Gevolgen vervanging alarmeringsnetwerk P2000 in 2014 voor hulpverlening op de randmeren

Auteur Topic: Gevolgen vervanging alarmeringsnetwerk P2000 in 2014 voor hulpverlening op de randmeren  (gelezen 11008 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Als leek op het gebied van hulpverlening op het water de volgende vraag:
Als je vanuit de professionele hulpverlening niet gealarmeerd wordt en je moet het hebben van meeluisteren en/of meelezen waarom wil/moet  je dan toch ter plaatse gaan?
voor dat mijn tekst weer weg is een aanvulling: wat is "professionele hulpverlening"? wie bepaalt dat? De knrm roept over zichzelf dat ze professioneel is. Tegelijk zegt ze in de door haar geschreven VOR dat reddingsboten niet geschikt zijn om te slepen. (" Een reddingboot is geen sleepboot. De beting van een reddingboot staat niet op het lateraalpunt, zoals bij een sleepboot, maar veel verder naar achteren), hoe professioneel ben je dan nog als je werk voor 98% bestaat uit slepen? En op grond waarvan verklaar je ons niet professioneel? Professioneel als in deskundig? Wat we doen (medische eerste (nood) hulpverlening daar zijn wij deskundig in, de hoogste DAN (EFR) certificering. En wij slepen niet, alleen en klein stukje in geval van nood.


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Nee er werd niet geroepen wie wel niet professioneel bezig zijn, dit was een uitspraak dat je alleen reageert als dit gevraagd wordt, zodat de gene die de alarmeringen doet weet wie er ingezet is. Door alleen op meldingen van anderen te reageren kan er nier op je gerekend worden. Hiernaast is het wel belang dat je wel moet reageren als je hebt afgesproken dat je reageert. Wat het nadeel van Henk is dat er een organisatie in de zelfde haven aanwezig die zijn beloftes in het land aardig kan waarmaken waar Henk niet over dezelfde mogelijkheden beschikt.

9910001
9910001


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Nee er werd niet geroepen wie wel niet professioneel bezig zijn, dit was een uitspraak dat je alleen reageert als dit gevraagd wordt, zodat de gene die de alarmeringen doet weet wie er ingezet is. Door alleen op meldingen van anderen te reageren kan er nier op je gerekend worden. Hiernaast is het wel belang dat je wel moet reageren als je hebt afgesproken dat je reageert. Wat het nadeel van Henk is dat er een organisatie in de zelfde haven aanwezig die zijn beloftes in het land aardig kan waarmaken waar Henk niet over dezelfde mogelijkheden beschikt.

9910001

OK snap ik. Professionele hulpverlening als in alarmerende instanties als de Kustwacht en de RAC's. Die hebben idd alleen lijntjes met de KNRM en (steeds minder) met reddingsbrigades.
Tja, daar vallen we straks wellicht uit de boot.


guest11765

  • Gast
OK snap ik. Professionele hulpverlening als in alarmerende instanties als de Kustwacht en de RAC's. Die hebben idd alleen lijntjes met de KNRM en (steeds minder) met reddingsbrigades.
Tja, daar vallen we straks wellicht uit de boot.

Maar ook jou komen we redden hoor!  098uo


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Maar ook jou komen we redden hoor!  098uo

Natuurlijk mag je je daar op verheugen, dat staat je vrij, maar juich niet te vroeg, die kans is klein.  8)


Pully

  • agent van politie, ex wmr KMar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,179
  • Waakzaam en Dienstbaar? Dat zijn we toch allemaal?
@ Henk

Uit jou posts maak ik op dat je nogal negatief tegenover de KNRM staat. Zij zouden bevoordeeld deelt, de overheid zou een 1-2tje met ze maken, etc. Maar je hebt nog 2 jaar te gaan voordat het P2000 vernieuwd gaat worden. Is het niet een veel beter idee om te kijken of je gelieerd kan worden aan de KNRM? Een samenwerkingsverband kan krijgen of iets dergelijks. Ipv de KNRM op dit forum alleen maar negatief te benaderen.

Daarnaast vind ik persoonlijk dat je jezelf ook tegenspreekt. De ene keer spreek je heel erg negatief over de KNRM en de andere spreek je ervan dat je op het water elkaar moet helpen en dat je zo goed moet samenwerken met ze. Op het moment dat het een wrijving is of er zijn irritatie's, dan zal je nooit goed kunnen samen werken. Zelfs niet als je heel professioneel bent.

Dat de overheid besluit om het niet openlijk te houden heeft puur te maken met wet- en regelgeving, wat ook heel duidelijk te lezen is in openingsreactie van dit topic. Als je het daar niet mee eens bent, dan verwijs ik je naar het ministerie van Veiligheid. Dhr. Opstelten is dan de aangewezen persoon om hier iets van te vinden.

