Reanimatie? In geen enkel cursuspakket

Auteur Topic: Reanimatie? In geen enkel cursuspakket  (gelezen 10693 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Pully

  • agent van politie, ex wmr KMar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,179
  • Waakzaam en Dienstbaar? Dat zijn we toch allemaal?
Reactie #50 Gepost op: 9 april 2012, 22:45:20
Die van ons toevallig wel, althans degene die de krant hebben gehaald. Die meneer die achteraf al vermoedelijk 1,5 uur dood was, eehh...jaa....daar kon ik me volledig een slag in de rondte reanimeren, maar dat ging hem niet worden.

Maar er zijn nu ook cijfers die gewoon stomweg bewijzen dat hoe meer burgerhulpverleners en hoe meer AED's in de buurt van een slachtoffer de kans op een geslaagde reanimatie duidelijk (en dan bedoel ik echt duidelijke) doen toenemen.

Dat geloof ik graag. Want ik heb het wel geleerd, maar het is even een beetje weggezakt. Als je binnen 2 min begint met de reanimatie met AED dan stijgt de overlevingskans aanzienlijk. Maar hoe zat het ook alweer met die cijfers? En wat zijn jullie cijfers kwa stijging? Ivm mijn PM.  ;) Maar de reden dat ik het hier vraag is omdat het voor iedereen op het forum wel interessant is.
het bovenstaande is mijn persoonlijke mening en niet die van de organisatie's waarvoor ik werkzaam ben.


Moon

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 665
  • Instructeur EHBO/EHaK/(P)BLS/AED
Reactie #51 Gepost op: 9 april 2012, 22:53:03
Ik heb de cijfers niet paraat. Dit zat in een presentatie van Dr. Koster. Die cijfers laten duidelijk zien wat de consequenties zijn van veel AED's en hoe meer hulpverleners hoe beter. Wellicht kan je dat bij hem opvragen?

Voor de rest is dit staatje natuurlijk ook altijd geschikt. 100% overleving kan je niet garanderen. Maar dit laat wel zien hoe snel je moet zijn en hoe snel de overlevingskans afneemt naar mate je langer 'wacht'.
facebook.com/Burgeraedhoorn facebook.com/ehboblokkerzwaag  A universe is trapped inside a tear


Pully

  • agent van politie, ex wmr KMar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,179
  • Waakzaam en Dienstbaar? Dat zijn we toch allemaal?
Reactie #52 Gepost op: 9 april 2012, 23:27:00
Dank je wel. Ja ik had al zoiets van rond de 90% in de eerste minuut. Kan je nagaan dat is toch een best groot percentage.
het bovenstaande is mijn persoonlijke mening en niet die van de organisatie's waarvoor ik werkzaam ben.


Moon

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 665
  • Instructeur EHBO/EHaK/(P)BLS/AED
Reactie #53 Gepost op: 10 april 2012, 06:43:41
In 80-90% van de gevallen van een circulatiestilstand spreek je over VF. Als je dus snel de reanimatie start en met name snel de AED inzet behaal je de winst. Wanneer je alleen reanimeert zal je het VF nooit kunnen opheffen, daarvoor moet je defibrilleren, hoe sneller de AED hoe beter dus. Na 6 minuten wordt de elektriciteit in het hart beduidend minder, waardoor het VF zo 'klein' wordt dat een AED het niet meer kan zien. Maar d.m.v. basale reanimatie houd je de elektrische activiteit wel langer in stand.

Het wil dus niet zeggen dat je 90% kan halen, dat is utopie. Misschien als iedereen een AED om zijn nek draagt. Daarnaast moet je ook nog denken aan de conditie van het slachtoffer voor de circulatiestilstand.

Zoals de 6 minutenzone nu is (uitgaande van schokken dus binnen 6 minuten) zou je 50-70% kunnen halen in de meest ideale situatie. Hoe kleiner je zone hoe groter je kans. Hoe meer vrijwilligers hoe groter de kans. Je kan wel veel AED's hebben, maar zonder bedieners wordt het niets....je kan veel vrijwilligers hebben, maar zonder AED wordt het niets.
facebook.com/Burgeraedhoorn facebook.com/ehboblokkerzwaag  A universe is trapped inside a tear