Aanbesteding nieuwe veiligheidsvesten

Auteur Topic: Aanbesteding nieuwe veiligheidsvesten  (gelezen 79242 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

black_ice_360

  • Hoofdagent, Den Haag
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 246
Reactie #180 Gepost op: 10 mei 2013, 14:37:25
Ik denk dat dit inderdaad door de ME broek komt. Daardoor oogt het geheel heel anders. In onderstaand filmpje zie je dat de nieuwe broek veel dunner en 'netter' is dan de broek in bovenstaande afbeelding.

18 juli 2012 - Overval juwelier Enschede


AureliusM

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 789
  • A'dam
Reactie #181 Gepost op: 10 mei 2013, 17:35:19
De ROT zien er idd heel knullig uit. Hopelijk wordt daar wat op gevonden. Anders ROT op de borst bevestigen.


Bart015

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 96
  • Semper Fi
Reactie #182 Gepost op: 10 mei 2013, 18:44:18
De ROT zien er idd heel knullig uit. Hopelijk wordt daar wat op gevonden. Anders ROT op de borst bevestigen.

Dat lijkt mij zeker een goede optie hebben de collega's in belgie en frankrijk ook zo opgelost
Met vriendelijke groet, Bart  Student Informatica Hulpverleningsfotografie


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #183 Gepost op: 10 mei 2013, 22:25:48
Zo te zien zal je nog gewoon je zichtbaarheidsvest moeten gaan aantrekken. De gele hoes voldoet niet aan de Europese norm voor zichtbaarheidskleding (NEN-EN 471), waardoor deze niet bij het werken aan de weg gebruik mag worden. Dit is dus echt weer een gemiste kans en ik hoop dat een van de proefdragers dit kenbaar kan maken bij vtspn...  :'(

Als ik van het weekend op het werk ben ga ik er zelf ook nog even achter aan, want ik vind dit echt een heel slechte zaak.

Wat houdt die norm praktisch gezien in? Ik dacht reflectie conform RWS model, maar dat hebben (tot mijn verbazing) de gele jassen ook niet. Die hebben op de torso ook slechts twee horizontale banen, die a.h.w. doorlopen op de mouwen.

Wat zou er anders moeten, willen ze wel voldoen?
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #184 Gepost op: 10 mei 2013, 22:59:41
Wat houdt die norm praktisch gezien in? Ik dacht reflectie conform RWS model, maar dat hebben (tot mijn verbazing) de gele jassen ook niet. Die hebben op de torso ook slechts twee horizontale banen, die a.h.w. doorlopen op de mouwen.

Wat zou er anders moeten, willen ze wel voldoen?
EN-471 houdt in dat een kledingstuk een bepaalde oppervlakte fluorescerend materiaal heeft (in dit geval geel, maar kan ook oranje of rood zijn) en een bepaalde hoeveelheid retroreflecterend materiaal (de grijzige banden). Afhankelijk van de hoeveelheid krijg je vervolgens een klasse aanduiding van 1 t/m 3 waarbij klasse 3 de hoogste klasse is. Verder is er nog een 2e getal wat de kwaliteit van de reflecterende banden aanduidt (de reflectiecoëfficiënt). Dit tweede getal is vrijwel altijd 2 (hoogste klasse).

Een standaard veiligheidsvest voldoet aan EN-471 klasse 2 / 2. De politie veiligheidsvesten (zichtbaarheidsvesten) voldoen aan EN-471 klasse 2 / 2 en de RWS-regels, wat inhoudt dat er verticale reflecterende banden in een "H"-patroon aanwezig zijn (en bij jassen en broeken een smalle streep over de zijkant). De parka's en (waarschijnlijk) de blousons van de politie voldoen aan EN-471 klasse 3 / 2 (dus hoogste klasse), maar niet aan de RWS-norm vanwege het ontbreken van verticale banden en de smalle streep op de zijkant van de mouw.

Sec voor de gele hoes van het veiligheidsvest zou dat normaal gesproken op EN-471 klasse 2 / 2 gekeurd moeten kunnen worden, omdat de oppervlakte van zowel fluorescerend materiaal en reflectiebanden zo op het eerste oog niet veel afwijkt van een standaard veiligheidsvest (zichtbaarheidsvest) - niet RWS-vest. De keuring moet separaat plaatsvinden en daar wordt door de keurende instantie een certificaat voor afgegeven. In de hoes zelf dient dan het EN-471 icoontje met de klasse aanduiding te worden aangebracht. Dit is overigens best een prijzige keuring, dus als het niet in de aanbesteding was voorgeschreven kan ik me voorstellen dat deze niet is uitgevoerd.

Helaas ben je dan inderdaad wel de pisang als je de straat op moet, want bij werkzaamheden op de weg dien je EN-471 genormeerd spul om je lijf te hebben....  :-X
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


Golf-10

  • Brigadier, schipper (ME), kerninstructeur Portogewoon, Decentrale Beslagbeheerder
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 80
Reactie #185 Gepost op: 12 mei 2013, 11:08:22
Ik vind het vest er niet verkeerd uitzien behalve dan (en het is al meer gezegd) de epauletten. Dat lijkt werkelijk nergens naar.
Hadden ze hier niet iets anders voor kunnen bedenken? En idd zou het een goed idee zijn om de ROT ergens op de borst te bevestigen zoals bij defensie ook gebruikelijk is, zeker ook omdat de ROT's anders zo dicht op de hals komen.


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #186 Gepost op: 12 mei 2013, 12:10:43
Ik vraag me af, is het gemakkelijk om de hoezen te veranderen? Bij het huidige vest wissel ik regelmatig van wit naar blauw, is toch best wel ff een gepiel altijd!
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


crosslee

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 218
Reactie #187 Gepost op: 12 mei 2013, 12:32:07
Ik vraag me af, is het gemakkelijk om de hoezen te veranderen? Bij het huidige vest wissel ik regelmatig van wit naar blauw, is toch best wel ff een gepiel altijd!

Heb jij blauwe hoezen?


Haageneesch

  • Foto- en videograaf.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,953
  • Foto- en videograaf Den Haag, PPK-houder.
    • Haageneesch
Reactie #188 Gepost op: 12 mei 2013, 12:43:20
Inmiddels zijn er aan bureau Loosduinen (Politie Den Haag) ook enkele dragers van het vest:





silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #189 Gepost op: 12 mei 2013, 12:50:09
Heb jij blauwe hoezen?

Ja.... ik kreeg witte en blauwe hoezen erbij. Wit voor onder de witte kleding, blauw voor onder de blauwe kleding of voor op de kleding.
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.