Ze zijn wel op weg om levens te redden. Dat wil je toch niet met een boete bestraffen.
Ja, maar als ze daarvoor nog eerst even enkele levens op het spel zetten......
Tuurlijk weet ik dat als je met spoed ergens verwacht wordt dat je dan harder rijdt. Heb daar zelf ook ervaring mee, en heb dat zelf ook wel gedaan.
Maar er zijn grenzen. Het probleem is alleen dat iedereen in deze gevallen zijn eigen grenzen wil stellen.
Ik ken mensen die naar de brandweer vliegen met 50 door een woonerf, en rustig 80 rijden waar 50 is toegstaan. Dat gaat me net iets te ver. De kans dat er dan extra slachtoffers gaan vallen is vrij groot.
(en even om duidelijk te zijn: dat is niet bij mijn huis in het woonerf waar ook brandweermensen wonen, die bedoel ik niet!)
De wet moet gewoon heel duidelijk zijn en dat is hij ook. Je bent een normale verkeersdeelnemer.
En bordjes in de auto, zelf gekochte zwaiilichten of alarmlichten veranderen daar niets aan.
In feite vind ik de actie om een flitser tijdelijk uit te schakelen een heel verkeerde actie, omdat daarmee de wet ondermijnt wordt.
En seponeren? lijkt me ook geen goed idee. Ook dat ondermijnt de wet.
Dat is in feite zeggen: Ja, je moet je aan de regels houden. Maareh, ik kijk wel even de andere kant op...
En waar ligt dan de grens? Voor wie moet die paal allemaal uitgeschakeld worden???
Voor Ok-medewerkers die een spoed-ok moeten gaan doen? Voor artsen die snel in het ziekenhuis moeten zijn?
Ik zou bijna zeggen dat die mensen er dan meer recht op hebben. Laten we eerlijk zijn, ik ken geen exacte getallen maar in de meerderheid van de brandweerinzetten staat niet
direct een leven op het spel.
In de branch waar ik werk is het zelfs zo dat wanneer met OGS gereden wordt en er wordt slechts een enkele km boven de branchrichtlijn gereden dan volgt er gewoon een keurige bekeuring....