Traumahelikopter mag ook 's nachts vliegen

Auteur Topic: Traumahelikopter mag ook 's nachts vliegen  (gelezen 154890 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

fotoschieter.nl

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 361
  • NRK Velsen, Biketeam, EHBO, AED, Wandelletsel, NHT
    • Fotoschieter.nl
Reactie #620 Gepost op: 18 februari 2011, 11:16:40
Ik heb ANWB even gemaild vorige week.. kreeg gisteren antwoord..


Geachte heer Van Wijk,
 
Afgelopen maandag 14 februari jl. is Lifeliner 1 voor het eerst in de nacht ingezet.
 
 
Met vriendelijke groet,
Mit freundlichen Grüssen,
Best regards
 
ANWB Medical Air Assistance

Office MAA


Het zal waarschijnlijk bij deze melding zijn geweest:

10-901 A1 HOORN NH BERKHOUTERWEG 11 L 11 A RIT:19
[0120901] Lifeliner 1 / MKA Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland (MMT 901)
Nederlands Rode Kruis Afd. Velsen --> EHV'er, AED, Biketeam VRK --> Noodhulpteamlid AEDHeemskerk.nl --> Secretaris, Technisch beheer AED's, Bediener,


KoenL

  • http://www.koenlaureij.nl
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 346
    • Koen Laureij Fotografie
Reactie #621 Gepost op: 22 februari 2011, 23:31:45
De eerste inzet van de Rotterdamse traumahelikopter is een feit. Het ging niet in één keer goed. De helikopter heeft een aantal rondjes gemaakt en een locatie bepaald. Ze besloten te landen op een weiland waar de politie zich ook al had opgesteld. De verpleegkundige en de arts stapte uit, maar het bleek dat ze op een gesloten terrein stonden. Na een woordenwisseling met de politie besloten ze toch weer de helikopter in te gaan en over een slootje te vliegen. Ze landde vervolgens alsnog op een veilige plek. Ik moest uit Houten komen en heb er denk ik 25 minuten over gereden. Heb het landen live kunnen volgen, dus er is behoorlijk wat tijd overheen gegaan eerder dat de arts bij het slachtoffer was. De arts is met de ambulance mee naar het UMC Utrecht gereden. De helikopter heeft de arts daar weer opgepikt.



Foto's: Koen Laureij

p2kflex
21:46:22 22-02-11GROUP-1A1 AMBU LFL02 SINGAPORESTRAAT 7 IJSSELSTIJN bon 16077
1420059MKA Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond (Traumaheli Life-Line-2 / MMT 90.1)
Freelance fotograaf in Utrecht en omstreken voor diverse media. Een selectie van mijn werk is te zien op mijn website www.koenlaureij.nl.


KoenL

  • http://www.koenlaureij.nl
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 346
    • Koen Laureij Fotografie
Reactie #622 Gepost op: 23 februari 2011, 18:16:09
Bij deze ook nog mijn film. Heel veel ruis, maar dat maakt het beeld veel duidelijker dan het was.

Lifeliner 2 landing and take-off in IJsselstein 22-02-11
Freelance fotograaf in Utrecht en omstreken voor diverse media. Een selectie van mijn werk is te zien op mijn website www.koenlaureij.nl.


Canonfreak

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,049
Reactie #623 Gepost op: 4 maart 2011, 12:33:17
Traumaheli UMCG start proefvluchten

De traumahelikopter van het Universitair Medisch Centrum in Groningen (UMCG) start aankomende maandag in de avonduren met oefenvluchten vanaf het dak van het ziekenhuis. Dat meldde het UMCG vrijdag. Een maand lang zal er iedere avond worden gevlogen.

De Groningse traumaheli mocht sinds november vorig jaar niet meer ’s nachts vliegen omdat de toestellen na de inzet, uit veiligheidsoverwegingen, niet meer in de nacht op het dak van ziekenhuis mochten landen. Medio februari besloot staatssecretaris Joop Atsma (Infrastructuur) de nachtvluchten weer toe te staan omdat uit onderzoek was gebleken dat de veiligheid niet in het geding was.

