Grote brand (studentenflat) sterflat Dijkgraaf - Wageningen 27-03-2012

Auteur Topic: Grote brand (studentenflat) sterflat Dijkgraaf - Wageningen 27-03-2012  (gelezen 10989 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

ritger

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 214
Klopt, betrof hetzelfde type flat was al weer in 2007 :

De flats staan dezelfde straat een paar honderd meter van elkaar vandaan. De foto aan het begin van het topic is trouwens van de flat waarop in 2007 brand was. De flat waar vandaag brand was is een paar verdiepingen lager.

Hier ook nog een paar foto's van mijzelf.

Met rook. Veel meer was er niet te zien van de brand.



Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Brandje op Dijkgraaf-flat

BRON: http://resource.wur.nl/student/detail/brandje_op_dijkgraaf-flat/
tekst: Albert Sikkema 16:24u

27 March 2012 -Vanmiddag om 15.00 uur brak er brand uit in de studentenflat op Dijkgraaf in Wageningen. Een persoon raakte gewond. Een uur later gaf de met groot materieel uitgerukte brandweer het sein brandmeester.

De oorzaak van de brand is nog onduidelijk. De brand bleef beperkt tot een kamer op de vierde verdieping. De brand was alleen te merken aan een roetpluim aan de buitenzijde van de kamer en rubber stank. Maar de brandweer, die het vuur snel onder controle had, kwam met veel materieel naar de sterflat, omdat de angst bestond dat de brand zou overslaan naar bovenliggende verdiepingen. De flat telt 18 verdiepingen.

UPDATE: De brand brak uit in de kamer naast de keuken van afdeling 4b. De bewoonster zelf is met lichte (vermoedelijk eerstegraads) brandwonden afgevoerd naar het ziekenhuis, zo verklaarde een woordvoerder van de brandweer. Ook meldde hij dat er op de afdeling negen andere kamers tijdelijk onbewoonbaar zijn door hitte- en rookschade. De brandweer heeft rookventilatoren ingezet en doet koolstofmonoxide metingen. Zodra het veilig is mogen studenten weer naar binnen.

Voor studenten wiens kamer tijdelijk onbewoonbaar is wordt noodopvang geregeld. Idealis en de gemeente zoeken samen naar een oplossing hiervoor.
Samen sterk in de hulpverlening!


ritger

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 214
Brand studentenflat aangestoken

WAGENINGEN - De brand van dinsdagmiddag in de studentenflat Dijkgraaf in Wageningen is door de 20-jarige bewoonster zelf aangestoken. Dat heeft het onderzoek van de politie uitgewezen.

De studente probeerde zich van het leven te beroven. De vrouw liep bij de brand in haar kamer eerstegraads brandwonden op.

http://www.gelderlander.nl/voorpagina/devallei/10751479/Brand-studentenflat-Wageningen-blijkt-aangestoken.ece


HBm

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 851
  • Overleden, maar niet vergeten
    • "Hulpverleningsforum, een dagelijkse bron voor leering en vermaak"
Reactie #23 Gepost op: 29 maart 2012, 03:48:23
Diana Beljaars ‏ @Sprookje
De brand in dijkgraaf betreft een keukenbrand op afdeling 4B, dus de zuid-westvleugel
27 maart 12 om 16:01 via TweetDeck
Voorheen helm met twee strepen - Overleden 21 april 2012


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Ooggetuigen over Dijkgraafbrand

bron (met toestemming): http://resource.wur.nl/student/detail/ooggetuigen_over_dijkgraafbrand/
tekst: Nicolette Meerstadt 18:11u

27 March 2012 -Het was een drukte van jewelste rond studentenflat Dijkgraaf nadat daar rond drie uur vanmiddag brand uitbrak. Student Imko Gaastra probeerde de brand te blussen en bewoner Arjan Naber ving het slachtoffer op.

