niet. Met behulp van de 'Night Vision Goggles' wordt het zicht aanzienlijk verbeterd. De piloten doen daar ook niet voor niets een cursus (http://www.defensie.nl/luchtmacht/luchtmachtbases/cml/opleiding_en_training/night_vision_goggle-training) voor om met die apparatuur om te gaan. De uitspraak dat de piloten alles met het blote oog moeten doen is naar mijn idee onjuist.

Ziekenhuisdak

Critici willen niet dat er onduidelijkheid zou kunnen ontstaan over het begrip noodsituatie. Daarom moet de kwestie permanent worden geregeld, vindt ook de bewindsman.

Volgens hem is de vraag vooral of een heli wel of niet gestationeerd mag worden op een ziekenhuisdak. Als dat wel mag, dan levert dat zeker ook vluchten op zonder dat er sprake is van nood.
www.nu.nl

Hier heb ik ook mijn vraagtekens bij. In welke situaties vliegt een traumahelikopter uit wanneer er geen sprake is van een noodsituatie. Overdag kan ik mij er enkele voorstellen, bijvoorbeeld voor een demonstratie of een oefening, maar 's nachts? Kan iemand daar wat over zeggen?
Freelance fotograaf in Utrecht en omstreken voor diverse media. Een selectie van mijn werk is te zien op mijn website www.koenlaureij.nl.


Golly

  • Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,307
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #553 Gepost op: 12 januari 2011, 14:31:05
Ik denk dat het niet zozeer gaat om het uitvliegen, maar om het terugkeren naar het dak van een ziekenhuis in de bebouwde kom zonder patient. Immers is dan de noodsituatie niet meer aan de orde.
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis


Ba(a)s

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,055
Reactie #554 Gepost op: 12 januari 2011, 16:53:19
Ik denk dat het niet zozeer gaat om het uitvliegen, maar om het terugkeren naar het dak van een ziekenhuis in de bebouwde kom zonder patient. Immers is dan de noodsituatie niet meer aan de orde.
De oplossing is dan toch een (centrale) plaats buiten de bebouwde kom waar de heli kan landen, maar alleen als hij 's nachts terugkomt van een incident en geen patiënt bij zich heeft? Dan kan de bemanning in een huisje naast de landingsplaats vertoeven tot hun dienst voorbij is en dan op een schappelijk tijdstip terugvliegen, en als ze in diezelfde nacht nog een keer opgeroepen worden, kunnen ze vanaf daar uitvliegen en er ook weer landen. Natuurlijk alleen als het nog nacht is.
You flyin' with me? You better wear your seatbelt..


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #555 Gepost op: 12 januari 2011, 16:59:28
Ga je dan twee accommodaties onderhouden? Lijkt me vanuit kostenoogpunt niet ideaal ;)

Verplaats dan de hele handel voor zowel overdag als nacht naar een andere locatie.
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Dunedain

  • Ambu CH, Verpleegkundige op SEH, MKA centralist
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 225
Reactie #556 Gepost op: 12 januari 2011, 18:43:43
LL3 vliegt zoals bekend vanaf Volkel.

Voor wat betreft het nachtvliegen het volgende;

Bij het Radbout ziekenhuis te Nijmegen kan de Heli op het middenterrein landen, vlak bij de SEH,  in het donker mag alleen met patient aan boord, als er geen patient aan boord is land hij in Malden, net buiten de bebouwde kom. De heli-arts die dan dus met de ambu mee naar het ziekenhuis is gegaan, wordt door de ambu, zodra dit kan, naar de heli teruggebracht.


KoenL

  • http://www.koenlaureij.nl
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 346
    • Koen Laureij Fotografie
Reactie #557 Gepost op: 14 januari 2011, 11:50:51
Een kort interview met Jos Aartsen (bestuurslid UMCG) over de Lifeliner 4 en het nachtvliegen.

Atsma: traumaheli UMCG mag niet 's nachts vliegen (2)
Freelance fotograaf in Utrecht en omstreken voor diverse media. Een selectie van mijn werk is te zien op mijn website www.koenlaureij.nl.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #558 Gepost op: 14 januari 2011, 13:39:19
Bij de Traumaheli's is een aparte bemanning ingezet, dus geen personeel dat op hetzelfde moment taken in het ziekenhuis heeft, wel is het zo dat de artsen vaak graag papierwerk doen in statussen van patien ten enzo. Zij willen dus graag in het ziekenhuis zijn. Bij de LL3 is er een dataverbinding van Volkel, waar het MMT gestationeerd is met het UMC st Radboud ziekenhuis, zodat artsen toch dit soort werk kunnen doen.

Bron: zelf gezien tijdens "meevliegdag"

Dus het maakt eigenlijk niets uit voor het werk waar de heli gestationeerd is. Gaat het dan om 'prestige' dat je een heli op je 'dak' hebt?  ???


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #559 Gepost op: 14 januari 2011, 14:33:00
Gaat het dan om 'prestige' dat je een heli op je 'dak' hebt?  ???

Er zullen ook wel de nodige praktische redenen aan ten grondslag liggen. Denk aan het aanvullen van voorraden, korte lijntjes met het collega's, ICT voorzieningen en meer dat soort zaken.

En wat is er prestigieus aan een heli op je dak? Persoonlijk denk ik dat er meer lof geoogst wordt met de stikkers op de heli's (en de voertuigen).


Maar het is wel weer bedroevend om te zien hoe verschillende publieke instanties elkaar in het vaarwater zitten...
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s