Het enige advies wat ik verder nog kan geven is. Ga als gezamenlijke particuliere hulpverleners te water jullie krachten bundelen. Richt een vereniging op. Ga met deze vereniging in gesprek met de KNRM. Vraag hun hoe zij de dekking willen garanderen als jullie wegvallen. Krijg je dan geen tevreden gevoel, dan kan je altijd nog gezamelijk richting de overheid stappen. Probeer een gesprek aan te gaan en uit je bezorgdheid.

Elkaar afkraken op dit forum werkt niet! Het komt de hulpverlening niet ten goede en zorg enkel en alleen voor irritatie's
het bovenstaande is mijn persoonlijke mening en niet die van de organisatie's waarvoor ik werkzaam ben.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
@Pully, je schets zoals het zou moeten gaan, gewoon even met de KNRM om tafel. De tafel is er, HOGE en de waterhulpdienst willen er graag aan plaats nemen maar de KNRM wil niets van overleg weten. Voor overleg is meer dan één partij nodig, je moet ook iemand tegenover je hebben zitten aan die tafel. Maar wij krijgen zelfs geen antwoord op onze brieven en afgesproken beloftes worden niet nagekomen. En dat is niet uniek, Lima Delta Safety uit Edam heeft het zelfde probleem. Ook daar lukt het niet ook maar enige vorm van overleg van de grond te krijgen en worden mails genegeerd. Wel zijn ze daar bezig een landelijk netwerk op te zetten van bergers (een vijftal heeft zich al aangemeld) die voldoen aan een keurmerk en de daarbij behorende eisen. Een centrale meldkamer zal dan door de Kustwacht gealarmeerd moeten gaan worden voor de bekende bootjes met pech die niet in nood zijn en waar een reddingsboot niet nodig is. Dat is nu precies wat de KNRM leiding zo stoort, bedrijfsmatig gezien moeten ze dan een fink marktaandeel prijs geven, en daar zitten ze niet op te wachten. En daar alleen- over die manier van denken terwijl het over hulpverlening gaat- heb ik problemen mee.
Uit alles blijkt dat de KNRM er op uit is het zoveel mogelijk alleen te doen, of het nu een berger is, een reddingsbrigade met een te gunstige ligging of een medisch goed uitgeruste vereniging met een reddingsboot, alles wordt op alles gezet om die uit te schakelen met alle middelen die voorhanden zijn. Geen wonder dat je niet altijd even positief bent over de instelling die je niet alleen negeert als medehulpverlener, maar ook nog probeert om zeep te helpen. En daar zit het dubbele en de spagaat waarin we verkeren: ik waardeer de KNRM en al het werk wat ze doen ten zeerste. Maar de KNRM, niet de jongens op de boten, maar door het kader, heeft ook een duistere kant die met geen mogelijkheid te rijmen is met ons gezamelijke kerndoel, het redden van mens en dier in nood: het bestrijden wat de KNRM doet van clubs, verenigingen en bedrijven waar ze eigenlijk samen mee zouden moeten werken.

De eerste stap is nu goed bijhouden wat de grootte van bijdrage in de hulpverlening is. Je kan dan later met de feiten in de hand naar de overheid als je dreigt buiten de boot te vallen. Het is niet genoeg als de KNRM je er van beschuldigt de oorzaak te zijn dat ze in 50% van de gevallen voor niets uit varen. Loopt het een keer faliekant mis als ze het helemaal alleen gaan doen kun je aan de bel trekken. We hebben in de zeldzame gesprekken die wij mochten hebben met de directie van de KNRM al eens voorgesteld te kijken naar een modes met een alarmering waar iedereen zich in kan vinden, maar de KNRM kwam niet verder dan een voorstel waarbij wij indien nodig bij gealarmeerd zouden worden. Niet zoals het uitgangspunt was bij de oprichting van het KNRM staion Huizen, de KNRM als vangnet voor de reddingsbrigades, maar andersom: de waterhulpdienst en HOGE wachtend op een oproep van de KNRM in het geval nodig te zijn.
Wij konden wel inschatten hoe vaak wij dan gealarmeerd zouden worden, zeker gezien het feit dat wij als volkomen overbodig bestempeld worden.