De brandweer rukte vanmiddag uit met twee tankauto's, een hoogwerker en 15 man. Er stonden meerdere politiewagens en ambulances en SBS en TV gelderland waren met cameraploegen aanwezig. Ook burgemeester Geert van Rumund was even ter plaatse.

Student Imko Gaastra woont op de 8e verdieping aan dezelfde kant van de flat waar de brand uitbrak. Hij rook een brandlucht en zag bruine rook, pakte een brandblusser en ging naar de kamer toe. De bewoonster was toen al niet meer aanwezig. Met een vriend waren ze als eerste in de kamer. 'Eerst hebben we de brandblusser gebruikt, maar er was veel rook. Er stond in elk geval een matras in brand, maar misschien wel meer. Ik kon het niet duidelijk zien. Het lukte eerst om de vlammen uit te krijgen en toen was het pikdonker. De ramen waren helemaal beroet en daarom kwam er geen licht meer binnen. Toen gingen de vlammen weer aan, maar het was niet uit te houden van de rook en de hitte.' De jongens waren bang dat de ruit zou springen, maar dat gebeurde niet. Omdat de deur van de afdeling openstond kon het volgens Imko 'lekker doortrekken'.

Arjan Naber woont op de begane grond in Dijkgraaf. 'Ik zat in het nieuwe medisch centrum Kortenoord, toen ik een alarmmelding zag binnenkomen via mijn telefoon. Toen besloot ik om meteen in actie te komen.' Arjan, die EHBO-er is,  spoedde zich naar huis, waar hij op zoek ging naar zijn EHBO-tas. 'Ik heb al mijn huisgenoten naar buiten gestuurd, en ben die tas uiteindelijk vergeten te pakken.' Wel kwam hij de bewoonster van de kamer tegen, die door een vriendin werd ondersteund. 'Om te zeggen dat ze in paniek was, is een understatement. Ze was aan het huilen, en de communicatie ging heel moeilijk. Ik denk dat ze Chinees of Indonesisch is. Volgens mij had ze rookvergiftiging, want het piepte bij het ademhalen.' Omroep Gelderland meldt dat het meisje in pyjama was, wat opvallend was omdat de brand om drie uur 's-middags uitbrak. Maar dat weet Arjan niet zeker. 'Ze had iets aan dat op een pyjama leek, maar dat kon net zo goed een huispak zijn geweest.'

Hoe het met het meisje gaat is niet duidelijk. Omroep Gelderland meldt dat ze er beroet uitzag, en een woordvoerder van de brandweer had het over eerstegraads brandwonden. In elk geval is de afdeling 4b voorlopig niet bewoonbaar door rook-, hitte- en waterschade. Voor de bewoners wordt een oplossing gezocht
Samen sterk in de hulpverlening!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Toen gingen de vlammen weer aan, maar het was niet uit te houden van de rook en de hitte.' De jongens waren bang dat de ruit zou springen, maar dat gebeurde niet. Omdat de deur van de afdeling openstond kon het volgens Imko 'lekker doortrekken'.
 ::)  :-\
Samen sterk in de hulpverlening!


ritger

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 214
Dat is ook het gevaar van deze flats. Als er tijdens een brand de deur van de afdeling naar het centrale trappenhuis open staat werkt het trappenhuis als een grote schoorsteen. Vooral als een deur op één van de bovenste verdiepingen openstaat, giert de wind en dus ook rook naar boven.
Hier door komt de afdeling en het trappenhuis vol rook te staan. En met de honderden bewoners is het ook niet voor niks dat de meldkamer flink opschaalt.

Ik heb zelf op de Bornsesteeg sterflat gewoond en keer een flinke stapel Tupperware op m'n elektrisch kookplaatje  in rook zien opgaan (verkeerde pit aangezet  :-X ) dus ik weet wat rook in die flat doet.  998765


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Dat is ook het gevaar van deze flats. Als er tijdens een brand de deur van de afdeling naar het centrale trappenhuis open staat werkt het trappenhuis als een grote schoorsteen. Vooral als een deur op één van de bovenste verdiepingen openstaat, giert de wind en dus ook rook naar boven.
Hier door komt de afdeling en het trappenhuis vol rook te staan. En met de honderden bewoners is het ook niet voor niks dat de meldkamer flink opschaalt.

Ik heb zelf op de Bornsesteeg sterflat gewoond en keer een flinke stapel Tupperware op m'n elektrisch kookplaatje  in rook zien opgaan (verkeerde pit aangezet  :-X ) dus ik weet wat rook in die flat doet.  998765
Het probleem is dan toch wel aan de bewoners zelf te danken. Als men constant de deuren open laten staan naar het trappenhuis is men dus niet bewust van het gevaar wat zij dan zelf veroorzaken. Men moet er toch van doordrongen zijn dat dat trappenhuis hun vluchtweg is, en als die vluchtweg door rook niet meer te nemen is zijzelf in de problemen komen.

Kortom, drangers op de deuren en er voor zorgen dat iedereen die deuren dicht laat.


Crashtender

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,172
Het probleem is dan toch wel aan de bewoners zelf te danken. Als men constant de deuren open laten staan naar het trappenhuis is men dus niet bewust van het gevaar wat zij dan zelf veroorzaken. Men moet er toch van doordrongen zijn dat dat trappenhuis hun vluchtweg is, en als die vluchtweg door rook niet meer te nemen is zijzelf in de problemen komen.

Kortom, drangers op de deuren en er voor zorgen dat iedereen die deuren dicht laat.

Ik heb een soortgelijk scenario ook al eens meegemaakt. De bewoners van een apartementencomplex hadden de deuren van de rookwerende scheidingen, die van drangers waren voorzien, altijd open staan met behulp kegjes en speciaal aangebrachte kettinkjes. Dit deed men voornamelijk omdat er wat bewoners waren die zich met rollators en rolstoelen moest voortbewegen. En dan is het schijnbaar vervelend als je telkens een deur moet openen. Daarbij werd het trappenhuis ook nog eens gebruikt als opslag voor het oud papier.

Toen een onverlaat een keer in de nachtelijke uren het oud papier in het trappenhuis aanstak hadden we meteen de poppen aan het dansen. In no-time stond de hele gang van de flat onder de rook en stonden de bewoners in grote angst op hun kleine balkonnetjes. Uiteindelijk liep het allemaal goed af.

Een paar dagen later vond er een bijeenkomst voor verontruste bewoners plaats. Men had namelijk regelmatig last van zwervers en dergelijke en men wilde uitleg van de gemeente en de politie. Naast de bijdrage van de gemeente en de politie heeft een collega van preventie ook nog wat verteld over het fenomeen van de openstaande deuren en de opslag van papier op plekken waar dit niet hoorde. Het was ronduit bizar hoe de mensen reageerden. Een groot aantal was behoorlijk gepikeerd over de opmerkingen van de brandweer. Iemand anders had de brand aangestoken en nu werden zij gewezen op hun fouten.....
Reageer in een crisissituatie met kalmte en bedenk in een kalme periode dat er altijd weer ergens een crisis in de maak is.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
. Het was ronduit bizar hoe de mensen reageerden. Een groot aantal was behoorlijk gepikeerd over de opmerkingen van de brandweer. Iemand anders had de brand aangestoken en nu werden zij gewezen op hun fouten.....
Dat is het ergste van alles, men beseft niet dat brandpreventie bij je zelf begint niet bij de ander. Brandscheidingen, en compartimenteringen zijn niet voor niets. En het werkt allemaal perfect, alleen je moet dan wel de scheidingen intact houden, en dus zoals nu het geval was de deuren dichthouden.
En ik kan er geen begrip voor hebben dat mensen dan ook nog eens kwaad op de brandweer worden omdat zij op hun eigen fouten worden gewezen. Dan hebben zij duidelijk dus nog niets geleert van de brand.