Reanimatie? In geen enkel cursuspakket

Auteur Topic: Reanimatie? In geen enkel cursuspakket  (gelezen 10692 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Piles

  • Geïnteresseerde
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,157
Reactie #20 Gepost op: 24 maart 2012, 00:33:52
Ik hink een beetje op 2 gedachtes, want ik word af en toe ook wel een beetje moe van al die regeltjes... Wil je leuk met sport bezig zijn, moet je ook weer een EHBO-cursus doen, terwijl je daar misschien helemaal niet op zit te wachten. Besteed er aandacht aan, informeer mensen, maar laat de keuze aan henzelf.


Pully

  • agent van politie, ex wmr KMar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,179
  • Waakzaam en Dienstbaar? Dat zijn we toch allemaal?
Reactie #21 Gepost op: 24 maart 2012, 01:03:37
Ik hink een beetje op 2 gedachtes, want ik word af en toe ook wel een beetje moe van al die regeltjes... Wil je leuk met sport bezig zijn, moet je ook weer een EHBO-cursus doen, terwijl je daar misschien helemaal niet op zit te wachten. Besteed er aandacht aan, informeer mensen, maar laat de keuze aan henzelf.

Ik begrijp jou reactie, maar als je tijdens je coachcursus al verplicht leert hoe je moet handelen bij de veel voorkomende blessures. En ja ik begin weer over voetbal. Bij voetbal zijn dat meestal de enkels en knieen. Waarom dan ook niet even een aanvulling voor BLS en AED. Wat je ook zou kunnen doen, is bij alle sportverenigingen in Nederland bij de leden die iets betekenen een enquente houden of zij behoefte hebben aan een cursus BLS/AED. Is de behoefte hoog, dan kan je misschien als sportverenigingen je krachten bundelen en een verzoek indienen bij het NRK om zo'n cursus tegen een aantrekkelijke prijs aan te bieden. De club betaald voor de leden die daaraan deel willen nemen. Ik zou zeggen een win-win situatie.

Ik weet trouwens al een nieuwe slogan voor eventuele postbus51 spotjes. BLS/AED daar red je levens mee! Wel een beetje gejat van de 112 slogan, maar toch.
het bovenstaande is mijn persoonlijke mening en niet die van de organisatie's waarvoor ik werkzaam ben.


Moon

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 665
  • Instructeur EHBO/EHaK/(P)BLS/AED
Reactie #22 Gepost op: 24 maart 2012, 08:38:07
*ahum* waarom alleen het NRK?  :P

Ik ben van een EHBOvereniging, maar ik ben niet perse aan de vereniging gebonden. Meestal loopt dit overigens wel via een vereniging (of dit nu NRK of EHBO is).
facebook.com/Burgeraedhoorn facebook.com/ehboblokkerzwaag  A universe is trapped inside a tear


Pully

  • agent van politie, ex wmr KMar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,179
  • Waakzaam en Dienstbaar? Dat zijn we toch allemaal?
Reactie #23 Gepost op: 24 maart 2012, 08:47:44
*ahum* waarom alleen het NRK?  :P

Ik ben van een EHBOvereniging, maar ik ben niet perse aan de vereniging gebonden. Meestal loopt dit overigens wel via een vereniging (of dit nu NRK of EHBO is).

Excuses, dat ik de EHBO er niet bij heb genoemd. Natuurlijk zou dat ook kunnen.  e050
het bovenstaande is mijn persoonlijke mening en niet die van de organisatie's waarvoor ik werkzaam ben.


Moon

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 665
  • Instructeur EHBO/EHaK/(P)BLS/AED
Reactie #24 Gepost op: 24 maart 2012, 09:53:55
lol  

No hard feelings  ;D
facebook.com/Burgeraedhoorn facebook.com/ehboblokkerzwaag  A universe is trapped inside a tear


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #25 Gepost op: 24 maart 2012, 18:53:57
Zo duur zijn BLS & AED cursussen nu ook weer niet, voor rond de 50 euro p.p. kan je al een cursus BLS & AEDvolgen bij ehbo/rode kruis verenigingen en bij professionele opleiders met ambulance ervaring.  Blijf weg bij de beun de haas bedrijfjes die goedkope cursusssen organiseren waarbij het geld/winst boven de deskundigheid en effectiviteit gaat.

