Gevolgen vervanging alarmeringsnetwerk P2000 in 2014 voor hulpverlening op de randmeren

Auteur Topic: Gevolgen vervanging alarmeringsnetwerk P2000 in 2014 voor hulpverlening op de randmeren  (gelezen 11015 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
henk jij hebt het over het niet meer varen van de brigade uit naarden ,ik zie hoor ze nog vaak op de scanner.
ze varen nog wel gelukkig, ze worden ook nog gealarmeerd, maar reageren  dan nog maar heel zelden. Dit jaar waren er hier al 10 akties, waar Naarden 2 keer aan mee deed. De waterhulpdienst reageerde 100%.


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Het zal nogal al los lopen denk ik:
Veel clubjes pretenderen immers dat zij al op het water patrouilleren ipv pas uit te varen na alarmering zoals de KNRM.
In dat geval zullen zij nog steeds de eerste hulproepen over de marifoon horen en zodoende hulp kunnen verlenen.
 O0


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Het zal nogal al los lopen denk ik:
Veel clubjes pretenderen immers dat zij al op het water patrouilleren ipv pas uit te varen na alarmering zoals de KNRM.
In dat geval zullen zij nog steeds de eerste hulproepen over de marifoon horen en zodoende hulp kunnen verlenen.
 O0

Als we thuis zijn horen we ook de marifoon. Van de afgelopen 10 meldingen van dit jaar was er maar één via de marifoon (bron search-and-rescue.nl. Het meeste (90%) gaat via 112.

Het kan dus goed zijn dat we straks om de hoek liggen op korte afstand van een onwelwording en er pas van horen als (met de nadruk op als) een reddingsboot van de KNRM het meldt bij het afvaren via 16.

Zoals het nu gaat is dat we na het zien van een oproep informeren bij de kustwacht waarom de pager gaat. Die belt dan naar het RAC, dat uitlegd waarom ze er nog niet toe gekomen is de kustwacht te informeren en deze alsnog op de hoogte brengt. De kustwacht informeert ons en direct daarna kunnen we op weg.

Als het doorgaat komt de hulp op de Randmeren straks 10 minuten tot een half uur later of helemaal niet (bij meer incidenten tegelijk).

Ook hier geldt, het gaat fout lopen en dan gaat er gedacht worden over een oplossing (Naarden weer 100% inzetbaar?). We gaan het dit seizoen aantonen, op de Randmeren is het te druk voor twee reddingsbootjes.


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Het inzetten van twee bootjes bij huizen staat los van vervanging van p2000. Er blijft noodzaak voor pagernetwerk en of dot afluisterbaar is maakt mij niet zo gek veel uit. Een systeem waarbij iedereen kan meelezen zal wel goedkoper zijn.

991001
9910001


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Het inzetten van twee bootjes bij huizen staat los van vervanging van p2000. Er blijft noodzaak voor pagernetwerk en of dot afluisterbaar is maakt mij niet zo gek veel uit. Een systeem waarbij iedereen kan meelezen zal wel goedkoper zijn.

991001

Ik zie dat anders. Als P2000 mee te lezen is, reageert de waterhulpdienst.nl in 99% van de gevallen op de oproep en in 75% van de gevallen ook nog eerder dan de reguliere hulpdiensten, en HOGE als er reageert ook. echter als er sprake is van nood (in enkele procenten van de oproepen).

Het aantal boten dat opkomt -en de responssnelheid- is evident aan de openbaarheid van het alarmeringssysteem.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Het inzetten van twee bootjes bij huizen staat los van vervanging van p2000. Er blijft noodzaak voor pagernetwerk en of dot afluisterbaar is maakt mij niet zo gek veel uit. Een systeem waarbij iedereen kan meelezen zal wel goedkoper zijn.

991001

Misschien dat je het ook niet uitmaakt door wie je er uit gehaald wordt als je in het water ligt, als het maar héél snel is. Of kies je dan ook principieel voor de KNRM na 50 minuten ipv de Blizzartd na 15 en blijf je daar meer dan een half uur op wachten? Bij deze watertemperatuur kan dat het verschil maken of je levend of dood uit het water gehaald wordt. Wat verwacht je dan van de Blizzartd, dat ze je ondertussen gemotiveerd houden, onder het toeroepen van "Hou vol, ze komen er aan!".


guest11765

  • Gast
Misschien dat je het ook niet uitmaakt door wie je er uit gehaald wordt als je in het water ligt, als het maar héél snel is. Of kies je dan ook principieel voor de KNRM na 50 minuten ipv de Blizzartd na 15 en blijf je daar meer dan een half uur op wachten? Bij deze watertemperatuur kan dat het verschil maken of je levend of dood uit het water gehaald wordt. Wat verwacht je dan van de Blizzartd, dat ze je ondertussen gemotiveerd houden, onder het toeroepen van "Hou vol, ze komen er aan!".

En dat valt dan ook wel weer mee is hier te lezen:
http://www.knrm.nl/waar-wij-zijn/reddingstations/neeltje-jans/reddingrapporten/?contentID=69AAB4AE

Met opkom tijd en vaartijd, alsnog gered!


Wouter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,542
Het aantal boten dat opkomt -en de responssnelheid- is evident aan de openbaarheid van het alarmeringssysteem.  

Henk, ik denk dat je hier hoog en laag om kunt springen.. maar je hebt simpelweg pech als je niet in de alarmlijst staat van het KWC of RAC en geen vrienden bent met de gene die daar wel in staan (KNRM bijv.).
Ik ben bang dat het met de houding die er nu is tegenover de lokale KNRM stations dat in 2014 de HOGE en waterhulpdienst het erg moeilijk kunnen gaan krijgen. 98uiye

Wat 991001 al zegt, het ministerie gaat echt niet voor een paar RIB's uit Huizen een landelijk pagingnetwerk speciaal ervoor openbaar houden en Motorola gaat niet daarvoor het FLEX protecol in stand houden..


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Op dit forum oa onderwerp Blaricum, wordt de suggestie gewekt dat de KNRM wil  dat de pager alarmeringen straks vercijferd zijn  om ' derden' voor te zijn.
Laten we de KNRM niet teveel gewicht geven in deze discussie want het hele alarmering gebeuren wordt  met name bepaald  door de politie en brandweer.       De KNRM heeft hier geen recht van spreken in en zal zich moeten aanpassen aan de andere overheidsdiensten.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Op dit forum oa onderwerp Blaricum, wordt de suggestie gewekt dat de KNRM wil  dat de pager alarmeringen straks vercijferd zijn  om ' derden' voor te zijn.
Laten we de KNRM niet teveel gewicht geven in deze discussie want het hele alarmering gebeuren wordt  met name bepaald  door de politie en brandweer.       De KNRM heeft hier geen recht van spreken in en zal zich moeten aanpassen aan de andere overheidsdiensten.

Nee, de KNRM is niet degene die de pagermeldingen versleuteld wil zien, integendeel. De alarmeringen leveren een bijdrage aan de PR, ook op de site is de laatste alarmering te zien.

Ook is het een misverstand dat wij een aangepast systeem willen voor HOGE en de waterhulpdienst.  Bij de invoering van P2000 hebben wij geprobeerd om ook gealarmeerd te worden, net als de andere diensten via de pager, of telefonisch. De Kustwacht stand daar in principe niet afwijzend tegenover, maar de KNRM stak daar een stokje voor.