Ik woon in Hoorn. Hier loopt BurgerAED aardig goed, buiten dan 1 wijk. Ook in omliggende dorpen/steden loopt het behoorlijk. Alleen Alkmaar totaal niet. Qua EHBO heb ik het idee dat hier ook redelijk veel mensen er wat aan doen. Wij hebben hier 4 verenigingen en RK. Alleen onze vereniging heeft al 85 eigen leden (en ook behoorlijk veel jongeren). Daarnaast hebben we dus zoals eerder gezegd een x-aantal sportverenigingen die reanimatie/AED doen via ons. Misschien komt het ook omdat Peter en ik regelmatig met ons hoofd in de krant hebben gestaan (sorry...doen we ook niet expres), hierdoor 'herkende' een sportvereniging mij, een winkeliersvereniging herkende Peter en zo rolt het balletje verder. Ook de video van de Veiligheidsregio betreffende een reanimatie (Nachtegaal 52) is hier een 'herkenningspunt'. Veel mensen herkennen mij in die video en gaan dan ook wel eens nadenken.
En misschien komt het omdat wij slechts met 70.000 inwoners zitten in Hoorn. Als er wat gebeurt dan weten veel mensen het....kind op school gereanimeerd = een cursus vol. Iemand van een sportvereniging gereanimeerd....ze komen vanzelf.
Maar ik werk in Amsterdam en mijn Amsterdamse collega's snappen ook echt niet dat ik dit doe. 1tje heeft zijn BHV (van mijn afdeling dan) en voor de rest niemand iets van EHBO of BHV. Ik probeer ze aan 35 kanten te motiveren, maar het is heel lastig. Ze zijn ook bang voor de omgeving.
En ehh...of ik direct op een melding bij mijn werk in de buurt zou af gaan is ook nog deel 2. Ik geloof dat ik niet in de fijnste buurt van Amsterdam werk en misschien is dat wel iets dat bij mijn collega's enorm meespeelt. Zij binden me bijna nu al vast als er iets in de buurt aan de hand is.