Zelf een instructeur opleiden die dan ''gratis';' les gaat geven aan eigen vereniging klijkt goedkoop maar is op lange termijn niet altijd haalbaar, om nog maar te  zwijgen van de reanimatie ervaring en professionaliteit en didactische kennis.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Pully

  • agent van politie, ex wmr KMar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,179
  • Waakzaam en Dienstbaar? Dat zijn we toch allemaal?
Reactie #26 Gepost op: 25 maart 2012, 01:17:19
Zelf een instructeur opleiden die dan ''gratis';' les gaat geven aan eigen vereniging klijkt goedkoop maar is op lange termijn niet altijd haalbaar, om nog maar te  zwijgen van de reanimatie ervaring en professionaliteit en didactische kennis.

Ik begrijp je bezorgdheid. Ik begrijp ook dat het beter is om het weg te zetten bij iemand van het NRK of EHBO vereniging. Maar heeft iedere instructeur deze kwaliteiten dan?

Ik ben zelf een professionele hulpverlener en heb hierbij meerdere ervaringen van het daadwerkelijk toepassen van BLS en het gebruik van de AED. Ik durf van mijzelf te zeggen dat ik professioneel genoeg bent om zo'n cursus te geven (ik bedoel het niet arrogant.). Of ik voldoende didactische kennis hebt, dat kan niet over mijzelf oordelen. En ik gaf aan dat ik dat wel wilde doen. Ik heb niet gezegd dat je een willekeurige vrijwilliger moet opleiden om "gratis" de instructeursopleiding te doen. Daarnaast zou het voor de organisatie waarvoor ik werk misschien ook wel interessant zijn als ik instructeur ben.  ;) In het kader van de bezuinigingen helemaal. Haha. Maar dat is iets voor een andere topic.
het bovenstaande is mijn persoonlijke mening en niet die van de organisatie's waarvoor ik werkzaam ben.


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #27 Gepost op: 26 maart 2012, 23:25:23
Ja er zijn verschillende visies over het aanleren van reanimatievaardigheden en de opleidingen. competenties en ervaring die de instructeur moet hebben, vroeger (voor 2002) waren er behoorlijk strikte eisen aan instructeurs mbt opleiding en ervaring, die zijn daarna wat losgelaten.
Met de opkomst van de AED en BHV cursussen kwamen e rook heel wat instructeurs de markt op die meer de winstcurve in d egaten hielden dan de leercurve van de leerlingen...
En nu kan natuurlijk iedereen aanleren om anderen te instrueren in het uitvoeren van BLS en AED, maar de achtergrondinformatie, ervaring met reanimaties op BLS en ALS gebied, de uitleg van wat er nu exact gebeurt bij reanimatie is nogal lastig voor mensen die niet ingevoerd zijn in de materie. En overigens zijn er ook verpleegkundigen ,artsen en zelfs ambulancemedewerkers die niet zo optimaal functioneren als BLS&AED-instructeur....
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Moon

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 665
  • Instructeur EHBO/EHaK/(P)BLS/AED
Reactie #28 Gepost op: 27 maart 2012, 22:25:21
De didactische vaardigheden vind ik ook van behoorlijk belang. Als een instructeur het niet kan overbrengen op de groep, niet met de groep kan omgaan, niet luistert en zichzelf vreselijk belangrijk en geweldig vindt haken cursisten snel af.

Ook hoor ik helaas nog wel eens van cursussen met 30 man op een rijtje met 1 instructeur. Even gezellig wat vaardigheden doen (je kan niet alleen een groep van 30 mensen in de gaten houden), diplomaatje afgeven en cashen maar weer.
facebook.com/Burgeraedhoorn facebook.com/ehboblokkerzwaag  A universe is trapped inside a tear


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #29 Gepost op: 27 maart 2012, 23:50:15
Wat elke sportvereniging zou moeten doen, is een risicoanalyse uitvoeren op basis van de betreffende tak van sport. Daarnaast heb je ook te nog steeds te maken met de horecawet e.d.

De meeste bonden hebben een templates om een specifieke risicoanalyse te kunnen  beschrijven. Uiteindelijk moet je, als vereniging, adequate hulp kunnen verlenen in afwachting van de proffesionele hulpverlening.