Paspoortscan Schiphol meteen nuttig

Auteur Topic: Paspoortscan Schiphol meteen nuttig  (gelezen 3700 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

kens62

  • Kerninstructeur C2000
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 627
Gepost op: 27 maart 2012, 21:57:29
di 27 mrt 2012, 20:52

SCHIPHOL -  De proef met de automatische paspoortcontrole die dinsdag op Schiphol begon, heeft direct resultaat opgeleverd. Vier mensen die van de nieuwe controle gebruik maakten, vielen door de mand. Ze stonden voor verschillende feiten geregistreerd, zoals openstaande boetes of betrokkenheid bij het verspreiden van vals geld.

Drie passagiers hadden er zelf voor gekozen door de paspoortscan te gaan, een vierde was daarom gevraagd. Dat maakte een woordvoerder van de Koninklijke Marechaussee bekend.
Met de automatische paspoortcontrole hoeven niet alle reizigers op Schiphol hun paspoort te laten controleren bij de marechaussee aan de balie. Zij kunnen gebruikmaken van nieuwe poortjes.

Dat gaat als volgt. Een reiziger loopt een poortje binnen en houdt zijn paspoort tegen een scanner. Die scant de chip in de pas, waarop ook een digitale foto staat. Het poortje maakt ook een foto van de reiziger en de gezichtskenmerken van beide beelden worden vervolgens vergeleken. Het poortje kijkt onder meer of de afstand tussen de ogen klopt.

De poortjes nemen een deel van het routinewerk van de marechaussee over, die zich daardoor beter kan concentreren op het observeren van reizigers die zich verdacht gedragen. De Koninklijke Marechaussee Schiphol is dan ook verheugd over de proef.

De poortjes kunnen ook informatie uit de chip in het paspoort halen, die kan worden gebruikt om criminaliteit tegen te gaan. Zo valt uit de chip af te leiden of iemand nog voor bepaalde zaken staat „gesignaleerd”. Dat kan uiteenlopen van nog niet betaalde parkeerboetes tot zware misdrijven. Vorig jaar onderschepte de dienst ruim 10.000 reizigers op Schiphol die nog ergens voor stonden gesignaleerd.
Alleen reizigers uit EU-landen, Noorwegen, IJsland, Liechtenstein en Zwitserland kunnen gebruikmaken van de nieuwe paspoortcontrole.
Het is onbekend hoelang de proef duurt. Er is volgens Binnenlandse Zaken 30 miljoen euro mee gemoeid.

Bron: http://www.telegraaf.nl/binnenland/11798191/__Paspoortscan_meteen_nuttig__.html
Vergeet de complete URL niet toe te voegen ;)


Al mijn berichten zijn louter op persoonlijke titel en kunnen nooit op welke wijze dan ook in verband worden gebracht met de mening van mijn werkgever


Blauwe-motormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 686


WRRacing

  • Geinteresseerde
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 231
  • AED's redden een leven
Reactie #2 Gepost op: 1 april 2012, 16:14:30
Nu we het toch over schiphol hebben, is er nog sprake dat de kmar weg gaat en de politie terug komt op schiphol ?
De ene zijn dood is de andere zijn brood. Doe ff normaal, dan doe je al gek genoeg. Behandel de mensen in alles zoals je wilt dat ze jullie behandelen


Sheriff

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 159
Reactie #3 Gepost op: 2 april 2012, 15:30:12
Altijd wel  0098


Sven82

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 530
Reactie #4 Gepost op: 4 april 2012, 16:09:22
Nu we het toch over schiphol hebben, is er nog sprake dat de kmar weg gaat en de politie terug komt op schiphol ?
Het huidige kabinet heeft aangegeven niets te willen veranderen aan het takenpakket van de KMar. Voorlopig geen politie dus.
Natuurlijk blijft de politie wel naar Schiphol kijken en willen ze het graag overnemen. Ik vraag mij dan af: met welke mensen?


