Traumahelikopter mag ook 's nachts vliegen

Auteur Topic: Traumahelikopter mag ook 's nachts vliegen  (gelezen 154973 keer)

0 gebruikers (en 21 gasten bekijken dit topic.

mike

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,931
Reactie #560 Gepost op: 6 februari 2011, 20:04:38
Op zich is het duidelijk dat als het te donker is om te vliegen dat het MMT in Amsterdam met de auto komt. Maar waar ik persoonlijk de logica nog niet helemaal in zie is dat ze soms overdag met de auto komen. Strak blauwe lucht en geen wind en dan toch met de auto komen. Terwijl ik een keer bij een melding heb gestaan vlak bij het VU-ziekenhuis(voor de mensen plaatselijk bekend het Stadionplein) en toen steeg de LL1 gewoon op en 1000 meter verder ging hij alweer landen. Als het MMT overdag met de auto komt is dat dan omdat het per auto sneller is of omdat de helikopter kapot is?? Want het lijkt me handiger om per helicopter te komen omdat je dan sneller door kan naar de volgende melding. Wie weet hoe dat zit??


bartbev

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 332
  • bevelvoerder aspiranten-- 2010 beste jun. bev. nl.
    • www.blusgroeploppersum.nl
Reactie #561 Gepost op: 6 februari 2011, 20:09:28
Als het MMT overdag met de auto komt is dat dan omdat het per auto sneller is of omdat de helikopter kapot is?? Want het lijkt me handiger om per helicopter te komen omdat je dan sneller door kan naar de volgende melding. Wie wet hoe dat zit??

Volgens mij !:

voor ze weg gaan kijken ze op de kaart waar het incident zit, als jij al op de kaart kan zien dat het bijv. in de binnen stad is en je daar moeilijk tot niet kan landen zullen ze in principe met het busje komen. mocht dit niet correct zijn graag aangeven.


fotoschieter.nl

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 361
  • NRK Velsen, Biketeam, EHBO, AED, Wandelletsel, NHT
    • Fotoschieter.nl
Reactie #562 Gepost op: 6 februari 2011, 20:35:59
Volgens mij !:

voor ze weg gaan kijken ze op de kaart waar het incident zit, als jij al op de kaart kan zien dat het bijv. in de binnen stad is en je daar moeilijk tot niet kan landen zullen ze in principe met het busje komen. mocht dit niet correct zijn graag aangeven.

Een groot gedeelte van de stad amsterdam pakt men gewoon de auto omdat dit een stuk sneller is dan de heli, bepaalde plekken is landen gewoon niet mogelijk. Het hangt heel erg vanaf waar de melding is, bepaalde bruggen kunnen ze gewoon op landen evenals het centrum (bijv de Dam)

Het komt daarbij zelden voor dat men doorvliegt naar een volgende omdat toch vaak de Arts meegaat in de ambu. (dat is mijn ervaring hier in Heemskerk)
Nederlands Rode Kruis Afd. Velsen --> EHV'er, AED, Biketeam VRK --> Noodhulpteamlid AEDHeemskerk.nl --> Secretaris, Technisch beheer AED's, Bediener,


mike

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,931
Reactie #563 Gepost op: 6 februari 2011, 20:50:31
Een groot gedeelte van de stad amsterdam pakt men gewoon de auto omdat dit een stuk sneller is dan de heli, bepaalde plekken is landen gewoon niet mogelijk. Het hangt heel erg vanaf waar de melding is, bepaalde bruggen kunnen ze gewoon op landen evenals het centrum (bijv de Dam)

Het komt daarbij zelden voor dat men doorvliegt naar een volgende omdat toch vaak de Arts meegaat in de ambu. (dat is mijn ervaring hier in Heemskerk)

Nou ik heb de heli in al die jaren dat ik in de stad werk op de meest vreemden plekken al zien landen. En het maakt ook niet uit als de heli wat verder moet landen, want er is altijd een politievoertuig beschikbaar om de arts en de verpleger weg te brengen. Dus dat moet volgens mij niet het verschil maken. En bij de meeste inzetten waar ik zelf bij betrokken was ging de arts niet mee in de ambulance, maar gewoon weer mee met de heli.


