Middelbrand (gasexplosie) De Ruyterstraat - IJmuiden 25-03-2012

Auteur Topic: Middelbrand (gasexplosie) De Ruyterstraat - IJmuiden 25-03-2012  (gelezen 10066 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Rubber

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 8
Reactie #30 Gepost op: 26 maart 2012, 22:10:35
Heren,
Even voor jullie beeldvorming (ik zat nl op de tweede autospuit) er is niemand in het pand geweest waar de explosie heeft plaats gevonden. En ja soms plaats je een lint waarvan je achteraf denkt, is dat wel handig. Maar ja dat is natuurlijk achteraf.
Groet Rubber ;D


ernst

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 48
Reactie #31 Gepost op: 26 maart 2012, 22:39:14
In het pand waar de explosie plaats heeft gevonden is inderdaad niemand naar binnen geweest. De 3 mannen die naar buiten komen zaten allemaal in het naast gelegen pand. Daar brandde het niet en daarom had men daar ook geen ademlucht op of nodig. zoals je ziet gaat de ontwikkeling van de zwarte rook en brand heel snel, niet zo gek dus dat als je uit het naastgelegen pand komt en ineens die dikke rook ziet je een beetje verbaast bent. Helemaal als je bekijkt hoelang ze binnen zijn geweest, 40 seconden! 40 seconden nadat je naar binnen bent gegaan met nagenoeg geen rook kom je naar buiten en heb je het idee dat je steekvlam in je nek krijgt. (bij wijze van) Ik vermoed dat ze in het nabijgelegen pand op onderzoek uitgingen naar personen die eventueel nog niet naar buiten waren gegaan.
Of het handelen allemaal goed of fout is geweest kan ik niet zeggen, maar ik weet wel dat er op dat moment veel stress en onrust was en dan neem je meer risico of zie je het risico misschien minder snel. Ik denk dat ze goed gehandeld hebben en ze snel een veilige zone hebben gecreeerd.


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #32 Gepost op: 27 maart 2012, 01:33:04
Wel hebben al een Velser Affaire, krijgen we nu ook de Schande van IJmuiden?

Even de punten op een rijtje:

00:14-00:22 Brandweerman zou uit de ingestorte woning komen en onder het rood/gele lint door gaan
Onjuist, hij komt uit 107, niet uit 107a.
Juist, hij gaat onder het lint door en snel weer terug. M.i. valt dit onder de 'kleine' fouten die iedereen in zijn werk meemaakt. Het is wel iets om van te leren (want potentieel gevaarlijk), maar niets om nu schande over te roepen.


01:33 Brandweerman zou uit de ingestorte woning komen zonder ademlucht
Onjuist, hij komt uit 107b, niet uit 107a. En wie even met de pauzeknop van de video speelt ziet dat hij een ademluchtmasker voor heeft.


Het tweede lint wordt vreemd geplaatst want je kan er rechts nog langs
'Vreemd geplaatst' is onjuist. Het lint wordt geplaatst op de scheiding tussen 107a en 107b. Rechts er langs betekent dat je binnen loopt bij 107b. Naar mijn gevoel hebben deze linten ook alleen maar nut als ze goed worden toegepast. Te ruim afzetten maakt de brandbestrijding onnodig lastig en tevens kan het de 'autoriteit' van het rood/gele lint aantasten.

Dat de lintknopende brandweerman een keer omhoog kijkt lijkt mij alleen maar logisch. Hij is zo snugger om zijn eigen veiligheid in de gaten te houden.


Twee man naar binnen drie naar buiten: Dus zat er eentje alleen binnen
Sorry, maar die is echt uit de lucht gegrepen. Wat je zegt klopt wel met de video, maar is niet juist ;-)
Het complex loopt rechts om de hoek door. Daar zijn ook woningdeuren (Casembrootstraat) waardoor de brandweer naar binnen is gegaan. Via de achterdeur kunnen ze in 107b komen. Zolang er geen ander bewijs is kan je niet meer zeggen als dat hij via een andere deur naar buiten is gegaan.


De tweede brandweerman die naar buiten rent is totaal verward
Oh, wat een psychologische waarneming. Knap dat je in de man z'n kop kunt kijken. Kan het niet zijn dat hij tijdens het omkijken zijn voet zwikt over een stuk puin? Dat hij vervolgens een spurtje trekt is omdat hij om de hoek nodig is.


Geen van drieeën gebruikte ademlucht
Die op 01:13 wel. De andere twee niet. Maar ze waren niet in de brandende woning. Was het beter geweest om ademlucht te gebruiken? Misschien wel, maar verstandig omgaan met de hoeveelheid ademlucht is ook verstandig ;-)


Er was veel stress en onrust

Daar ben ik niet van overtuigd, maar ik kan het ook niet weerspreken. Het klink alleen negatief en daar moet je mee oppassen. De webmaster van www.brandweerijmuiden.nl heeft lange tenen en je wordt zo in de (twitter)ban gedaan ;-)



En nee, het gaat mij niet om het verdedigen van mijn lokale brandweer, dat kunnen ze zelf ook wel. Wat ik verkeerd vind is dat jullie te makkelijk 'harde' conclusies trekken. Dat je aan de hand van het beeld vragen hebt zal altijd wel zo zijn. En daar is niets op tegen. Maar stel het s.v.p. als vraag in plaats van je eigen mening tot feit te verklaren.

