Wel geen ambulance bij rugklachten

Auteur Topic: Wel geen ambulance bij rugklachten  (gelezen 5254 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

ir. Auditor

• Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #10 Gepost op: 27 maart 2012, 23:13:53
Op de MKA Hollands-Midden werken verpleegkundig centralisten en niet verpleegkundig centralisten/multicentralisten, al jarenlang werken er brandweercentralisten op de MKA, met wisselend succes.

Oke,maar dat staat dus los van oud/nieuw triage systeem neem ik aan?

1 ding vraag ik me nog af aan de ervaring van de topicstarter. Als de toevallig passerende AVP noodzaak voor een ambulance zag. Waarom heeft hij/zij het gesprek dan niet even overgenomen en zich netjes voorgesteld aan de centralist en zijn professionele inschatting van de situatie gegeven?

Lunatum

• Arts
  • Senior gebruiker
Reactie #11 Gepost op: 27 maart 2012, 23:46:06
patient kon geen kant meer op,  nou succes met het brengen naar de huisarts.....

en comorbiditeit?? daar kan een passant/ehbo-er weinig mee.

Het Hollands Midden triage systeem is niet vrij van blind spots/foutenmarge....
Ik verdedig het systeem niet, ik geef alleen aan dat er een half verhaal staat aan de hand waarvan de suggestie wordt gedaan dat het triagesysteem niet correct werkt. Het feit dat iemand niet meer vooruit kan zegt niet alles.

Als de patiënt niet in staat is om naar de huisarts te gaan, kan deze een visite afleggen. Niet iedere patiënt hoeft per se meteen door een ambulance gezien te worden.

Je weet heel goed wat ik met comorbiditeit in dit verhaal bedoel.

Lunatum

• Arts
  • Senior gebruiker
Reactie #12 Gepost op: 27 maart 2012, 23:49:32
Daarnaast kan men, ook bij gebruik van een triagesysteem, het gezond verstand gebruiken. Een triagesysteem is nooit waterdicht. De centralist kan altijd (gemotiveerd) afwijken van de uitkomst van de triage.

Nachtbroeder

• Senior gebruiker
Reactie #13 Gepost op: 28 maart 2012, 00:07:04
Inschatten/doorgeven dat een A1 of 2 geindiceerd is niet aan een melder, ook niet aan de huisarts oid......   de centralist maakt de afweging mbt de urgentie.

Dat begrijp ik uiteraard... Maar het verschil tussen een ambu onder A1 en een politie eenheid om iemand van straat te halen vindt ik vrij groot. Zeker als de persoon al gecontroleerd is, de politie ook niet snapt waarom er een ambu komt, de ambubemanning even een peukie doet en de persoon uiteindelijk in een taxi naar huis gaat.

Daarnaast kan men, ook bij gebruik van een triagesysteem, het gezond verstand gebruiken. Een triagesysteem is nooit waterdicht. De centralist kan altijd (gemotiveerd) afwijken van de uitkomst van de triage.

Dan zit je nog steeds met het probleem dat bijv. een brandweerman in moeilijke situaties niet kan meedenken zoals een vpk centralist. Als wij er op een post niet uitkomen, dan gaat een andere ehbo-er er ook weinig van bakken. Dan heb ik het bijvoorbeeld over moeilijke ziektebeelden die we binnenkrijgen, we gaan dan in overleg met de CPA (of de SEH) wat we ermee gaan doen, en of daarbij een ambu nodig is. Een computer kan niet alle omstandigheden meewegen in zijn oordeel, en is gemaakt voor melders die geen c.q. weinig inzicht hebben in de situatie...

Lunatum

• Arts
  • Senior gebruiker
Reactie #14 Gepost op: 28 maart 2012, 00:20:59
Dan zit je nog steeds met het probleem dat bijv. een brandweerman in moeilijke situaties niet kan meedenken zoals een vpk centralist. ... Een computer kan niet alle omstandigheden meewegen in zijn oordeel, en is gemaakt voor melders die geen c.q. weinig inzicht hebben in de situatie...
Precies, en daarom moet je je afvragen of het wenselijk is dat een niet-medisch geschoolde centralist wordt ingezet voor medische triage op een meldkamer, met of zonder computersysteem.

ir. Auditor

• Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #15 Gepost op: 28 maart 2012, 09:36:28
Wellicht is het verstandig om die discussies gescheiden te houden? Dus even apart kijken naar het oude/nieuwe triage systeem en de discussie over of het wenselijk is dat multi-centralisten in de MKA zitten.

RAdeR

• Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
Reactie #16 Gepost op: 28 maart 2012, 09:57:27
Het systeem beoordelen op 1 of 2 situaties waarin je het verhaal van 1 kant hoort is niet fair.
Er is een onderzoek gedaan naar ruim 5.000 meldingen:
Citaat
4425 maal een ambulance ingezet met een A1 urgentie en 980 maal met een A2 urgentie

In dit topic kunnen we naar behoefte verder discussiëren over deze twee (melders)ervaringen.
Discussie over het uitgevoerde onderzoek is op zijn plaats in
een ander topic