Wat ik me nu afvraag als beroepschauffeur zijnde,
hoeveel tijd heb je kunnen winnen door de vrachtwagen in te halen eigenlijk ?
2..3 minuten ?
Hoeveel gas had je over om de vrachtwagen op een behoorlijke manier in te kunnen halen met je bus om de vrachtwagenchauffeur geen hartverzakking te bezorgen ?
Want ik zie dit soort praktijken dagelijks,
tot in den treure..
Soms denk ik weleens waarom ik eigenlijk rem maar uit reactie komt dan toch de beroepschauffeur naar boven,
na het zien van een gevulde maxicosi op de achterbank..
Heb op dat soort wegen eens respect voor langzamer verkeer ipv proberen er zo snel mogelijk langs te kunnen,
desnoods eronderdoor..
Nu ben je erachter gekomen dat er na die vrachtwagen weleens een verassing kan komen die je niet aan zag komen,
Relax en zet je CC ook eens op 80/85km/h..
Die grote jongen voor je ziet veel meer dan je denkt.
Ik zal proberen om hier de antwoorden op de vragen van iedereen neer te zetten.
(het zijn er wel veel)
Hoeveel tijd ik heb gewonnen weet ik niet, ik schat dat ik nog ca. 50 km moest rijden, hoeveel tijd ik verloren zou hebben als ik achter de vrachtwagen was blijven zitten met 75 km/u, soms 80 km/u weet ik ook niet. Dat wordt dan een hele rekensom die je ook niet voor waar aan kunt nemen want misschien was de vrachtwagen er na 20 km af gegaan.
Nadat ik ingehaald had kon ik weer eventjes door met 100 km/u, soms misschien net even harder, 110 misschien.
Eigenlijk heb ik daar ook niet zo op gelet. Ik rijdt ca. 100.000 km per jaar, soms 120.000.
De afstand tot de vrachtwagen voordat ik ging inhalen was ongeveer 20 meter schat ik. Veel minder is het zeker niet, eerder meer. Mijn snelheid met inhalen is ongeveer 110, met gas over tot 150.
Het was vanaf de rotonde Gieten richting Veendam, het eerste stuk... voor de afslag wildervank geloof ik dat het dan is.
Is eigenlijk moeilijk te zeggen achteraf, laten we het houden op ongeveer de helft van die afstand tussen Gieten en Wildervank? (schatting)
Het was een open gedeelte, vrij zicht tot wel een 2 km ver. (genoeg ruimte om in te halen)
Ik denk dat de weg heel flauw naar links afboog.
De auto die keerde op de weg moet in een dode hoek voor mij hebben gestaan aan de kant van de weg of in de berm.
Ik zat al op de linkerweghelft, want ik haal altijd ruim in. (dus niet tot vlak achter de vrachtwagen blijven rijden en dan ineens naar links)
Ik wil dat de vrachtwagenchauffeur mij op tijd ziet. Zo rijdt ik altijd, ben geen bumperklever, ook niet op de snelweg. (ik haal op z'n duits in)
Mijn bus is slechts een Ford Transit Connect. (dus meer een bestelwagen)
Hoe het kwam dat ik zo verrast was? Gewoon, ik had nooit verwacht dat iemand voor een vrachtwagen zijn auto op de weg zou keren vanuit een pechvak of berm.
Het was niet een kwestie van snel even inhalen, desnoods eronderdoor. Zo'n chauffeur ben ik (gelukkig) niet.
Ik had vanaf de rotonde al een poosje achter deze vrachtwagen gereden en vond dat ik daar volop de ruimte had. Waarom zou je er dan achter blijven zitten?
Ik heb zeker respect voor het langzame verkeer. Geef ze zelfs wel eens voorrang als ze dat niet hebben (dan bedoel ik dus vrachtwagens) om maar te voorkomen dat ze het zware gevaarte weer helemaal opnieuw in beweging moeten krijgen, houdt bochten vrij als ik weet dat ze uitzwenken of meer ruimte nodig hebben, dus daar zal het zeker niet aan liggen.
Ik rijdt dus ook al jaren en jaren (ik weet niet eens hoelang) schadevrij en bijna zonder bekeuringen. (1 voor parkeren, 1 voor snelheid +7km)
Ik hoop dat ik jullie een beeld heb kunnen geven en alle vragen heb beantwoord.