Inschatten/doorgeven dat een A1 of 2 geindiceerd is niet aan een melder, ook niet aan de huisarts oid...... de centralist maakt de afweging mbt de urgentie.
Dat begrijp ik uiteraard... Maar het verschil tussen een ambu onder A1 en een politie eenheid om iemand van straat te halen vindt ik vrij groot. Zeker als de persoon al gecontroleerd is, de politie ook niet snapt waarom er een ambu komt, de ambubemanning even een peukie doet en de persoon uiteindelijk in een taxi naar huis gaat.
Daarnaast kan men, ook bij gebruik van een triagesysteem, het gezond verstand gebruiken. Een triagesysteem is nooit waterdicht. De centralist kan altijd (gemotiveerd) afwijken van de uitkomst van de triage.
Dan zit je nog steeds met het probleem dat bijv. een brandweerman in moeilijke situaties niet kan meedenken zoals een vpk centralist. Als wij er op een post niet uitkomen, dan gaat een andere ehbo-er er ook weinig van bakken. Dan heb ik het bijvoorbeeld over moeilijke ziektebeelden die we binnenkrijgen, we gaan dan in overleg met de CPA (of de SEH) wat we ermee gaan doen, en of daarbij een ambu nodig is. Een computer kan niet alle omstandigheden meewegen in zijn oordeel, en is gemaakt voor melders die geen c.q. weinig inzicht hebben in de situatie...