Daar kan ik wel iets over zeggen:
Een schijnwerper BOVEN de ruit (je bedoelt de canopy windows denk ik) zou de vlieger alleen maar verblinden door spiegeling in de ramen. Dat wil je voorkomen natuurlijk, in het algemeen zijn de landingslichten (bij elke helicopter wat dat betreft) gemonteerd in de neus of aan de onderzijde van de romp.
Wat voor een helicopter piloot belangrijk is tijdens zijn nadering en landing is, het lijkt logisch, een vrij landingsterrein. Extra spots aan de linker of rechterzijde zijn minder belangrijk omdat de landing ingezet wordt naar voren, ergo, waar het landingslicht naar toe schijnt.
Bij het opstijgen zie je vaak dat de Lifeliners een achterwaartse klim inzetten, iets wat normaal bij helicoptervliegen ongebruikelijk is maar eigenlijk erg logisch! Wat je tijdens de landing obstakel-vrij hebt kunnen naderen (het landingsterrein) kun je dus ook achterstevoren vrij uitklimmen. Een climb-out tot boven de hoogste obstakels, daarbij is het landingslicht nog handig, maar eenmaal vrij van obstakels, en doorklimmend naar de kruishoogte is het zoeklicht verder van weinig nut. Extra zoeklichten, of landingslichten, links en rechts zijn daarom ook overbodig.
Vergeet niet dat de crew 's nachts een Night-Vision-Goggle (NVG) draagt en daarom ook zonder zoeklichten een voldoende duidelijk beeld hebben van de landing-spot.