Patriess

  • Verpleegkundige/EHV/BHV+/LOTUS i.o.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,804
Reactie #564 Gepost op: 9 februari 2011, 13:19:55
Een kort interview met Jos Aartsen (bestuurslid UMCG) over de Lifeliner 4 en het nachtvliegen.

En dan mogen ze niet op Eelde staan ivm geluids overlast.

Hier komen elke middag en elke avond meerdere cougars en chinooks van defensie overvliegen omdat ze in Ede oefenen op de heide en gestationeerd zijn in Gilze.......
Wat nou geluidsoverlast? Ik snap er soms niks meer van
Nurse powerrrrr


Gast

  • Gast
Reactie #565 Gepost op: 9 februari 2011, 13:22:57
Op weg van Gilze naar Ede kom je niet langs Eelde hoor ;)


Patriess

  • Verpleegkundige/EHV/BHV+/LOTUS i.o.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,804
Reactie #566 Gepost op: 9 februari 2011, 13:25:47
Op weg van Gilze naar Ede kom je niet langs Eelde hoor ;)

Nee dat snap ik..... maar ik bedoel, wat nou geluidsoverlast?

Die defensie heli's vliegen meedere keren per dag met veel zwaardere helikopters over half nederland, en dan zou die traumaheli teveel lawaai maken? Ga dan niet bij een vliegveld wonen
Nurse powerrrrr


Gast

  • Gast
Reactie #567 Gepost op: 9 februari 2011, 13:35:05
Er zit meer aan vast. In een ander topic heb ik al eens vermeld dat vliegveld Eelde 's nachts gesloten is. Er is geen verkeersleiding, geen havendienst, geen brandweer. Alleen met de pieper oproepbaar. Omdat Eelde een "gecontroleerd vliegveld" is mag je daar niet zónder aanwezigheid van het hele circus landen en starten. Je kunt je voorstellen dat vanaf een heli-dek je wel direct kunt starten, en ook mag landen, zonder toestemming in de zin van een klaring (cleared for take-off, cleared to land). Daarom is het plaatsen van een heli op een vliegveld aan andere regeltjes onderhavig dan alleen geluidsoverlast. Schiphol en Volkel hebben 24 uur per dag verkeersleiding zitten dus daar speelt dat probleem niet.


jeugdbrandweer131

  • Niet meer actief bij de brandweer.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 516
  • evenementenhulpverlener bij het NRK
    • www.dylanwildschut.nl
Reactie #568 Gepost op: 9 februari 2011, 13:44:13
Er zit meer aan vast. In een ander topic heb ik al eens vermeld dat vliegveld Eelde 's nachts gesloten is. Er is geen verkeersleiding, geen havendienst, geen brandweer. Alleen met de pieper oproepbaar. Omdat Eelde een "gecontroleerd vliegveld" is mag je daar niet zónder aanwezigheid van het hele circus landen en starten. Je kunt je voorstellen dat vanaf een heli-dek je wel direct kunt starten, en ook mag landen, zonder toestemming in de zin van een klaring (cleared for take-off, cleared to land). Daarom is het plaatsen van een heli op een vliegveld aan andere regeltjes onderhavig dan alleen geluidsoverlast. Schiphol en Volkel hebben 24 uur per dag verkeersleiding zitten dus daar speelt dat probleem niet.
oke en de lfl02 dan die gaat ook 's nachts vliegen en staat op rotterdam die net zo als eelde 's nachts gesloten is  ??? gaat de lfl dan naar het emc
gaat het niet zoals het moet, moet het maar zoals het gaat. [IMG]http://www.t-tools.nl/Monitor/17.gi


Royofzo

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,371
  • Gorinchem
    • ZHZActueel.nl
Reactie #569 Gepost op: 9 februari 2011, 13:48:37
oke en de lfl02 dan die gaat ook 's nachts vliegen en staat op rotterdam die net zo als eelde 's nachts gesloten is  ??? gaat de lfl dan naar het emc

Ja gesloten voor commerciele vluchten misschien, de LifeLiner kan toch gewoon ingezet worden?  ;)