Spoed of niet, dat is de vraag!

Auteur Topic: Spoed of niet, dat is de vraag!  (gelezen 17535 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #40 Gepost op: 20 april 2012, 16:26:52
Zeker mee eens!
Maar er zijn er nog die het doen. Dat is ook zo'n beetje de reden dat we dit onderzoek zijn gestart.
aha das da wel apart dat ze bij iedere POB patient nog steeds A1 naar het ziekenhuis rijden...    wel lekker vlot weer beschikbaar, maar wel met extra onnodig risico....
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Theo

  • Instr. EHBO, Instr. BLS/AED (En geïnteresseerd in een baan als Ambuchauffeur), NHT Chauffeur
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 184
    • EHBO Service Nederland
Reactie #41 Gepost op: 23 april 2012, 21:55:36
Deze en volgende berichten afgesplitst van Effecten A1, gebruik OGS

Hier in ieder geval een tweetal artikelen van dezelfde auteurs met vrij basaal gemeten wat de stress doet met je catecholamines, daarbij nog te bedenken dat dit gezonde vrijwilligers zijn en dus niet de aanvullende stress hebben van ziekte/trauma/of wat voor andere reden ze hebben om vervoerd te worden. Het eerste artikel met de basismetingen en de tweede met invloed van anxiolytica.

Emergency medical service transport-induced stress? An experimental approach with healthy volunteers.

The effect of midazolam on stress levels during simulated emergency medical service transport: a placebo-controlled, dose-response study.

Verder is er ook wel interessant om te kijken naar de verhoogde risico's op ongevallen tijdens een spoedrit, voor NL weet ik gericht op de ambulance niet of daar echt goede cijfers voorhanden zijn. Vanuit de VS komen cijfers dat voor ambulance-personeel een 5x zo hoog risico bestaat op letsel tgv een ongeval (Transportation-related injuries and fatalities among emergency medical technicians and paramedics.)

Als laatste zou ik ook zeker meenemen of OGS nu wel echt noodzakelijk is, de meeste studies (wederom in de VS) komen op een tijdswinst van 0,75-4 minuten (1, 2, 3, 4, 5). Een tijdswinst die in mijn ogen bijna altijd te verwaarlozen is.

Deel vooral wat jij gevonden hebt met ons!   :)

En ik maar denken dat de slogan klopt... (112 - als iedere seconde telt)
De dwaas doet wat hij niet laten kan, de wijze laat wat hij niet doen kan.


Haageneesch

  • Foto- en videograaf.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,953
  • Foto- en videograaf Den Haag, PPK-houder.
    • Haageneesch
Reactie #42 Gepost op: 23 april 2012, 22:15:37
En ik maar denken dat de slogan klopt... (112 - als iedere seconde telt)
Bij reanimaties of slachtaderlijke bloedingen kan een kleine vertraging van 'let's say' 2-3 minuten toch anders uitpakken als dat diezelfde ambulance die 2 of 3 minuten eerder was?


vesalius

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,506
Reactie #43 Gepost op: 23 april 2012, 22:19:53
Bij reanimaties of slachtaderlijke bloedingen kan een kleine vertraging van 'let's say' 2-3 minuten toch anders uitpakken als dat diezelfde ambulance die 2 of 3 minuten eerder was?

Bij beiden ben je voor levensreddende handelingen afhankelijk van omstanders, niet van de ambulance... Ambulance mag er ook met een A1 15 minuten over doen en bij allebei je voorbeelden heb je maar 5 minuten  ;)


Theo

  • Instr. EHBO, Instr. BLS/AED (En geïnteresseerd in een baan als Ambuchauffeur), NHT Chauffeur
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 184
    • EHBO Service Nederland
Reactie #44 Gepost op: 23 april 2012, 22:33:27
Bij beiden ben je voor levensreddende handelingen afhankelijk van omstanders, niet van de ambulance... Ambulance mag er ook met een A1 15 minuten over doen en bij allebei je voorbeelden heb je maar 5 minuten  ;)

Volgens mij gaat het er toch niet om hoelang je er over MAG doen, maar hoelang je erover DOET.  ;)
En in sommige gevallen kan het best eens prettig zijn om er iets eerder te zijn... Toch?
De dwaas doet wat hij niet laten kan, de wijze laat wat hij niet doen kan.


vesalius

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,506
Reactie #45 Gepost op: 23 april 2012, 22:57:29
Volgens mij gaat het er toch niet om hoelang je er over MAG doen, maar hoelang je erover DOET.  ;)
En in sommige gevallen kan het best eens prettig zijn om er iets eerder te zijn... Toch?

Jazeker, maar besef je wel de risico's die dat met zich meebrengt. Komt bij dat we in NL gekozen hebben voor een systeem waarbij we gekozen hebben voor minder ambulances maar hoger opgeleid personeel. Dan kan je dus beter kijken naar een fijnmazig systeem van laagopgeleide eerstehulpverleners voor de weinige zaken waarbij tijd echt uitmaakt en de hoogopgeleide personen wat rustiger en dus minder risicovol laten komen. En de groep die snel vervoerd moet worden (penetrerend trauma) laat je gewoon door de eerst aangekomen hulpverlener naar het ziekenhuis brengen (en of dat nu politie of brandweer of ambulance is maakt mij niet uit  ;))


Luer-lock

  • AVP
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 285
Reactie #46 Gepost op: 24 april 2012, 11:57:10
En volgen jullie altijd keurig het LPA?
Stel: een patient met een CVA, binnen 4,5 uur, afstand tot het ziekenhuis enkele km (dus korte aanrijtijd) waarbij de evacuatie vlot verliep?

Waarom zou jij deze patient (mits geen exclusiecriteria) niet onder A1 vervoeren?
4,5 uur is een arbitraire grens.
Zoals bij een MI: time = muscletissue, bij focale neurologische uitval/afasie: time = braintissue.

Mijns insziens: met vooraankondiging met A1 naar een ziekenhuis met reperfusiefacilitieiten en onderweg twee naalden.
"Diesel is het beste medicijn"
Never underestimate the power of stupid people


hoefhaan

  • IC VPK, Ambulance VPK
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 818
  • maak ze beter!
Reactie #47 Gepost op: 24 april 2012, 17:41:25
Ik zou hem zeker ook met A1 vervoeren, maar er zijn mensen die daar anders over denken. Ik probeer hier wat te prikkelen, discussie op gang krijgen, vandaar!
Trained to save your ass, not to kiss it! :-)  Uitspraken hier doe ik uit persoonlijke titel en niet namens mijn werkgever.


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #48 Gepost op: 24 april 2012, 21:14:05
Hier in ieder geval een tweetal artikelen van dezelfde auteurs met vrij basaal gemeten wat de stress doet met je catecholamines, daarbij nog te bedenken dat dit gezonde vrijwilligers zijn en dus niet de aanvullende stress hebben van ziekte/trauma/of wat voor andere reden ze hebben om vervoerd te worden. Het eerste artikel met de basismetingen en de tweede met invloed van anxiolytica.

Emergency medical service transport-induced stress? An experimental approach with healthy volunteers.

The effect of midazolam on stress levels during simulated emergency medical service transport: a placebo-controlled, dose-response study.

Verder is er ook wel interessant om te kijken naar de verhoogde risico's op ongevallen tijdens een spoedrit, voor NL weet ik gericht op de ambulance niet of daar echt goede cijfers voorhanden zijn. Vanuit de VS komen cijfers dat voor ambulance-personeel een 5x zo hoog risico bestaat op letsel tgv een ongeval (Transportation-related injuries and fatalities among emergency medical technicians and paramedics.)

Als laatste zou ik ook zeker meenemen of OGS nu wel echt noodzakelijk is, de meeste studies (wederom in de VS) komen op een tijdswinst van 0,75-4 minuten (1, 2, 3, 4, 5). Een tijdswinst die in mijn ogen bijna altijd te verwaarlozen is.

Deel vooral wat jij gevonden hebt met ons!   :)

4 minuten tijdwinst te verwaarlozen??... dacht het niet , zeker niet als men onderweg is naar een reanimatie/onwelwording etc...
Ga maar aan de patient/familie uitleggen waarom je bij zulke indicaties geen OGS gebruikt hebt...
En om maar te zwijgen wat voor extra stress het geeft bij een ambulanceteam als je met een normale burger-snelheid naar zulke urgenties toe moet...
Dit soort uitspraken zoals ''OGS gebruik heeft toch geen zin'' kan ik me nog wel herinneren uit mijn stagetijd, gehoord uit d emond van medisch studenten en artsen, achja, ieder zn vak  ;)
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #49 Gepost op: 24 april 2012, 21:15:15
Jazeker, maar besef je wel de risico's die dat met zich meebrengt. Komt bij dat we in NL gekozen hebben voor een systeem waarbij we gekozen hebben voor minder ambulances maar hoger opgeleid personeel. Dan kan je dus beter kijken naar een fijnmazig systeem van laagopgeleide eerstehulpverleners voor de weinige zaken waarbij tijd echt uitmaakt en de hoogopgeleide personen wat rustiger en dus minder risicovol laten komen. En de groep die snel vervoerd moet worden (penetrerend trauma) laat je gewoon door de eerst aangekomen hulpverlener naar het ziekenhuis brengen (en of dat nu politie of brandweer of ambulance is maakt mij niet uit  ;))

Lijkt leuk maar is obsoleet.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod