Even een vraag als brandweerleek.
Is dat niet veel te klein dat blustoestel wat ik op de foto's zie. Het lijkt me op het 1e gezicht dat je daar zo weinig mee kan uitrichten.
Zie ook geen verbindingsslang naar een voertuig of zo.
#durftevragen
Ik weet niet of je al antwoord had gekregen op deze vraag, maar ik zal een poging doen. Wat ik nog weet van de tijd dat ik vliegtuigonderhoudstechniek studeerde, stonden er in de werkplaats ook zulke brandblustoestellen. Als iemand met een motor moest proefdraaien moest er ook een brandblusser in de buurt staan voor het geval er iets fout ging.
Deze brandblustoestellen zouden moeten volstaan om een motorbrandje te kunnen blussen of een brand die ontstaat bij na ongeval met een klein vliegtuigje (bijvoorbeeld een c172). Dit werd ons in de opleiding verteld, en heb ik gelukkig nooit in de praktijk hoeven uitproberen.
Echter een heli zoals op de foto is iets zwaarder en heeft ook iets meer brandstof aanboord. Tevens werkt deze heli op andere brandstof dan de c172 in mijn voorbeeld. Zodoende twijfel ik eraan of dat ene brandblustoestel volstaat om een brand te blussen die ontstaat na een "echte" crash.
Tevens kan ik mij herinneren dat ik ooit iets had gelezen over vliegtuigbrandbestrijding (kon het document helaas niet meer terugvinden zo gauw ik iets heb kunnen vinden zal ik het met je delen) waarin stond beschreven dat de brandweereenheid in staat moet zijn om binnen een bepaald aantal seconden een bepaald oppervlak van een crashsite vuurvrij gemaakt moet kunnen maken. Dit heeft te maken met het creëren van een ontsnappingskans voor de inzittenden van een vliegtuig. De ICAO (International Civil Aviation Organisation ) eist nergens dat brandweereenheid die belast is met brandbestrijding op een heliplat of luchthaven het vuurtje geheel zelfstandig moet kunnen blussen. Daarom eist men ook niet dat er redgereedschap aanwezig moet zijn. De ICAO eist dat de brandweerkorps van de lokale autoriteiten bij een ongeval ter plaatse komt om te assisteren/coördineren bij blus en reddingswerkzaamheden. In die zin zou het best kunnen dat 3 man met 1 blustoestel om in eerste instantie inzittenden van de heli een ontsnappingskans te bieden totdat de veiligheidsregio/gemeentelijke brandweer met grof geschut komt.