Pully

  • agent van politie, ex wmr KMar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,179
  • Waakzaam en Dienstbaar? Dat zijn we toch allemaal?
Ik begrijp je onbegrip Henk. Maar je laat je zo negatief uit over de KNRM en ik denk dat juist dat niet wenselijk is op dit forum. Het is in ieder geval een positief bericht dat er wel iets aan gedaan wordt om jullie krachten te bundelen. Toch adviseer ik jullie om met vereende krachten richting de politiek te gaan. Kijk of je een aantal kamerleden mee kan krijgen, zodat zij hier kamervragen over kunnen stellen. Mogelijk dat er dan een onderzoek uitkomt en dan is het afwachten wat dit onderzoek uitwijst.
het bovenstaande is mijn persoonlijke mening en niet die van de organisatie's waarvoor ik werkzaam ben.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
als je het niet met alles wat de KNRM doet eens bent, legt men dat al gauw uit als dat je alleen maar negatief over de KNRM over de KNRM denkt. Mijn mening over de KNRM is over het geheel genomen positief. Maar op sommige punten ben ik het niet met het beleid eens, zoals het maar ten koste van alles willen slepen aan bootjes met pech en het hooghartige standpunt tov anderen niet zijnde KNRM of Kustwacht. Als je daar met anderen over in discussie gaat, ontaardt dat in eindeloze herhaling van standpunten van fans die alles wat de KNRM doet onvoorwaardelijk goed keuren en de mensen die hier en daar wat kanttekeningen plaatsen. Door hakken die in het zand gaan en het steeds maar herhalen van argumenten lijkt het alsof  de KNRM in mijn ogen alleen een duistere kant heeft. Ik wil best een paar keer zeggen dat de KNRM onontbeerlijk is voor de hulpverlening op het water van Nederland, maar dat is zo vanzelfsprekend en pas zo weinig bij waar het in de discussie over gaat dat ik het af en toe vergeet te benoemen. Ik moet misschien mijn onderschrift weer eens van stal halen.

Ik ben voorstander en groot bewonderaar van de KNRM en zijn vrijwilligers en ben mij ten volle bewust van het feit dat de KNRM als instituut onmisbaar is voor de hulpverlening op het ruime water. Echter, dat betekent niet dat ik automatsch kritiekloos alles goedkeur van deze maatschappij.


Pully

  • agent van politie, ex wmr KMar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,179
  • Waakzaam en Dienstbaar? Dat zijn we toch allemaal?
als je het niet met alles wat de KNRM doet eens bent, legt men dat al gauw uit als dat je alleen maar negatief over de KNRM over de KNRM denkt. Mijn mening over de KNRM is over het geheel genomen positief. Maar op sommige punten ben ik het niet met het beleid eens, zoals het maar ten koste van alles willen slepen aan bootjes met pech en het hooghartige standpunt tov anderen niet zijnde KNRM of Kustwacht. Als je daar met anderen over in discussie gaat, ontaardt dat in eindeloze herhaling van standpunten van fans die alles wat de KNRM doet onvoorwaardelijk goed keuren en de mensen die hier en daar wat kanttekeningen plaatsen. Door hakken die in het zand gaan en het steeds maar herhalen van argumenten lijkt het alsof  de KNRM in mijn ogen alleen een duistere kant heeft. Ik wil best een paar keer zeggen dat de KNRM onontbeerlijk is voor de hulpverlening op het water van Nederland, maar dat is zo vanzelfsprekend en pas zo weinig bij waar het in de discussie over gaat dat ik het af en toe vergeet te benoemen. Ik moet misschien mijn onderschrift weer eens van stal halen.

Ik ben voorstander en groot bewonderaar van de KNRM en zijn vrijwilligers en ben mij ten volle bewust van het feit dat de KNRM als instituut onmisbaar is voor de hulpverlening op het ruime water. Echter, dat betekent niet dat ik automatsch kritiekloos alles goedkeur van deze maatschappij.

Je mag natuurlijk wel kritiek hebben. Maar vergeet niet dat de vervanging van het P2000 netwerk niet ten wille van de KNRM is. Dit heeft te maken met de Wet Persoonsgegevens. Het is natuurlijk vreemd dat een overheid zomaar prive gegevens bekend maakt. Ook al is de bedoeling goed, maar door een aantal personen die er andere (verkeerde) belangen bij hebben wordt het verpest.

Bij de invoering van het nieuwe systeem moet je bij de overheid zijn. Als jij kan hardmaken waarom jullie als bergers genoodzaakt zijn om die meldingen ook te ontvangen en dit goed kan onderbouwen. Dan zou ik serieus een stap richting de overheid nemen. In dat geval sla je weleens waar een ketenpartner over, maar na jou uitleg, begrijp ik dat jullie dit al meerdere malen hebben geprobeerd. Als de ketenpartner niet in gesprek wil, raad ik je toch echt aan om met goede argumenten naar de eindverantwoordelijke te gaan. Nu weet ik niet precies hoe dit geregeld is op het water, maar ik ga er van uit dat jij daar meer kennis van hebt. Probeer het bij RWS of het Min. v. Veiligheid. Als jij de noodzaakt kan aantonen, dan kan er mogelijk een regeling komen. Als je aan een bepaalde certificering voldoet, dan ontvang je de meldingen..

Het is enkel maar een idee en ik geef je geen enkele garantie. Ik probeer alleen mee te denken, zodat dekwaliteit van hulpverlening te water gewaardborgd blijft.
het bovenstaande is mijn persoonlijke mening en niet die van de organisatie's waarvoor ik werkzaam ben.