'Dode' ogen

Auteur Topic: 'Dode' ogen  (gelezen 5294 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Delta

• AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • Arts
Gepost op: 2 februari 2005, 12:00:52
Ik weet niet zo goed of deze vraag hier moet (anders wordt-ie wel verplaatst  ;)) maar het volgende:
Ik heb laatst het ongenoegen gehad om iemand te zien overlijden, en de dood te constateren. Ik bedoel hier niet mee 'officieel doodverklaren', mag ik niet  ;). Bij het controleren van de ademhaling, de carotispols, en de pupil reflex viel het me op dat de ogen van de man ontzettend 'dof' waren, terwijl hij altijd heel vrolijk uit z'n ogen keek, en z'n ogen toen 'glommen'. Mijn moeder (= arts) vertelde me dat het dof worden altijd heel snel optreedt na de dood, en dat zij dat als onder andere  als 'schouwingsmiddel' gebruikt. Wat ik me nu afvraag (dat wist ze me niet te vertellen); hoe komt dit dof worden, gebeurt dit ook bij mensen met een circulatiestoornis (bv bij ventrikelfibrilatie) als ze nog niet biologisch dood zijn, en trekt het dan weer weg als de circulatie weer op gang is gebracht?

Arts  www.alphalog.nl

Christian

• Eerste hulpverlener | instructeur BLS/AED | verpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #1 Gepost op: 2 februari 2005, 18:44:05
Ik weet het niet zeker, maar de vochttoevoer naar de ogen wordt natuurlijk gestaakt, daardoor is de glans weg en zal het oog dof woren.
Nogmaals: ik weet het niet zeker, maar lijkt me best logisch...

Christian

Otto

• Gast
Reactie #2 Gepost op: 2 februari 2005, 22:20:59
Heb je ooit wel eens gehoord over een pupil reactie?
Als er neurologisch letsel is dan kun je dat o.a. dmv pupilreactie controleren. Als iemand sterft dan komt de bovenkamer ook stil te liggen. De bovenkamer krijgt geen zuurstof en het zaakje sterft af. De aansturing naar de ogen gebeurt ook niet meer en dus is dat waar te nemen.

MZZL.

rick

• Senior gebruiker
  • ambu
Reactie #3 Gepost op: 2 februari 2005, 22:46:23
de vraag is niet naar pupilreactie otto

maar naar het dof worden. misschien kun je iets gewoner antwoorden wat voor jou normaal is of tot jouw kennis behoort is niet de kennis van iedereen en daarom worden die vragen hier gesteld. je manier van antwoorden, ook bij andere vragen, nodigt nou niet direkt uit tot meer vragen stellen.

terug naar de vraag Delta inderdaad is het dof worden van de ogen wat vrijwel direkt intreed het wordt ook zeker, vaaak onbewust, gebruikt als controlemiddel bij het opstarten van een reanimatie en dan als onderdeel van de "klinische blik" een beeld wat je herkent en niet als officieel herkenningspunt beschreven staat.

Delta

• AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • Arts
Reactie #4 Gepost op: 3 februari 2005, 08:57:50
de vraag is niet naar pupilreactie otto

maar naar het dof worden. misschien kun je iets gewoner antwoorden wat voor jou normaal is of tot jouw kennis behoort is niet de kennis van iedereen en daarom worden die vragen hier gesteld. je manier van antwoorden, ook bij andere vragen, nodigt nou niet direkt uit tot meer vragen stellen.

terug naar de vraag Delta inderdaad is het dof worden van de ogen wat vrijwel direkt intreed het wordt ook zeker, vaaak onbewust, gebruikt als controlemiddel bij het opstarten van een reanimatie en dan als onderdeel van de "klinische blik" een beeld wat je herkent en niet als officieel herkenningspunt beschreven staat.

Inderdaad, dit ontdekte ik bij het controleren van de pupilreactie (het lezen van de vraag voor je antwoord geeft wil nog wel eens helpen Otto  ;)). Ik maak uit het antwoord van Rick op dat het dof worden ook bij mensen gebeurd die nog te reanimeren zijn (lijkt me op zich logisch), maar hoe komt het dat die blik zo dof wordt? Uitdroging?
Arts  www.alphalog.nl

Paul SEH

• Gast
Reactie #5 Gepost op: 3 februari 2005, 17:08:44
Waarschijnlijk doordat er geen traanvocht meer over het oog heen loopt. De ogene drogen uit en krijgen daardoor een dof uiterlijk. Het hoeft dus niet altijd bij een reanimatie te zijn. Er zulllen waarschijnlijk ook andere omstandigheden zijn waar dit kan voorkomen.
Maar 100% zeker weten doe ik het niet. Mischien iets om aan een oogarts te vragen.