Wat houdt die norm praktisch gezien in? Ik dacht reflectie conform RWS model, maar dat hebben (tot mijn verbazing) de gele jassen ook niet. Die hebben op de torso ook slechts twee horizontale banen, die a.h.w. doorlopen op de mouwen.
Wat zou er anders moeten, willen ze wel voldoen?
EN-471 houdt in dat een kledingstuk een bepaalde oppervlakte fluorescerend materiaal heeft (in dit geval geel, maar kan ook oranje of rood zijn) en een bepaalde hoeveelheid retroreflecterend materiaal (de grijzige banden). Afhankelijk van de hoeveelheid krijg je vervolgens een klasse aanduiding van 1 t/m 3 waarbij klasse 3 de hoogste klasse is. Verder is er nog een 2e getal wat de kwaliteit van de reflecterende banden aanduidt (de reflectiecoëfficiënt). Dit tweede getal is vrijwel altijd 2 (hoogste klasse).
Een standaard veiligheidsvest voldoet aan EN-471 klasse 2 / 2. De politie veiligheidsvesten (zichtbaarheidsvesten) voldoen aan EN-471 klasse 2 / 2 en de RWS-regels, wat inhoudt dat er verticale reflecterende banden in een "H"-patroon aanwezig zijn (en bij jassen en broeken een smalle streep over de zijkant). De parka's en (waarschijnlijk) de blousons van de politie voldoen aan EN-471 klasse 3 / 2 (dus hoogste klasse), maar niet aan de RWS-norm vanwege het ontbreken van verticale banden en de smalle streep op de zijkant van de mouw.
Sec voor de gele hoes van het veiligheidsvest zou dat normaal gesproken op EN-471 klasse 2 / 2 gekeurd moeten kunnen worden, omdat de oppervlakte van zowel fluorescerend materiaal en reflectiebanden zo op het eerste oog niet veel afwijkt van een standaard veiligheidsvest (zichtbaarheidsvest) - niet RWS-vest. De keuring moet separaat plaatsvinden en daar wordt door de keurende instantie een certificaat voor afgegeven. In de hoes zelf dient dan het EN-471 icoontje met de klasse aanduiding te worden aangebracht. Dit is overigens best een prijzige keuring, dus als het niet in de aanbesteding was voorgeschreven kan ik me voorstellen dat deze niet is uitgevoerd.
Helaas ben je dan inderdaad wel de pisang als je de straat op moet, want bij werkzaamheden op de weg dien je EN-471 genormeerd spul om je lijf te hebben....