Piloten, artsen en verpleegkundigen van het Mobiel Medisch Team (MMT) van het UMCG hebben afgelopen maand een speciale training gevolgd op vliegveld Lelystad. Tijdens de dertig vluchten die voor maart op de agenda staan, kan het MMT oefenen met nachtkijkers en speciale navigatieapparatuur om te kunnen zien waar veilig geland kan worden. Per avond wordt er vanaf het dak een keer geland en een keer opgestegen. De vluchten, waarbij gevlogen wordt boven militair oefengebied de Marnewaard, duren tot uiterlijk 22.00 uur. Omwonenden van het UMCG zijn inmiddels over de vluchten geďnformeerd.

Tijdens de oefenvluchten is er uit voorzorg in het UMCG een tweede MMT-team paraat. Dit team rukt dan uit met een speciaal uitgeruste MMT-ambulance.

Het UMCG zoekt nog naar een nieuwe, definitieve standplaats voor de traumaheli. De voorkeur gaat uit naar een meer centrale plek in het Noorden, zodat de heli bij calamiteiten buiten Groningen sneller ter plaatse kan zijn. Het helidak op het UMCG blijft dan wel in gebruik om patiënten zo snel mogelijk naar het ziekenhuis te kunnen brengen.

Bron: Groninger Internet Courant


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #624 Gepost op: 4 maart 2011, 13:01:04
Het UMCG zoekt nog naar een nieuwe, definitieve standplaats voor de traumaheli. De voorkeur gaat uit naar een meer centrale plek in het Noorden, zodat de heli bij calamiteiten buiten Groningen sneller ter plaatse kan zijn.

Ik ben heel benieuw welke plek dat uiteindelijk gaat worden.
Lijkt erop dat er een apart heliveldje + accomodatie moet worden aangelegd. Of zitten daar in de buurt al helihavens?
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


KoenL

  • http://www.koenlaureij.nl
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 346
    • Koen Laureij Fotografie
Freelance fotograaf in Utrecht en omstreken voor diverse media. Een selectie van mijn werk is te zien op mijn website www.koenlaureij.nl.


Canonfreak

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,049
Reactie #626 Gepost op: 4 maart 2011, 13:19:37
Ik ben heel benieuw welke plek dat uiteindelijk gaat worden.
Lijkt erop dat er een apart heliveldje + accomodatie moet worden aangelegd. Of zitten daar in de buurt al helihavens?

Het eerste waar ik aan moet denken is Groningen Airport Eelde, zou daar eventueel plaats zijn?


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #627 Gepost op: 4 maart 2011, 13:22:38
Het eerste waar ik aan moet denken is Groningen Airport Eelde, zou daar eventueel plaats zijn?

Dat is in dit topic reeds aan de orde geweest ;)
Er is daar 's achts geen bezetting (luchtverkeersleiding, luchthavenbrandweer, etc.) waardoor er dus niet 's nachts gevlogen mag worden. Althans, zo heb ik het begrepen.
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Reactie #628 Gepost op: 6 maart 2011, 09:29:06
Ik heb de Lifeliner 1 nu ook eens mogen aanschouwen bij nacht en ontij:
p2kflex
00:07:31 06-03-11GROUP-109-901 A1 AMERSFOORT ARENDSHORST  MKA 09 COORD N 16 D RIT:1
0120901MKA Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland (Traumaheli Life-Line-1 / MMT 901)


Kwam hier overgevlogen om 0.23 uur en zal dus enkele minuten later de landing ingezet hebben in Amersfoort. Stukken sneller dan per auto in ieder geval! :)
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


williamharthoorn

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,527
  • www.112barneveld.nl
Reactie #629 Gepost op: 6 maart 2011, 09:54:58
Ik heb de Lifeliner 1 nu ook eens mogen aanschouwen bij nacht en ontij:
p2kflex
00:07:31 06-03-11GROUP-109-901 A1 AMERSFOORT ARENDSHORST  MKA 09 COORD N 16 D RIT:1
0120901MKA Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland (Traumaheli Life-Line-1 / MMT 901)


Kwam hier overgevlogen om 0.23 uur en zal dus enkele minuten later de landing ingezet hebben in Amersfoort. Stukken sneller dan per auto in ieder geval! :)

Ook later in de nacht bij het ongeval op de Koningsweg in Soest is de Lifeliner gekomen. Helaas lande hij te ver voor mij om wat foto's te maken.