Het beeld liegt niet, maar het geeft niet het volledige beeld


Nurspekkie

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 7
Reactie #33 Gepost op: 27 maart 2012, 10:15:16
Niets negatiefs over Korps Velsen, ben met ze opgegroeid ;)  Maar je hebt niet helemaal gelijk, Ko.
Spelend met de pauzeknop is duidelijk te zijn dat ze wel omgehangen waren maar ze hadden het masker niet op.



Doet er verder ook niet toe, ik vind dat er goed gehandeld is tijdens dit incident en ze waren ook heel snel ter plaatse.
En je hebt weer mooie foto's gemaakt Ko  O0 , en de rest van de aanwezige fotografen ook  O0


Nurspekkie

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 7
Reactie #34 Gepost op: 27 maart 2012, 10:29:12
Overigens is wel te zien dat het plastic van de maskers af is, ze zijn dus wel gebruikt maar waar ze op de video naar buiten komen hebben ze hem niet op.


NF

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,018
    • www.112ijmond.nl
Reactie #35 Gepost op: 27 maart 2012, 10:54:15
Man aangehouden na gasexplosie
KENNEMERLAND, 26 maart - Politiemensen hebben maandagavond een 64-jarige man uit IJmuiden aangehouden in verband met een gasexplosie die zondagmiddag rond 15.45 uur heeft plaatsgevonden in een woning aan De Ruyterstraat in IJmuiden. De man is de bewoner van de woning waar de explosie heeft plaatsgevonden. Hij wordt ervan verdacht de explosie veroorzaakt te hebben. De politie zet het onderzoek voort. Gedupeerden van de explosie worden geadviseerd contact op te nemen met de politie voor het doen van aangifte. Er kan gebeld worden met de politie in IJmuiden via het telefoonnummer 0900-8844.
(Persbericht Politie Kennemerland)
112ijmond.nl / IVK, BvV / Brede interesse in Veiligheid en Hulpverlening


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #36 Gepost op: 27 maart 2012, 11:52:21
Niets negatiefs over Korps Velsen, ben met ze opgegroeid ;)  Maar je hebt niet helemaal gelijk, Ko.
Spelend met de pauzeknop is duidelijk te zijn dat ze wel omgehangen waren maar ze hadden het masker niet op.
Volgens mij zeg ik dat ook: 1e wel, 2e en 3e niet ;-)


nookie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 163
  • Ex-brandwacht, Ex-BHV-er, Hulpverleningsfotograaf
Reactie #37 Gepost op: 27 maart 2012, 15:35:42
Het was inderdaad niet verstandig van mij om deze opmerkingen als feiten te bestempelen.
Daar heb je volkomen gelijk in Ko.

Om nog wel even te muggeziften: De 1e heeft ook geen ademlucht op.
Blijf hem maar volgen in het filmpje, hij blijft geruime tijd in beeld.
Doet er verder niks toe, wat je zegt heb je gelijk in, ademlucht besparen als het niet nodig is.
Ik dacht in 1e instantie dat ze in het desbetreffende perceel waren, wat dus niet ze was.

In ieder geval, bedankt voor de opmerkingen. Zeer verhelderend.


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Eis: celstraf voor veroorzaken explosie in woning IJmuiden

http://www.om.nl/actueel-0/nieuws-persberichten/@159331/eis-celstraf/
31 augustus 2012 - Arrondissementsparket Haarlem

Het Openbaar Ministerie heeft vrijdag 3 jaar cel, waarvan 1 jaar voorwaardelijk, geëist tegen een 65-jarige man uit IJmuiden voor het veroorzaken van een explosie in zijn woning, op 25 maart 2012. Daarbij ontstond levensgevaar voor anderen en gemeengevaar voor goederen.

Het OM verdenkt de man ervan dat hij de gaskraan heeft opengedraaid, de gasslang heeft verwijderd en in zijn slaapkamer een waxinelichtje heeft laten branden. Vervolgens heeft hij de woning verlaten. Door de explosie werd de gevel uit de woning geblazen en werden brokstukken rondgeslingerd. Het huis stond in brand. Uiteindelijk moest het pand gesloopt worden wegens instortingsgevaar. Diverse huizen in de omgeving raakten tijdelijk onbewoonbaar, één huis is geheel onbewoonbaar geworden.

Deskundigen achten de verdachte verminderd toerekeningsvatbaar. Om hem na zijn detentie in de gaten te kunnen houden heeft de officier van justitie een voorwaardelijke celstraf van een jaar geëist, met een proeftijd van 3 jaar. Dat is een jaar langer dan gebruikelijk. In die 3 jaar zou wat het Openbaar Ministerie betreft een meldplicht moeten gelden en zou de verdachte alle voorwaarden van de Reclassering moeten opvolgen.

De rechtbank Haarlem doet over twee weken uitspraak.
Samen sterk in de hulpverlening!