Reanimatie? In geen enkel cursuspakket

Auteur Topic: Reanimatie? In geen enkel cursuspakket  (gelezen 10702 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #40 Gepost op: 9 april 2012, 17:27:07
Deze discussie hoeft niet alleen over voetbalclubs te gaan. De algemene behoefte om een EHV-cursus te gaan doen is in Nederland niet groot. In Zweden heeft 75 % van de bevolking een EHV-diploma. In Nederland 25%.
Ik vind het heel normaal dat er bij sportclubs altijd iemand aanwezig is kan reanimeren, een AED bedienen en Eerste Hulp verlenen.

75% van het land een EHBO diploma?
 jaja... dan ben ik heel beneiuwd naar de opleidingsstructuur, exameneisen, eisen aan de instructeurs, herhalingsbereidheid van decursisten, bekostiging etc etc, dis soort statistieken is behoorlijk vervuild en lijkt veel op het duitse systeem waar bij halen van rijbewijs een spoedcursusje ehbo verplicht is dat nog minder is dan de levensreddende handelingen cursus zoals vroeger in nederland werd aangeboden.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Moon

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 665
  • Instructeur EHBO/EHaK/(P)BLS/AED
Reactie #41 Gepost op: 9 april 2012, 17:33:37
75%?? Ehh...dat is wel heel veel.  Of telt men dan de beroepsbevolking i.p.v. de bevolking? Ik bedoel aan babies en 90-jarigen heb ik redelijk weinig met een reanimatie :p

Sorry...lees dit nu pas nav de reactie van Joffry.
facebook.com/Burgeraedhoorn facebook.com/ehboblokkerzwaag  A universe is trapped inside a tear


Willem D.

  • Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 764
  • EHV-er / BHV-er
Reactie #42 Gepost op: 9 april 2012, 17:46:24
75%?? Ehh...dat is wel heel veel.  Of telt men dan de beroepsbevolking i.p.v. de bevolking? Ik bedoel aan babies en 90-jarigen heb ik redelijk weinig met een reanimatie :p

Sorry...lees dit nu pas nav de reactie van Joffry.
Als er eenmaal cijfers bekend zijn, kan er mee worden "gespeeld"  998765
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,655
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #43 Gepost op: 9 april 2012, 18:15:23
de vraag is dan ook nog, hoe paraat is die kennis. In de 2e klas hebben we bij biologie ook wel eens een uurtje EHBO gehad en was er ook een reanimatie pop bij, maar of dat nu nog telt als kunnen reanimeren voor de mensen die 12 jaar geleden dat eens gedaan hebben.


Pully

  • agent van politie, ex wmr KMar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,179
  • Waakzaam en Dienstbaar? Dat zijn we toch allemaal?
Reactie #44 Gepost op: 9 april 2012, 20:47:41
Misschien ligt het aan mij, maar op zich vind ik het nog wel redelijk meevallen. Er kan nog meer bij, er kan nog meer bij is zeker van toepassing, maar het is niet dat men massaal niet wil.
* In mijn straat zijn er 10 mensen die aangesloten zijn  bij BurgerAED. Er zijn er nog meer die kunnen reanimeren, maar BurgerAED niet voldoende kennen (Promoot dit tijdens je les!!) of dit (nog) niet aandurven/een grote belasting vinden. Maar ze kunnen iig reanimeren.
* Diverse sportvereniging komen toch bij ons vragen om een cursus te geven.
* Laatst weer grote respons op een simpel stukje in de krant om een cursus te volgen.

Bij ons is slechts 1 wijk echt niet best vertegenwoordigd. De wijk waar veel allochtonen wonen. Het spijt me dat ik het moet concluderen, maar ik kan niet tot die doelgroep doordringen. Ik heb les gegeven aan allochtone vrouwen die wel zeiden dat het van hun geloof WEL mag. Dat ze de medemens in nood MOETEN helpen. Maar hoe ze naar een les te krijgen?

Kortom als ik kijk naar alle burgerhulpverleners binnen BurgerAED zijn dit ook mensen die sporten/werken/een sociaal leven hebben. Daarnaast nog veel mensen die het wel kunnen maar niet actief gaan gebruiken, dus dat zou beter gepromoot moeten worden bij verenigingen en BurgerAED. Nederland is overigens het land in Europa waar de de meeste mensen kunnen reanimeren....kom je bijvoorbeeld in Italie dan ben je helemaal beroerd af.

Mag ik vragen uit welke regio je komt? Want ik kom zelf uit de regio Amsterdam-Amstelland en de mensen in mijn omgeving zijn juist niet zo positief over het zelf moeten gaan reanimeren. Die zeggen dan doodleuk daar zijn hulpverleners toch voor? En als je dan aangeeft dat het juist bij een sportvereniging kan gebeuren (denk aan de inspanning). Dan hoor je, maar dat is dan toch niet aan mij. Daar moet de club voor zorgen. En dit is notabene een lid van de voetbalclub. Of je krijgt te horen, jij bent er nu toch en jij bent toch hulpverlener. Hoe kan je dit soort mensen nu motiveren om toch een cursus BLS/AED te gaan volgen??
het bovenstaande is mijn persoonlijke mening en niet die van de organisatie's waarvoor ik werkzaam ben.


Moon

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 665
  • Instructeur EHBO/EHaK/(P)BLS/AED
Reactie #45 Gepost op: 9 april 2012, 21:08:47
Ik woon in Hoorn. Hier loopt BurgerAED aardig goed, buiten dan 1 wijk. Ook in omliggende dorpen/steden loopt het behoorlijk. Alleen Alkmaar totaal niet. Qua EHBO heb ik het idee dat hier ook redelijk veel mensen er wat aan doen. Wij hebben hier 4 verenigingen en RK. Alleen onze vereniging heeft al 85 eigen leden (en ook behoorlijk veel jongeren). Daarnaast hebben we dus zoals eerder gezegd een x-aantal sportverenigingen die reanimatie/AED doen via ons. Misschien komt het ook omdat Peter en ik regelmatig met ons hoofd in de krant hebben gestaan (sorry...doen we ook niet expres), hierdoor 'herkende'  een sportvereniging mij, een winkeliersvereniging herkende Peter en zo rolt het balletje verder. Ook de video van de Veiligheidsregio betreffende een reanimatie (Nachtegaal 52) is hier een 'herkenningspunt'. Veel mensen herkennen mij in die video en gaan dan ook wel eens nadenken.
En misschien komt het omdat wij slechts met 70.000 inwoners zitten in Hoorn. Als er wat gebeurt dan weten veel mensen het....kind op school gereanimeerd = een cursus vol. Iemand van een sportvereniging gereanimeerd....ze komen vanzelf.

Maar ik werk in Amsterdam en mijn Amsterdamse collega's snappen ook echt niet dat ik dit doe. 1tje heeft zijn BHV (van mijn afdeling dan) en voor de rest niemand iets van EHBO of BHV. Ik probeer ze aan 35 kanten te motiveren, maar het is heel lastig. Ze zijn ook bang voor de omgeving.

En ehh...of ik direct op een melding bij mijn werk in de buurt zou af gaan is ook nog deel 2. Ik geloof dat ik niet in de fijnste buurt van Amsterdam werk en misschien is dat wel iets dat bij mijn collega's enorm meespeelt. Zij binden me bijna nu al vast als er iets in de buurt aan de hand is.
facebook.com/Burgeraedhoorn facebook.com/ehboblokkerzwaag  A universe is trapped inside a tear


Pully

  • agent van politie, ex wmr KMar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,179
  • Waakzaam en Dienstbaar? Dat zijn we toch allemaal?
Reactie #46 Gepost op: 9 april 2012, 21:21:41
@ Moon

Ik las net pas je onderschrift. Dus had al kunnen weten waar je vandaan kwam. Waarschijnlijk het weekend dat ik niet zo scherp ben. Hahaha. Dat filmpje Nachtegaal 52 dat heb ik volgens mij op dit forum voorbij zien komen. Ik had het toen ook gepost op Facebook om reactie uit te lokken bij mensen. Slechts 2 mensen hebben er op gereageerd. Beide positief, maar wel erg droevig dat het maar 2 mensen waren.

In NHN schijnt het project erg goed te lopen, dat had ik al gehoord ja. Nu heb ik er ook over na zitten denken om het naar deze regio te halen, vandaar dat ik het filmpje op facebook had gepost en mensen in mijn omgeving heb gepeild over de interesse. Maar omdat ik zo weinig positieve berichten krijg. Weet ik niet zo goed of ik er wel aan moet beginnen.

Misschien heb jij nog tips? Hoelang is het bijvoorbeeld bij jullie al en hoelang duurde het bij jullie voordat het positief werd?

Misschien kunnen we hier via PM verder over kletsen, want ik zit er nog steeds over te denken om zoiets op te starten en te beginnen in de gemeente waar ik woon.
het bovenstaande is mijn persoonlijke mening en niet die van de organisatie's waarvoor ik werkzaam ben.


Moon

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 665
  • Instructeur EHBO/EHaK/(P)BLS/AED
Reactie #47 Gepost op: 9 april 2012, 21:33:42
@ Pully: Zie uw pm ;)

En ja...dat filmpje, het is voor ons een soort inkoppertje geweest. Een Hoorns slachtoffer met een echtgenoot die veel schoolgaande kinderen/ouders van schoolgaande kinderen kennen, een instructeur/burgerhulpverlener die toevallig als 1e ter plaatse was en ook bij een aantal sportverenigingen bekend is.....het lijkt een promo voor onszelf in Hoorn en zo heeft het ook even gewerkt, maar het is een promo voor BurgerAED.

Peter, mijn collega-instructeur, heeft ook een aantal maal de krant gehaald door bijzondere reanimaties...en dit soort dingen werken wel enorm mee voor naamsbekendheid of het belang van reanimaties.
facebook.com/Burgeraedhoorn facebook.com/ehboblokkerzwaag  A universe is trapped inside a tear


Pully

  • agent van politie, ex wmr KMar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,179
  • Waakzaam en Dienstbaar? Dat zijn we toch allemaal?
Reactie #48 Gepost op: 9 april 2012, 22:12:01
Dat werkt zeker mee! Dat is allemaal positieve reclame. Ook al zal het helaas zo zijn dat niet alle reanimatie's met goede afloop geweest zijn.
het bovenstaande is mijn persoonlijke mening en niet die van de organisatie's waarvoor ik werkzaam ben.


Moon

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 665
  • Instructeur EHBO/EHaK/(P)BLS/AED
Reactie #49 Gepost op: 9 april 2012, 22:38:09
Die van ons toevallig wel, althans degene die de krant hebben gehaald. Die meneer die achteraf al vermoedelijk 1,5 uur dood was, eehh...jaa....daar kon ik me volledig een slag in de rondte reanimeren, maar dat ging hem niet worden.

Maar er zijn nu ook cijfers die gewoon stomweg bewijzen dat hoe meer burgerhulpverleners en hoe meer AED's in de buurt van een slachtoffer de kans op een geslaagde reanimatie duidelijk (en dan bedoel ik echt duidelijke) doen toenemen.
facebook.com/Burgeraedhoorn facebook.com/ehboblokkerzwaag  A universe is trapped inside a tear