Middelbrand (gasexplosie) De Ruyterstraat - IJmuiden 25-03-2012

Auteur Topic: Middelbrand (gasexplosie) De Ruyterstraat - IJmuiden 25-03-2012  (gelezen 9882 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

mvb

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,349
Reactie #20 Gepost op: 25 maart 2012, 23:20:00
Ik ben er niet 100% zeker van, maar onderstaande melding zal er vast wel bijhoren ;)

livep2000
21:33:03 25-03-12AMBUA1 12156 RITNR 12947 1972 IJMUIDEN Collaps
0126999MKA Kennemerland ( Monitorcode )
0126156MKA Kennemerland ( Reserve Ambu 12-156 Heemskerk )

Dat was op de Lange Nieuwstraat trouwens... weet niet wat het was want ik ben doorgereden want zag er niet heel spannend uit


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #21 Gepost op: 25 maart 2012, 23:44:51
Als ik de foto's eens bekijk lijkt het er toch op dat er een behoorlijk risico is genomen bij de blussing. De linkerkant van het pand is zichtbaar enorm aangetast, maar ook boven de ingang van het complex zijn scheuren en een deels uitgezette muur te zien. Zoals het er op de foto's uitziet is dit een bijzonder instabiele situatie.
Zo instabiel dat de grijper er aan te pas moest komen om de muur om te halen.
Ze zijn echt niet gek bij brandweer van Velsen.

Ik ken de hele situatie natuurlijk niet, maar een buiteninzet met LD, vervolgens het stutten van de deuropening en indien mogelijk ook het schoren van de muur daarboven en dán pas binnen gaan kijken zou wellicht een stuk veiliger geweest zijn. Niet om het beste stuurmannetje te willen zijn, maar omdat ook 'onzichtbare' schades erg slecht uit kunnen pakken.....
Wie zegt dat ze binnen zijn geweest? Ik heb er de hele tijd bij gestaan maar er is niemand in de woning geweest. Wel in naastgelegen panden.


Blauw112

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 44
Reactie #22 Gepost op: 25 maart 2012, 23:53:55
Wie zegt dat ze binnen zijn geweest? Ik heb er de hele tijd bij gestaan maar er is niemand in de woning geweest. Wel in naastgelegen panden.

Bij 1.33 is duidelijk te zien dat ze binnen zijn geweest, zie filmpje wat eerder is gepost:

explosie.mp4

filmpje van vanmiddag, eerste tankautospuit was toen net ter plaatse.

Hierin is bij 1.33 ook te zien dat ze naar buiten komen zonder ademlucht... De situatie onderschat?


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Reactie #23 Gepost op: 25 maart 2012, 23:57:49
Zo instabiel dat de grijper er aan te pas moest komen om de muur om te halen.
Ze zijn echt niet gek bij brandweer van Velsen.

Dat zegt helemaal niets. Je kan niet op basis van een "het-gaat-toch-goed-argument" zeggen dat het een veilige situatie was. De TU Delft zag er een stuk stabieler uit en kwam wel naar beneden. Op het moment dat door zo'n enorme klap de buitenmuur is weggeslagen moet je je ernstig afvragen wat er nog aan niet- of slecht-zichtbare schade is ontstaan.

Wie zegt dat ze binnen zijn geweest? Ik heb er de hele tijd bij gestaan maar er is niemand in de woning geweest. Wel in naastgelegen panden.

explosie.mp4

filmpje van vanmiddag, eerste tankautospuit was toen net ter plaatse.

Je kan in dit filmpje ook zien dat er een brandweerman onder het lint doorgaat (aan het begin). Tuurlijk, in zo'n situatie doe je wel eens dingen die achteraf bezien wellicht niet zo handig waren en ik heb al aangegeven dat het echt niet is om de brandweer Velsen/IJmuiden aan te vallen, maar les 1 bij de brandweer is de eigen veiligheid. En is die niet te waarborgen dan is er maar één remedie: op een veilige plek je werkzaamheden uitvoeren.

Voor wat betreft het betreden van de naastgelegen woning: de instortingscontainer was al onderweg of misschien zelfs al ter plaatse. Een paar stutten onder de ingang zouden een instorting van de gevel hoogstwaarschijnlijk prima op kunnen vangen... ;)
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #24 Gepost op: 26 maart 2012, 00:14:40
Bij 1.33 is duidelijk te zien dat ze binnen zijn geweest, zie filmpje wat eerder is gepost:
Hierin is bij 1.33 ook te zien dat ze naar buiten komen zonder ademlucht... De situatie onderschat?
Dat was de naastgelegen woning en mét ademlucht.


