Persoonlijk ben ik van mening dat het opgenomen moet worden in een coach cursus. Zo heb je eigenlijk altijd iemand in de buurt die weet wat hij moet doen. Alleen maakt 1 ding het wel lastig. Welke vormen van reanimatie moeten er dan in de cursus voorkomen?
Moet iedere cursus bestaan uit het reanimeren van kinderen en volwassen of moet daar onderscheid in gemaakt worden?
Mijn mening is namelijk dat beide vormen van reanimatie behandeld moeten worden. Dit omdat er ook veel jeugd bij een sportvereniging is.
Daarbij komt wel dat je als coach iemand moet gaan reanimeren waar je een band mee hebt. Zeker als je al enkele jaren een bepaalde groep traint, dan is het dus wel iemand die dichtbij je staat. Voor ons als professionele hulpverleners gaat het meestal om iemand die je niet kent. Dan is het makkelijker om daar afstand van de te nemen. Maar als iemand dichterbij komt... Wordt dat echt een ander verhaal.
Zo heb ik iemand moeten reanimeren die bij mij op het dorp woonde. Dit was weliswaar tijdens de uitoefening van mijn werk en was daar dus daadwerkelijk als professioneel hulpverlener. Maar het komt dan toch echt wel dichtbij als de mensen die er bij zijn jou herkennen en je persoonlijk aanspreken. Die man heeft het overigens niet gered helaas, maar wat wel een mooi gebaar was. 1 Van de getuigen heeft mij enkele maanden later verteld dat de man het niet gered had en dat het echt niet aan ons ( de hulpverlening) lag. Wij hadden super goed werk gedaan en waren er ook echt super snel bij. Nu is het zo dat in zo'n geval het natuurlijk vaak heel lang lijkt voor je er bent, maar de getuige zei dat hij het gevoel had dat wij, inclusief de 1e Ambu, binnen 5 min. tp waren.
Maar dit was een beetje offtopic. Maar wat ik er mee wilde zeggen is, als je een bekende moet reanimeren dan is dat echt een heel stuk lastiger dan iemand die je niet kent. De nazorg moet dan wel goed geregeld zijn. Wie zou je hier dan de leiding in geven? Slachtofferhulp?? Maar dat moet dan wel aangeboden worden door de politie...
Maar goed, ik hoor graag van jullie wat jullie er over denken.