Maatschappelijke boetes

Auteur Topic: Maatschappelijke boetes  (gelezen 2210 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

sylvester1986

  • Gast
Gepost op: 26 maart 2012, 16:28:06
Wildplassers aan de slag bij reinigingsdienst

ROTTERDAM -  Rotterdam gaat vrijwillige taakstraffen invoeren voor mensen die zich herhaaldelijk schuldig hebben gemaakt aan wildplassen of het verkeerd aanbieden van huisvuil. Overtreders kunnen kiezen voor 3 dagen werken bij de gemeentelijke reinigingsdienst Roteb of het betalen van een dwangsom van 500 euro. Dat blijkt uit de schriftelijke beantwoording van vragen van Leefbaar Rotterdam door het college van B en W.

Het stadsbestuur start in april een proef met deze vorm van 'maatschappelijke boete'. Na een jaar wordt bekeken of het werkt.
Het college wil verder schoonmaakkosten gaan verhalen op wildplassers. Het gaat om een bedrag van 78 euro, dat bovenop de boete komt. Die is met ingang van dit jaar verhoogd van 100 naar 120 euro.

http://www.telegraaf.nl/binnenland/11788508/__Wildplasser_moet_poetsen__.html




sylvester1986

  • Gast
Reactie #1 Gepost op: 26 maart 2012, 16:38:21
Er staat dwangsom van €500, maar de boete zou hooguit €78 + €120 zijn, waar komt die €500 dan vandaan?
€198 of €500 zit toch aardig verschil in.


crosslee

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 218
Reactie #2 Gepost op: 26 maart 2012, 19:51:44
Er staat dwangsom van €500, maar de boete zou hooguit €78 + €120 zijn, waar komt die €500 dan vandaan?
€198 of €500 zit toch aardig verschil in.
Als het gaat om verkeerd aanbieden van huisvuil. Als dit niet geregeld is in een apv, valt dit onder de wet milieubeheer. Is een economisch delict. En die worden vrij zwaar gestraft.


sylvester1986

  • Gast
Reactie #3 Gepost op: 26 maart 2012, 20:17:30
Daarnaast ben ik ook wel benieuwd waarmee ze de urine gaan schoonmaken, omdat het toch €78 blijk te kosten en dan praat je alleen over urine.


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,591
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #4 Gepost op: 26 maart 2012, 20:32:32
Onderstaande foto zit op elke vuilcontainer geplakt vanuit de gemeente. Hoop dat het duidelijk genoeg is.

In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


YNPD

  • Agent
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 393
Reactie #5 Gepost op: 26 maart 2012, 20:38:32
Ben benieuwd naar de juridische onderbouwing hiervan. Aangezien Wildplassen in de APV wordt geregeld zal die waarschijnlijk helemaal op de schop zijn gegaan?!


Nick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,458
Reactie #6 Gepost op: 26 maart 2012, 22:03:17
Ik weet ook niet hoe men het juridisch precies gaat regelen, maar ik lees dat het niet gaat om een boete maar om een (last onder) dwangsom.

Citaat
Onder last onder dwangsom wordt verstaan: de herstelsanctie, inhoudende:
a. een last tot geheel of gedeeltelijk herstel van de overtreding; en
b. de verplichting tot betaling van een geldsom indien de last niet of niet tijdig wordt uitgevoerd.
Art.5:31d Awb

Een dwangsom is een vorm van bestuurlijke handhaving en wordt opgelegd door een bestuursorgaan, in dit geval de gemeente. Het bestuursorgaan kan zelf de hoogte van de dwangsom (binnen bepaalde maximumbedragen) vaststellen. Dit moet dus los worden gezien van de strafrechtelijke aanpak (bijvoorbeeld boete door politie).

In hoeverre deze vlieger in dit geval opgaat weet ik niet. Persoonlijk heb ik er wel wat twijfels bij, omdat een last onder dwangsom is bedoeld om de overtreding geheel of gedeeltelijk te herstellen. Ik betwijfel of drie dagen bij de stadsreiniging werken betrekking heeft op 'JOUW' overtreding. Misschien dat de wat meer juridisch onderlegden hier een mening over hebben?
Senior GGP / Oost-Brabant


YNPD

  • Agent
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 393
Reactie #7 Gepost op: 26 maart 2012, 22:59:22
Het gaat om een vrijwillige taakstraf, dus zal het waarschijnlijk zo zijn dat de gemeente je de kans geeft om onder die dwangsom uit te komen door die taakstraf te doen. Dus dat vat ik nog wel.

Ik vraag me alleen hoe de gemeente het geregeld heeft om over te kunnen stappen naar de Algemene Wet Bestuursrecht. Aangezien de bevoegdheden voor de APV uit Strafvordering komen en niet uit de Awb. Ben zeer benieuwd!