Gevolgen vervanging alarmeringsnetwerk P2000 in 2014 voor hulpverlening op de randmeren

Auteur Topic: Gevolgen vervanging alarmeringsnetwerk P2000 in 2014 voor hulpverlening op de randmeren  (gelezen 11127 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Vragen van lid Hennis-Plasschaert (VVD) aan de minister van Veiligheid en Justitie over de openbaarmaking van gegevens van 112-bellers (ingezonden 29 februari 2012).
Antwoord van minister Opstelten (Veiligheid en Justitie) (ontvangen 26 maart 2012).
Zie ook Aanhangsel Handelingen, vergaderjaar 2011–2012, nr. 1896.

Vraag 1 Kent u het bericht «Gegevens van bellers naar 112 gewoon op internet»?1
Antwoord 1 Ja.

Vraag 2 Bent u bekend met websites als 112 meldingen.nl en Alarmeringen.nl?
Antwoord 2 Ja.

Vraag 3 en 8 Is het waar dat u eerder heeft aangegeven de situatie onwenselijk te vinden maar dat een oplossing hiervoor te tijdrovend en arbeidsintensief zou zijn?
Bent u voornemens om alsnog maatregelen te nemen om deze praktijk een halt toe te roepen? Zo ja, welke maatregelen? Zo nee, waarom niet?

Antwoord 3 en 8 Ja, ik vind deze situatie onwenselijk. Ik zal daarom de besturen van meldkamers er nogmaals op wijzen om terughoudender om te gaan met het verstrekken van privé gegevens in de doormelding via het P2000 alarmeringssysteem. Maatregel op langere termijn is vervanging van het huidige P2000 systeem medio 2014. Bij vervanging van het systeem zal versleuteling van de berichten één van de belangrijkste eisen zijn, zodat het scannen van de paging berichten van het P2000 systeem niet meer mogelijk is, en de berichten niet langer zijn terug te vinden op bovengenoemde websites

Vraag 4 Bent u bekend met het feit dat met bovengenoemde sites dieven en inbrekers in feite worden gefaciliteerd?
Antwoord 4 Wanneer in de meldkamer terughoudender wordt omgegaan met het verstrekken van privé-gegevens in de doormelding via het P2000 alarmeringssysteem kan voorkomen worden dat informatie die gebruikt kan worden door criminelen is terug te vinden op internet.

Vraag 5 Deelt u de mening dat het hier wel degelijk gaat om een inbreuk op de bescherming van persoonsgegevens? Zo nee, waarom niet?
Antwoord 5 Het College Bescherming Persoonsgegevens (CBP) heeft in een richtlijn al in 2007 aangegeven dat het plaatsen van persoonsgegevens op internet alleen mag na persoonlijke toestemming. Het CBP doet echter geen uitspraak over het feit of de websitebeheerders in dit geval een overtreding begaan. Het College laat de beslissing aan het Openbaar Ministerie en de strafrechter om op basis van de Wet Bescherming persoonsgegevens te bepalen of hier een overtreding is begaan.

Vraag 6 Deelt u de mening dat een en ander ook niet leidt tot een meer effectieve noodhulpverlening of opsporing? Zo nee, waarom niet?
Antwoord 6 Ja. Voor effectieve noodhulpverlening of opsporing is het ongewenst dat de persoonsgegevens van de melders via internet zijn te traceren.

Vraag 7 Waarom wordt geen gebruik gemaakt van het afgeschermde C2000-systeem in plaats van P2000?
Antwoord 7 Bij paging (P2000) wordt gebruik gemaakt van eenrichtingverkeer communicatie, hoger zendvermogen en een andere (lagere) frequentie dan het C2000-netwerk. Deze lagere frequentie garandeert binnenshuis een beter bereik. Hulpverleners die door middel van alarmering (en dus P2000) worden opgeroepen, bevinden zich vaak in een gebouw of object.

https://zoek.officielebekendmakingen.nl/ah-tk-20112012-1951.pdf
OP zich zou dat voor de hulpverlening op de randmeren niet gunstig zijn. Er vaart dan na een melding vertraagd nog maar 1 boot uit na een oproep via een alarmering.
De hulp komt later en is beperkt tot 1 reddingsboot.
De vraag is ook of het dan nog wel zin heeft dat wij de marifoon blijven gebruiken.




leon1e

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 61
OP zich zou dat voor de hulpverlening op de randmeren niet gunstig zijn. Er vaart dan na een melding vertraagd nog maar 1 boot uit na een oproep via een alarmering.
De hulp komt later en is beperkt tot 1 reddingsboot.
De vraag is ook of het dan nog wel zin heeft dat wij de marifoon blijven gebruiken.

^ Dit snap ik niet, wil je het misschien even toelichten?


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
^ Dit snap ik niet, wil je het misschien even toelichten?

Omdat de officiele aangewezen hulpdiensten rond de Randmeren (de reddingsbrigades van Almere, Naarden, Huizen en Blaricum) jaren geleden al met succes aangedrongen hebben op het schrappen van de alarmering voor HOGE  (het reddingsclubje waar ik lid van ben) door het KWC, werden alleen zij nog maar gewaarschuwd voor incidenten. Gelukkig maakte dat voor de hulpverlening niet uit, want via P2000 konden wij, en later ook een pechdienst, de waterhulpdienst.nl evengoed op de hoogte blijven van waterincidenten.

Inmiddels is er in Huizen de KNRM gekomen en die heeft gezorgd dat de reddingsbrigades van Naarden en Almere nu ook niet meer uitvaren voor Search and Rescue, door het alleenrecht daarvoor op te eisen. De Huizer reddingsbrigade bestaat nog slechts op papier, heeft nog wat bemoeienis met het strandje maar daar houdt het mee op.

Konden er vroeger dus in totaal (RB Naarden 2, RB Almere 4, RB Blaricum 2, HOGE 1 RB Huizen 2, Waterhulpdienst 2) 13 reddingsboten ingezet worden, nu is dat aantal nu al gereduceerd tot 6. De RB van Naarden, Huizen en Almere zijn al afgevallen.

Worden de alarmeringen geheim, dan vallen de boten van HOGE en de waterhulpdienst af en blijven er van de oorspronkelijke dertien nog drie boten voor de hulpverlening over!

Dat zijn twee van KNRM Blaricum en een van KNRM Huizen. Huizen heeft nog een tweede boot, maar heeft al problemen met het bemannen van slechts 1 boot, dus voor de tweede is meestal geen bemanning.
Dan de tijd van uitrukken. De waterhulpdienst is 90% van de uitrukken de eerste boot die vaart, meestal na enkele minuten (bron: search-and-rescue.nl). Bovendien zijn de boten van de waterhulpdienst veel sneller dan die van de KNRM. Ter vergelijking: de Nikolaas wijsenbeek vaart zo'n 60 km per uur. De Blizzartd haalt 90 km per uur. Is de poging deze boot uit te schakelen succesvol, dan vertraagt de hulpverlening op het IJmeer met zo'n 15 minuten. In plaats van 10 minuten na de alarmering wordt dat minimaal 20 minuten voordat de eerste boot ter plaatse is. Richting Nijkerk wordt dat zelfs meer dan een half uur!

Even alvast over de suggestie om ons zelf aan te melden voor alarmering: gaat de pager, dan krijgen wij van een blije Kustwacht alle informatie die nodig is. Maar de kustwacht mag ons niet waarschuwen omdat wij geen partner zijn, de mening van de KNRM daarover is heel duidelijk en verhindert dat.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Omdat de officiele aangewezen hulpdiensten rond de Randmeren (de reddingsbrigades van Almere, Naarden, Huizen en Blaricum) jaren geleden al met succes aangedrongen hebben op het schrappen van de alarmering voor HOGE  (het reddingsclubje waar ik lid van ben) door het KWC, werden alleen zij nog maar gewaarschuwd voor incidenten. Gelukkig maakte dat voor de hulpverlening niet uit, want via P2000 konden wij, en later ook een pechdienst, de waterhulpdienst.nl evengoed op de hoogte blijven van waterincidenten.

Inmiddels is er in Huizen de KNRM gekomen en die heeft gezorgd dat de reddingsbrigades van Naarden en Almere nu ook niet meer uitvaren voor Search and Rescue, door het alleenrecht daarvoor op te eisen. De Huizer reddingsbrigade bestaat nog slechts op papier, heeft nog wat bemoeienis met het strandje maar daar houdt het mee op.

Konden er vroeger dus in totaal (RB Naarden 2, RB Almere 4, RB Blaricum 2, HOGE 1 RB Huizen 2, Waterhulpdienst 2) 13 reddingsboten ingezet worden, nu is dat aantal nu al gereduceerd tot 6. De RB van Naarden, Huizen en Almere zijn al afgevallen.

Worden de alarmeringen geheim, dan vallen de boten van HOGE en de waterhulpdienst af en blijven er van de oorspronkelijke dertien nog drie boten voor de hulpverlening over!
Dat zijn twee van KNRM Blaricum en een van KNRM Huizen. Huizen heeft nog een tweede boot, maar heeft al problemen met het bemannen van slechts 1 boot, dus voor de tweede is meestal geen bemanning.
Dan de tijd van uitrukken. De waterhulpdienst is 90% van de uitrukken de eerste boot die vaart, meestal na enkele minuten (bron: search-and-rescue.nl). Bovendien zijn de boten van de waterhulpdienst veel sneller dan die van de KNRM. Ter vergelijking: de Nikolaas wijsenbeek vaart zo'n 60 km per uur. De Blizzartd haalt 90 km per uur. Is de poging deze boot uit te schakelen succesvol, dan vertraagt de hulpverlening op het IJmeer met zo'n 15 minuten. In plaats van 10 minuten na de alarmering wordt dat minimaal 20 minuten voordat de eerste boot ter plaatse is. Richting Nijkerk wordt dat zelfs meer dan een half uur!

Even alvast over de suggestie om ons zelf aan te melden voor alarmering: gaat de pager, dan krijgen wij van een blije Kustwacht alle informatie die nodig is. Maar de kustwacht mag ons niet waarschuwen omdat wij geen partner zijn, de mening van de KNRM daarover is heel duidelijk en verhindert dat.

Tja, toch zal de enige optie voor jullie worden om jullie aan te melden om ook via P2000 geallarmeert te worden, die optie vindt je zelf niet haalbaar gezien de mening van de KNRM. Tja, dan zal het in 2014 einde dienst zijn voor jullie


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Nou, de samenwerking met de kustwacht zal wellicht stoppen. We zullen moeten overwegen of de marifoon nog wel een geschikt middel is voor communicatie als wij niet meer meespelen in het spel. Het zou zo kunnen zijn dat wij ook geen informatie meer verstrekken over de verichtingen van de boten.

Het zal blijken of driereddingsboten voor het water tussen Nijkerk en Amsterdam genoeg is als de pleuris echt een keertje uitbreekt.

Neem nou een onwelwording op het eiland Pampus. De Nikolaas Wijsenbeek moet in Huizen blijven wachten tot de ambubemanningen (twee maal) aan boord kunnen stappen, dat kan een kwartier tot twintig minuten duren. Dan op weg naar het eiland, 25 minuten varen. Maar een voordeel, ze komen als eerste aan! KNRM Blaricum heeft dan de aan KNRM normen aangepaste boot, die zal ook iets van 60 gaan, geen 80 meer zoals de Blaricum 1 haalde, waardoor ze ook niet meer in korte tijd op het IJmeer kan zijn.

En dan moeten we met geknepen billen hopen dat er geen tweede incident op het Eemmeer plaats vindt, want de reddingsboten zijn op.


MarcoIF

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 350
    • RotterDamse Vos
Ja lullig..

Ik herken het uit de dierenabulance wereld,
zij die aangesloten zijn bij de DierenBescherming krijgen steun en alle anderen zoeken het maar uit.

Maar wie beslist dat jullie samenwerking met de kustwacht stopt ?
Staat deze dienst niet boven de KNRM dan ?
Groetjes, Marco


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
De Kustwacht en de KNRM zijn met handen en voeten aan elkaar gebonden. De kustwacht begint niets zonder de KNRM en andersom.

Als de reddingsbrigade Naarden en de Almeerse reddingsbrigade al afgeschoten worden in de strijd om het alleenrecht, is er voor een particuliere club en een commerciele waterhulpdienst al helemaal geen genade.

Inderdaad is er ook zo' n strijd op leven en dood gaande in de dierenambulance businis hoor ik wel eens. Heel triest allemaal.


guest11765

  • Gast
Ten eerste vraag ik me af of 90 over het water nog wel verantwoord is.
Ik heb zelf gemerkt met onze Rescue waterscooter, dat als er iets meer dan een rimpel op het water aanwezig is, die snelheid bijna niet te handhaven is.
Ik heb al vaker met schippers gesproken die mij kunnen vertellen dat de top van de reddingsboot alleen gehaald wordt in hele speciale gevallen, maar 90% dat niet is. Het is lekker als je veel kracht hebt om weg te komen, maar niet vol met een beetje golfslag.

Ten tweede als werkelijk 1 boot moet wachten op Ambu personeel, dan zet KWC toch nog een boot in? Daarom komen er meer KNRM stations bij. En als blijkt dat het niet genoeg is, komen er nog meer bij.

Ten derde, het is alleen maar goed dat er niet 13 boten als een debiel met 90km/h over het water racen om als eerst bij een incident te zijn. En dat eigenlijk alleen maar doen om te laten zien dat zij de beste redders zijn.

Ik vind het sneu voor clubjes als Hoge, die hun lief en leed er tegen aan gooien om te overleven. Aan de andere kant, misschien worden ze nu wel gedwongen om een keer netjes samen te werken ipv alleen maar de KNRM af te branden op een forum.
Want een hulpverlener die echt flexibel is, die zal zijn verlies nemen en tegen de KNRM zeggen: joh mocht je het niet alleen af kunnen, dan zijn wij bereid te helpen! En je ziet dat die diensten ook overleven, al dan niet gelieerd. Het KWC wil gewoon 1 centrale partner, waar ze op kunnen vertrouwen. En zou Hoge op alle vlakken in NL net zo groot worden als KNRM, zou het zo maar kunnen dat KWC overstapt. Tot die tijd kiezen zij voor de KNRM (en deels RBN)

Dus wanneer begon het ook alweer? 2014 pas?


duif

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 36
henk jij hebt het over het niet meer varen van de brigade uit naarden ,ik zie hoor ze nog vaak op de scanner.


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Wat mij betreft klinkt het wel verstandig dat alleen de boten uitvaren waarom gevraagd wordt. Ik zie het capaciteit probleem niet zo zeer. Op andere wateren is geen grotere capaciteit beschikbaar. Maar een geruststelling is dat de aanpassing van p2000 niet wordt ingevoerd om de hoge buiten spel te zetten maar omdat er geen ondersteuning geleverd kan worden door de leverancier.

 9910001
9910001