Bromfietser overleden na aanrijding met politieauto N284 - Hapert 23-03-2012

Auteur Topic: Bromfietser overleden na aanrijding met politieauto N284 - Hapert 23-03-2012  (gelezen 6752 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Regio 22

• Leerling Niv 4 Verpleegkundige
  • Forum gebruiker
  • Brandweer Eindhoven
livep2000
19:56:55 23-03-12PRIO 1 : Aanrijding letsel (Soort voertuig: personenauto) RONDWEG - N284 BLADEL (BLA) : 4071 4041 OVD   
1107998BRW Reusel ( Monitorcode )
1107946BRW Reusel ( Bezetting TS )
1107920BRW Reusel ( Bemanning HV Ploeg A )
1104799BRW Brabant-Zuidoost ( Monitorcode )
1104764BRW Brabant-Zuidoost ( OvD West )
livep2000
19:58:59 23-03-12A1 AMBU LFL02 RONDWEG/n 284 BLADEL bon 24301   
1420059MKA Rotterdam-Rijnmond ( Trauma Heli Lifeliner 2 )
livep2000
20:06:31 23-03-12PRIO 1 Aanrijding letsel N284 11,4 HAPERT (HAP)   
1133888Politie Brabant Zuid-Oost ( Persinformatie )
livep2000
20:11:42 23-03-12PRIO 1 : Aanrijding letsel (Soort voertuig: bromfiets,personenauto) (GRIP: 0) N284 11,4 HAPERT (HAP) :   
1104780BRW Brabant-Zuidoost ( Grip-0 )

Volgens 112Brabant.nl Politie Voertuig bij betrokken.

Een sterfgeval is een tragedie, honderd sterfgevallen is een statistiek.

Bernt

• Senior gebruiker
p2kflex
21:26:17 23-03-12-ALPHA-vervolg alarm 20.06 uur. Bromfietser overleden na aanrijding met politieauto N284 Hapert. Persvoorl niet tp, wel bereikbaar bekend telnr.
1133888Politie Veiligheidsregio Brabant-Zuidoost (Persinfo)

Regio 22

• Leerling Niv 4 Verpleegkundige
  • Forum gebruiker
  • Brandweer Eindhoven
Politiewagen rijdt bromfietser dood

Citaat
HAPERT - Op weg naar een inbraakmelding in Veldhoven heeft een politiewagen vrijdagavond iets voor 20.00 uur een bromfietser aangereden in Hapert.
De man is aan zijn verwondingen overleden. Op de Provincialeweg (N284) botste de auto met twee agenten aan boord tegen de bromfietser. Dat gebeurde ter hoogte van de Industrieweg. Een woordvoerder kon niet zeggen of de politiewagen met hoge snelheid reed en of de wagen sirene en zwaailichten voerde. Vanwege de onpartijdigheid onderzoekt de technische recherche van de politie Brabant-Noord het dodelijk ongeval. De bromfietser werd op de plek van het ongeval verzorgd aan zijn verwondingen en gereanimeerd, maar dat mocht niet baten. De identiteit van de overleden man is nog niet vrijgegeven door de politie.

Brond ED.nl
Een sterfgeval is een tragedie, honderd sterfgevallen is een statistiek.

Michael 2141

• Brandweer - Manschap A
  • Forum gebruiker
  • Zwaailichtverzamelaar
Hierbij een tweetal foto`s gemaakt met mobiel !

piet60

• vkr-pop
  • Senior gebruiker
Deelneming voor fam. bromfietser.
Chips, balen zeg voor de politie  :o
Heb 2jaar geleden nog mobiel surveillance gereden in die buurt.

Live

• Senior gebruiker
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Politiewagen rijdt bromfietser dood
Uploaded by edtvnl on Mar 23, 2012
Op weg naar een inbraakmelding in Veldhoven heeft een politiewagen vrijdagavond iets voor 20.00 uur een bromfietser aangereden in Hapert. De man is aan zijn verwondingen overleden.
Samen sterk in de hulpverlening!

Live

• Senior gebruiker
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Politieman die Mark Jansen uit Hapert dood reed in tranen voor de rechter

Laatst gewijzigd: donderdag 15 augustus 2013 - 14:08 | Auteur: Alice van der Plas

DEN BOSCH - Justitie heeft 120 uur voorwaardelijke werkstraf geëist tegen de politieman die in maart 2012 in Hapert de 19-jarige Mark Jansen uit Duizel doodreed. Ook mag hij een half jaar geen auto meer rijden als het aan het openbaar ministerie ligt. De rechtszaak woensdag verliep emotioneel. Tijdens de rechtszitting barstte de agent enkele keren in tranen uit.
Mark Jansen reed op een scooter toen hij op de provinciale weg N284 door de politie-auto werd aangereden. De agent reed 137 kilometer per uur terwijl er maar 80 is toegestaan.

Hij had geen sirene of zwaailicht aan. Hij was op weg naar een inbraakmelding in Veldhoven. Justitie verwijt de politieman onvoorzichtigheid en onoplettendheid.

Wereld ingestort
De agent was in tranen toen hij woensdagmiddag aan de rechter vertelde wat er op die dag gebeurd is. De vader van Mark Jansen vertelde dat na de dood van zijn zoon zijn wereld was ingestort. "Het is heel stil geworden zonder hem", schreef de vader in een schriftelijke verklaring.

De emoties liepen bij de agent nog hoger op toen de rechter hem vroeg of hij zelf nazorg heeft gekregen na het ongeval. Daarna werd de zitting enige tijd geschorst.

Inbraak op heterdaad
De rechters vroegen zich af of de agent echt zo hard had moeten rijden en waarom hij dan geen zwaailicht en sirene had aangezet. De agent verklaarde dat de weg helemaal vrij was en dat hij daarom geen sirene en lichten had aangezet.

Hij had zo hard gereden omdat het een inbraak op heterdaad was en omdat het pakken van de daders een speerpunt van de politie is.

Geen noodzaak zo hard te rijden
De officier van justitie zei dat Mark Jansen de weg overstak maar dat hij de snelheid van de auto niet heeft kunnen inschatten omdat die zo hard reed. Volgens de officier lette de agent niet goed op en reed hij onvoorzichtig. Er was volgens de officier geen dringende noodzaak zo hard te rijden.

De advocaat van de verdachte voerde aan dat zijn cliënt zo hard reed omdat de druk om woninginbrekers te pakken groot is. De advocaat ontkende dat de agent onzorgvuldig heeft gereden. Hij is getraind voor dergelijke situaties. Volgens hem doemde Mark Jansen op, op een plek waar de agent hem niet kon verwachten.

Uitspraak over twee weken.

Eerste publicatie: woensdag 14 augustus 2013 - 14:28
Samen sterk in de hulpverlening!

Firefighter1970-b.d.

• Belangstellende
  • Senior gebruiker
Citaat van: Live link=msg=1193346 date=1376931195
Politieman die Mark Jansen uit Hapert dood reed in tranen voor de rechter
Bron: http://www.omroepbrabant.nl/?news/197841982/Politieman+die+Mark+Jansen+uit+Hapert+dood+reed+in+tranen+voor+de+rechter.aspx

Benieuwd naar de uitspraak, het zegt namelijk iets over de legitimiteit van zich zonder werkende OGS als voorrangsvoertuig gedragende politievoertuigen, iets wat volgens diverse forumleden uit de politiegelederen goed geregeld is.
En als ik de eis en de motivatie hiervan lees van de OvJ is het helemaal niet goed geregeld, en mogen de betreffende forumleden zich wel eens achter de oren gaan krabben.

Red

• HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
Citaat van: Firefighter1970 link=msg=1193425 date=1376941613
Benieuwd naar de uitspraak, het zegt namelijk iets over de legitimiteit van zich zonder werkende OGS als voorrangsvoertuig gedragende politievoertuigen, iets wat volgens diverse forumleden uit de politiegelederen goed geregeld is.
Ehm, volgens mij beweert geen enkele diender hier op het forum dat je zonder OGS een voorrangsvoertuig bent. Wat men echter wel zegt is dat je nog steeds een ontheffing hebt, ook zonder de optische en geluidssignalen. Maar goed, artikel 5 en 6 vallen daar natuurlijk niet onder. In dit geval maakt de betrokken agent wel gebruik van zijn ontheffingen, maar wordt vervolgd voor artikel 5/6...
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.

Luke_BNV

• Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Met alle respect, maar wat gaat de vervolging van deze agent voor doel behalen? Dat de agent misschien niet verstandig gehandeld heeft zou hij inmiddels zelf ook wel geleerd hebben. Als ik het verhaal lees heeft hij zelf al enorme spijt over wat er gebeurd is. Is het nou echt nodig om deze goedwillende agent te gaan straffen hiervoor? Welk doel streeft deze straf na? Volgens mij is de bedoeling van straffen om te zorgen dat het niet nog eens gebeurd, maar als ik het verhaal zo lees kan je daar al wel vanuit gaan. Moeten we dan deze meneer nog gaan straffen, of moeten we hem na anderhalf jaar de rust gunnen om z'n trauma te verwerken?

Volgens mij moeten we niet de individuele agent vervolgen, maar moeten we praten met de mensen die besluiten dat een heterdaad inbraak blijkbaar geen prioriteit 1 heeft. Mijn mond viel daar van open eigenlijk. Iedereen wil toch dat die boef vast komt te zitten? Liever gisteren als vandaag. Of zeg ik nu hele rare dingen waar ik geen verstand van heb? Dat kan natuurlijk ook namelijk.

*Overigens is mij bekend dat de agent nog niet daadwerkelijk veroordeeld is, mijn bericht is misschien dus wat vroeg, maar ik hoop dat jullie me dat niet af zullen straffen.  :)
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens