Spoed of niet, dat is de vraag!

Auteur Topic: Spoed of niet, dat is de vraag!  (gelezen 17428 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

hoefhaan

  • IC VPK, Ambulance VPK
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 818
  • maak ze beter!
Gepost op: 1 april 2012, 16:33:38
In het kader van een onderzoek wat ik samen met nog drie collega's ben gestart eens kijken wat een discussie hier oplevert....

Het is bekend dat de MKA verantwoordelijk is voor de urgentiestelling voor de rit naar de patient.
Maar wie is er verantwoordelijk voor de urgentiebepaling voor de rit met patient naar het ziekenhuis?

De verpleegkundige?
Of toch de MMA via het LPA?
Misschien dan toch de insturende huisarts?

en als je als verpleegkundige zelf deze urgentie bepaald: wanneer kies je dan voor A1 en wanneer voor A2?
Waar liggen voor jou de grenzen?
En is dat bij volwassenen hetzelfde als bij kinderen?

Graag jullie reactie!!


Trained to save your ass, not to kiss it! :-)  Uitspraken hier doe ik uit persoonlijke titel en niet namens mijn werkgever.


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #1 Gepost op: 1 april 2012, 22:08:04
In het kader van een onderzoek wat ik samen met nog drie collega's ben gestart eens kijken wat een discussie hier oplevert....

Het is bekend dat de MKA verantwoordelijk is voor de urgentiestelling voor de rit naar de patient.
Maar wie is er verantwoordelijk voor de urgentiebepaling voor de rit met patient naar het ziekenhuis?

De verpleegkundige?
Of toch de MMA via het LPA?
Misschien dan toch de insturende huisarts?

en als je als verpleegkundige zelf deze urgentie bepaald: wanneer kies je dan voor A1 en wanneer voor A2?
Waar liggen voor jou de grenzen?
En is dat bij volwassenen hetzelfde als bij kinderen?

Graag jullie reactie!!

De AVP is verantwoordelijk voor het vaststellen van de werkdiagnose, voor de zorg  en daarmee dus ook voor de urgentie van de patient en de rit die naar het ziekenhuis of andere instelling wordt gereden. Dit geldt voor alle patienten waarmee de AVP te maken krijgt.Zou niet weten waarom dit bij kinderen anders moet zijn dan bij volwassenen....Grenzen? die liggen aan de factoren zoals hierboven genoemd en verder zijn nog bepalend de afstand tussen incidentlocatie en ziekenhuis, plus nog wat andere factoren zoals de weer- en verkeersomstandigheden en de tijd die het kost om bijv een pand te verlaten met de patient, denk aan het vervoer van de patient dmv autoladder of hoogwerker etc door de brandweer, die dan onder prio 1 of 2 ter plaatse wordt gevraagd door het ambuteam.

De huistarts etc. bepalen gelukkig in Nederland niet hoe de AVP te werk moet gaan, daar zijn protocollen, interne afspraken en de opleiding en ervaring van de AVP voor.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,655
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #2 Gepost op: 1 april 2012, 22:31:24
Mijn mening/idee als leek.

AVP is op dat moment het beste in staat een oordeel over de toestand van de patient te maken en kan dus het beste inschatten welke prioriteit nodig is.

Het is de taak van de chauffeur om dat vervolgens veilig te doen en hij/zij is daar dan volgens mij gewoon de begrenzer in. Zegt de AVP "A1 zo snel mogelijk", dan zegt de chauffeur: "zo snel als ik kan zonder te grote risico's te nemen."

Maar het lijkt mij wel dat zodra een patient in de ambulance ligt je die zo snel mogelijk er weer uit wil hebben, al is het maar om de ambulance gewoon weer beschikbaar te hebben. Waarom zou je de OGS niet aanzetten om even wat vlotter er langs te kunnen? De chauffeur hoeft toch niet meteen heel hard door het verkeer te gaan alleen maar omdat het aan staat, gewoon iets vlotter langs een kruising kan al wat tijd schelen.

Maar zoals ik zei, slechts mijn gedachten als leek/belangstellende.


jvo

  • ACH
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,933
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #3 Gepost op: 1 april 2012, 22:48:46
Mijn mening/idee als leek.

AVP is op dat moment het beste in staat een oordeel over de toestand van de patient te maken en kan dus het beste inschatten welke prioriteit nodig is.

Het is de taak van de chauffeur om dat vervolgens veilig te doen en hij/zij is daar dan volgens mij gewoon de begrenzer in. Zegt de AVP "A1 zo snel mogelijk", dan zegt de chauffeur: "zo snel als ik kan zonder te grote risico's te nemen."

Maar het lijkt mij wel dat zodra een patient in de ambulance ligt je die zo snel mogelijk er weer uit wil hebben, al is het maar om de ambulance gewoon weer beschikbaar te hebben. Waarom zou je de OGS niet aanzetten om even wat vlotter er langs te kunnen? De chauffeur hoeft toch niet meteen heel hard door het verkeer te gaan alleen maar omdat het aan staat, gewoon iets vlotter langs een kruising kan al wat tijd schelen.

Maar zoals ik zei, slechts mijn gedachten als leek/belangstellende.
Logistieke problemen (zo snel mogelijk weer beschikbaar) zijn voor de meldkamer. De zorg is het probleem van het ambulanceteam.. en ik vindt het best leuk, een stukje met herrie rijden, maar eigenlijk zo min mogelijk, je loopt een behoorlijk extra risico, daar ben ik best bereid toe, maar wel met een gegronde reden... En voor de patient heeft het over het algemeen toch geen extra schade als het een minuutje langer duurt....