kens62

  • Kerninstructeur C2000
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 627
Reactie #5 Gepost op: 4 april 2012, 18:39:36
Als de tijd rijp is zal er op Schiphol een compleet nieuwe dienst ontstaan.
De commissie Gerritse heeft hierover al de nodige voorstellen gedaan.
Al mijn berichten zijn louter op persoonlijke titel en kunnen nooit op welke wijze dan ook in verband worden gebracht met de mening van mijn werkgever


WRRacing

  • Geinteresseerde
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 231
  • AED's redden een leven
Reactie #6 Gepost op: 7 april 2012, 20:30:42
En wat voor dienst zal dat zijn, militaire of civiele politie,
Of gewoon een dienst waarin alle diensten (politie, kmar, doaune, fiod-ecd etc,) vertegenwoordigd zijn ?

Linkje ?

Het huidige kabinet heeft aangegeven niets te willen veranderen aan het takenpakket van de KMar. Voorlopig geen politie dus.
Natuurlijk blijft de politie wel naar Schiphol kijken en willen ze het graag overnemen. Ik vraag mij dan af: met welke mensen?
Politiemensen van politie Rotterdam Rijnmond natuurlijk die hebben al grenstoezicht in hun taken pakket zitten   098uo 998765
De ene zijn dood is de andere zijn brood. Doe ff normaal, dan doe je al gek genoeg. Behandel de mensen in alles zoals je wilt dat ze jullie behandelen


Sven82

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 530
Reactie #7 Gepost op: 7 april 2012, 21:50:31
Als de tijd rijp is zal er op Schiphol een compleet nieuwe dienst ontstaan.
De commissie Gerritse heeft hierover al de nodige voorstellen gedaan.
Ik zie dat niet meer gebeuren. Ik ga eerder voor een nauwere samenwerking Douane/KMar. Processen zullen op een andere manier bekeken worden, waarbij de aansluiting tussen de AAS, KMar en Douane nog beter moet worden.
En wat voor dienst zal dat zijn, militaire of civiele politie,
Of gewoon een dienst waarin alle diensten (politie, kmar, doaune, fiod-ecd etc,) vertegenwoordigd zijn ?

Linkje ?

Het is nogal lastig te zeggen. Ik zie het grensproces m.b.t. personen niet zo snel verdwijnen bij de KMar. Dit proces verschuift door innovatie ook steeds meer richting opsporing (tot zover dat er al niet in zit). De Douane is meer een controle-organisatie en controleert voornamelijk goederen. Als er al 1 organisatie komt, dan zal het denk ik een combi van Douane en KMar zijn. De KMar voert ook politietaken uit en is verantwoordelijk voor de beveiliging burgerluchtvaart. Voordeel van een militaire organisatie op zo een gevoelige plaats is dat er snel en flexibel gereageerd kan worden op een eventuele dreiging. Los van het feit dat nog een organisatie op Schiphol de processen niet soepeler zal laten verlopen. In het ergste geval heb je dan de KMar voor de paspoorten, de AAS voor de securitycheck, de Douane voor de goederen en de politie voor de politietaken. Dat gaat niet werken.

V.w.b. de link: zoek even op commissie Gerritse.

Politiemensen van politie Rotterdam Rijnmond natuurlijk die hebben al grenstoezicht in hun taken pakket zitten   098uo 998765
Ik bedoel niet mensen in de letterlijke zin. Ik bedoel het in de vorm van capaciteit. Als de Zeehavenpolitie van Rotterdam ooknog de paspoortcontrole op Schiphol moet doen dan begint de rij voor de paspoortcontrole straks op de A4...bij Zoeterwoude. ;)


R.3144

  • Onderofficier KMar
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 347
Reactie #8 Gepost op: 10 april 2012, 16:43:21
De enige reden dat de KMAR weg zou gaan op Schiphol is als het bestaan van de KMAR komt te vervallen en of evt opgaat in de nationale politie.
Voor die tijd zal de KMAR Schiphol echt niet verlaten, mede omdat Schiphol een zeer grote factor is in het bestaansrecht van de KMAR.