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #25 Gepost op: 26 maart 2012, 00:17:02
Je kan in dit filmpje ook zien dat er een brandweerman onder het lint doorgaat (aan het begin).
Ook dat was een naastgelegen woning.
Goed kijken voordat je oordeelt.


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #26 Gepost op: 26 maart 2012, 02:59:18

Van links naar rechts: 107, steeg, 107a, 107b.
De brandweer is binnen geweest in 107 en 107b, niet in 107a.





En de rest op www.incidentnet.nl


Rubber

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 8
Reactie #27 Gepost op: 26 maart 2012, 15:24:41
Als ik de foto's eens bekijk lijkt het er toch op dat er een behoorlijk risico is genomen bij de blussing. De linkerkant van het pand is zichtbaar enorm aangetast, maar ook boven de ingang van het complex zijn scheuren en een deels uitgezette muur te zien. Zoals het er op de foto's uitziet is dit een bijzonder instabiele situatie.

Ik ken de hele situatie natuurlijk niet, maar een buiteninzet met LD, vervolgens het stutten van de deuropening en indien mogelijk ook het schoren van de muur daarboven en dán pas binnen gaan kijken zou wellicht een stuk veiliger geweest zijn. Niet om het beste stuurmannetje te willen zijn, maar omdat ook 'onzichtbare' schades erg slecht uit kunnen pakken.....

Brandweer is niet in het betreffende pand geweest i.v.m. instortingsgevaar. Betreft hier het betreden van de panden er naast.
Groet Rubber..


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Reactie #28 Gepost op: 26 maart 2012, 16:02:16
Ook dat was een naastgelegen woning.
Goed kijken voordat je oordeelt.

Je kan me knettergek verklaren, maar helaas liegen beelden niet. Op 20/21 seconde loopt een brandweerman twee keer onder een rood-geel lint (verboden voor iedereen!) door; even later wordt dat lint naar de ingang van de woning verplaatst. Hij is dus hoe dan ook aan de verkeerde kant van het lint geweest en dat heb ik meermaals goed bekeken O0

Het is prima om deze korpsen te verdedigen, maar dat is nergens voor nodig. Het is allemaal goed afgelopen en het zijn geen 'fouten', maar dingen die in het heetst van de strijd gebeuren (bijvoorbeeld omdat er mogelijk nog iemand binnen zou kunnen zijn) en die dan achteraf bezien niet zo verstandig waren. En daar mag best iets over gezegd worden, omdat wij als brandweer nauwelijks met instortingen te maken krijgen en het gevaar groot is..........
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


nookie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 163
  • Ex-brandwacht, Ex-BHV-er, Hulpverleningsfotograaf
Reactie #29 Gepost op: 26 maart 2012, 16:38:41
Ook dat zie je verkeerd. Het eerste lint hangt er al. Het 2e lint wordt op dat moment geplaatst.
Het zou heel goed kunnen dat het eerste lint net hing en de desbetreffende brandweerman het 2e lint aan het plaatsen was.

De brandweerman die onder het 1e lint lint doorloopt wordt meteen gewaarschuwd en loopt er snel weer terug onderdoor. Dat kan gebeuren in alle hectiek.

Er is dus al gemeld dat er gevaar dreigt en iedereen buiten de nog te plaatsen linten moet blijven.
Op het moment dat het 2e lint geplaatst wordt zie je nog twee brandweermensen naar binnen gaan, waarom? Ze liepen wel aan de goede de kant van het lint, dat wel.
De plaatsing van het 2e lint vind ik dan wel vreemd. Het lijkt wel alsof deze in in de gang van het perceel geplaatst wordt, maar dan ergens in het midden van de gang, zodat je er rechts nog voorbij kan en dus naar binnen mag...
Degene die het 2e lint aan het plaatsen is zie je voordat de twee brandweermensen naar binnen gaan een paar keer omhoog kijken.
De rook wordt steeds zwarter en dikker en hij merkt dus al dat het niet zo snugger is om daar nog te vertoeven.
Je ziet dat de benedenverdieping inmiddels al vlam vat.

Er zijn er twee naar binnen gegaan.
Hoeveel komen er daadwerkelijk uitgelopen als er al behoorlijk wat in de brand begint te staan: 3!!
Er zat dus nog één(!!) brandweerman binnen dingen te doen.
Wat hij daar deed in z'n eentje is me niet duidelijk.
Is het niet, volgens de regels, en helemaal in deze situatie dat je altijd met z'n tweeën naar binnen gaat?

De 2e die naar buiten rent is tevens totaal verward en overvallen door de rook om zich heen aan het kijken.
Wat zich daar op dat moment afspeelde is me een raadsel. Maar veilig is het zeker niet geweest.

Alle drie hadden geen van allen adembescherming op. Alles was wel aanwezig, maar ademlucht hebben ze daar niet ingeademd.