En er zit toch een verschil tussen A1(niet stoppen voor stoplichten), A1(glijdend vervoer) en A1(rij de straatstenen er maar uit als het kan).. en dat overleg je toch in de auto, iemand daarbuiten gaat mij niet vertellen hoe ik rij.....
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-


Vider

  • NRK, EHBO, NHT-lid, BHV'er, ex-SIGMA, ex-BRW1, ex-PAC Centralist.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 493
Reactie #4 Gepost op: 2 april 2012, 11:28:01
Logistieke problemen (zo snel mogelijk weer beschikbaar) zijn voor de meldkamer. De zorg is het probleem van het ambulanceteam.. en ik vindt het best leuk, een stukje met herrie rijden, maar eigenlijk zo min mogelijk, je loopt een behoorlijk extra risico, daar ben ik best bereid toe, maar wel met een gegronde reden... En voor de patient heeft het over het algemeen toch geen extra schade als het een minuutje langer duurt....

En er zit toch een verschil tussen A1(niet stoppen voor stoplichten), A1(glijdend vervoer) en A1(rij de straatstenen er maar uit als het kan).. en dat overleg je toch in de auto, iemand daarbuiten gaat mij niet vertellen hoe ik rij.....

Ik kan me helemaal vinden in bovenstaand antwoord.
Een deel van het mens zijn, bestaat uit het leren om te gaan met het onverwachte, het ondergaan van nieuwe indrukken, ook als zij niet passen in jouw


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #5 Gepost op: 2 april 2012, 14:41:53
Logistieke problemen (zo snel mogelijk weer beschikbaar) zijn voor de meldkamer. De zorg is het probleem van het ambulanceteam.. en ik vindt het best leuk, een stukje met herrie rijden, maar eigenlijk zo min mogelijk, je loopt een behoorlijk extra risico, daar ben ik best bereid toe, maar wel met een gegronde reden... En voor de patient heeft het over het algemeen toch geen extra schade als het een minuutje langer duurt....

En er zit toch een verschil tussen A1(niet stoppen voor stoplichten), A1(glijdend vervoer) en A1(rij de straatstenen er maar uit als het kan).. en dat overleg je toch in de auto, iemand daarbuiten gaat mij niet vertellen hoe ik rij.....

Helemaal mee eens Jeroen, de  AVP mag nog zo vaak zeggen dat ie met A1 naar t ziekenhuis wil, er is maar 1 stuurman op de ambu en dat is de ACH die verantwoordelijk is voor de uitvoering van de urgentie en rit.  ;) :) 998765
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


hoefhaan

  • IC VPK, Ambulance VPK
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 818
  • maak ze beter!
Reactie #6 Gepost op: 3 april 2012, 06:50:00
En volgen jullie altijd keurig het LPA?
Stel: een patient met een CVA, binnen 4,5 uur, afstand tot het ziekenhuis enkele km (dus korte aanrijtijd) waarbij de evacuatie vlot verliep?
Trained to save your ass, not to kiss it! :-)  Uitspraken hier doe ik uit persoonlijke titel en niet namens mijn werkgever.


Vider

  • NRK, EHBO, NHT-lid, BHV'er, ex-SIGMA, ex-BRW1, ex-PAC Centralist.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 493
Reactie #7 Gepost op: 3 april 2012, 08:36:36
Er zullen altijd uitzonderingen zijn. Ik ben van mening dat er meer naar de geest van de regelgeving dan naar de tekst moet worden gekeken. Het lijkt mij ook dat elke AVP en ACH vakkundig genoeg zijn om samen bij elke specifieke situatie een juiste beslissing te nemen.
Uiteraard geldt hier ook, dat de beste stuurlui altijd aan wal staan.
Een deel van het mens zijn, bestaat uit het leren om te gaan met het onverwachte, het ondergaan van nieuwe indrukken, ook als zij niet passen in jouw


Pully

  • agent van politie, ex wmr KMar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,179
  • Waakzaam en Dienstbaar? Dat zijn we toch allemaal?
Reactie #8 Gepost op: 3 april 2012, 10:34:14
En volgen jullie altijd keurig het LPA?
Stel: een patient met een CVA, binnen 4,5 uur, afstand tot het ziekenhuis enkele km (dus korte aanrijtijd) waarbij de evacuatie vlot verliep?

LPA, staat dat voor Landelijk Protocol Ambulance?? Want zodra het een Protocol is, dan is het geen regelgeving. Maar eerder een richtlijn. Je zou dan zonder consequentie's van dit protocol kunnen afwijken. De leidinggevende zullen dan natuurlijk wel om uitleg vragen op het moment dat het fout gaat. Maar als jij je kan verantwoorden is er verder niks mis mee.
het bovenstaande is mijn persoonlijke mening en niet die van de organisatie's waarvoor ik werkzaam ben.


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #9 Gepost op: 3 april 2012, 16:22:35
En volgen jullie altijd keurig het LPA?
Stel: een patient met een CVA, binnen 4,5 uur, afstand tot het ziekenhuis enkele km (dus korte aanrijtijd) waarbij de evacuatie vlot verliep?

Bij een zeer korte rijafstand heeft het soms weinig zin om A1 te rijden, zeker wanneer het ziekenhuis nog gewaarschuwd moet worden dat het een acuut CVA betreft of aldaar de CT scan moet worden opgestart, neuroloog nog in huis moet komen etc.etc. Dat zijn afwegingen die de AVP maakt, Rucksichtlos A1 rijden als er weinig tijds en gezondheidswinst te behalen is, is niet veilig en zinvol.  

Ik ben zeer benieuwd naar de afwegingen die jij en je groepsgenoten op de SOSA academie maken.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod