^ Dit snap ik niet, wil je het misschien even toelichten?
Omdat de officiele aangewezen hulpdiensten rond de Randmeren (de reddingsbrigades van Almere, Naarden, Huizen en Blaricum) jaren geleden al met succes aangedrongen hebben op het schrappen van de alarmering voor HOGE (het reddingsclubje waar ik lid van ben) door het KWC, werden alleen zij nog maar gewaarschuwd voor incidenten. Gelukkig maakte dat voor de hulpverlening niet uit, want via P2000 konden wij, en later ook een pechdienst, de waterhulpdienst.nl evengoed op de hoogte blijven van waterincidenten.
Inmiddels is er in Huizen de KNRM gekomen en die heeft gezorgd dat de reddingsbrigades van Naarden en Almere nu ook niet meer uitvaren voor Search and Rescue, door het alleenrecht daarvoor op te eisen. De Huizer reddingsbrigade bestaat nog slechts op papier, heeft nog wat bemoeienis met het strandje maar daar houdt het mee op.
Konden er vroeger dus in totaal (RB Naarden 2, RB Almere 4, RB Blaricum 2, HOGE 1 RB Huizen 2, Waterhulpdienst 2) 13 reddingsboten ingezet worden, nu is dat aantal nu al gereduceerd tot 6. De RB van Naarden, Huizen en Almere zijn al afgevallen.
Worden de alarmeringen geheim, dan vallen de boten van HOGE en de waterhulpdienst af en blijven er van de oorspronkelijke dertien nog drie boten voor de hulpverlening over! Dat zijn twee van KNRM Blaricum en een van KNRM Huizen. Huizen heeft nog een tweede boot, maar heeft al problemen met het bemannen van slechts 1 boot, dus voor de tweede is meestal geen bemanning.
Dan de tijd van uitrukken. De waterhulpdienst is 90% van de uitrukken de eerste boot die vaart, meestal na enkele minuten (bron: search-and-rescue.nl). Bovendien zijn de boten van de waterhulpdienst veel sneller dan die van de KNRM. Ter vergelijking: de Nikolaas wijsenbeek vaart zo'n 60 km per uur. De Blizzartd haalt 90 km per uur. Is de poging deze boot uit te schakelen succesvol, dan vertraagt de hulpverlening op het IJmeer met zo'n 15 minuten. In plaats van 10 minuten na de alarmering wordt dat minimaal 20 minuten voordat de eerste boot ter plaatse is. Richting Nijkerk wordt dat zelfs meer dan een half uur!
Even alvast over de suggestie om ons zelf aan te melden voor alarmering: gaat de pager, dan krijgen wij van een blije Kustwacht alle informatie die nodig is. Maar de kustwacht mag ons niet waarschuwen omdat wij geen partner zijn, de mening van de KNRM daarover is heel duidelijk en verhindert dat.