Heidebrand (compagnieinzet) Pomphulweg Halte Assel - Hoog Soeren 30-03-2012

Auteur Topic: Heidebrand (compagnieinzet) Pomphulweg Halte Assel - Hoog Soeren 30-03-2012  (gelezen 6485 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Voertuiglijstje!

Blusvoertuigen:
06-7741      Apeldoorn-centum     TS-BT
06-7743     Ugchelen                   TS-BT
06-7744      Beekbergen      TS-BT
06-7747      Hoenderloo      TS-BT
06-7749      Uddel         TS-BT
06-7748      Hoog Soeren      SB-BT
06-9742      Apeldoorn-Centrum    SB-BT



06-7091      Harderwijk e.o.      OD-BT
06-7591      Apeldoorn e.o.      OD-BT
06-7790      Apeldoorn e.o.      CvD
06-8091      Zutphen e.o.      OD-BT
06-9991      Apeldoorn e.o      HOVD-BT
06-9992      Zupthen e.o      HOVD-BT
06-9993      Harderwijk e.o      HOVD-BT

Haakarmvoertuigen:
06-9687      Apeldoorn-Centrum    HA
06-9689      Apeldoorn-Centrum    HA


Overig:
06-7700     Apeldoorn Centrum    DB
06-7701      Apeldoorn-Centrum    DB
06-7703     Apeldoorn-Centrum    DA-BT
06-9881      Apeldoorn e.o.      TBO
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


Crashtender

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,172
Een aantal voertuigen, met name van het ondersteuningspeloton, is uiteindelijk niet ter plaatse geweest. Men had de brand toen inmiddels onder controle. Ik was zelf halverwege toen ik weer kon omkeren.
Reageer in een crisissituatie met kalmte en bedenk in een kalme periode dat er altijd weer ergens een crisis in de maak is.


Bozo

  • Kerninstructeur C2000
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 832
Aanvulling:
Voertuiglijstje!

Blusvoertuigen:
07-1341 TS Garderen
Vroeger, toen je koe nog met een korte oe schreef!


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Aanvulling:

Die aanvulling zou dus niet kloppen, want voor zover ik weet is Garderen nooit terplaatse geweest.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Voertuiglijstje!

Blusvoertuigen:
06-7741      Apeldoorn-centum     TS-BT
06-7743     Ugchelen                   TS-BT
06-7744      Beekbergen      TS-BT
06-7747      Hoenderloo      TS-BT
06-7749      Uddel         TS-BT
06-7748      Hoog Soeren      SB-BT
06-9742      Apeldoorn-Centrum    SB-BT



06-7091      Harderwijk e.o.      OD-BT
06-7591      Apeldoorn e.o.      OD-BT
06-7790      Apeldoorn e.o.      CvD
06-8091      Zutphen e.o.      OD-BT
06-9991      Apeldoorn e.o      HOVD-BT
06-9992      Zupthen e.o      HOVD-BT
06-9993      Harderwijk e.o      HOVD-BT

Haakarmvoertuigen:
06-9687      Apeldoorn-Centrum    HA
06-9689      Apeldoorn-Centrum    HA


Overig:
06-7700     Apeldoorn Centrum    DB
06-7701      Apeldoorn-Centrum    DB
06-7703     Apeldoorn-Centrum    DA-BT
06-9881      Apeldoorn e.o.      TBO

Opvallend dat er meer ondersteuningsvoertuigen als blusvoertuigen zijn en met name de hoeveelheid officieren.


Crashtender

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,172
Opvallend dat er meer ondersteuningsvoertuigen als blusvoertuigen zijn en met name de hoeveelheid officieren.

Bij een compagniesinzet komen er inderdaad relatief veel ondersteunende voertuigen. Voor met name manschappen en bevelvoerders is het aantal officieren al gauw aan de hoge kant. Dat soort opmerkingen horen we dan wel vaker. Er zit echter wel een gedachte achter al deze "stars and stripes".

Een compagnie voor natuurbrand levert binnen de VNOG totaal de volgende alarmering op voor de officieren:

3x OVD > 2x flankcommandant en 1x Coördinator Verplaatsing (CV). Gezien de typische verspreiding van een natuurbrand zal er in veel gevallen behoefte zijn aan twee flankcommandanten, die zich direct bezig houden met de bestrijding van de brand. De Coördinator Verplaatsing zal zich met name richten op de verdeling van de voertuigen over de flanken en hij/zij zal zo spoedig mogelijk de waterwinning en de rijroutes op een efficiënte manier gaan inrichten.

2x HOVD > 1x compagniescommandant en 1x plaatsvervangend compagniescommandant. De compagniescommandant zal zich met name richten op het totale beeld van de brandbestrijding, terwijl de plaatsvervangend compagniescommandant zich zal richten op de logistieke taken zoals waterwinning, verzorging en andere zaken die niet direct met de brandbestrijding zelf van doen hebben. Daarnaast zal de plaatsvervanger de compagniescommandant vervangen tijdens diens afwezigheid, bijvoorbeeld als er een COPI aktief is.

1x HSB > de HSB zal naar het Actiecentrum gaan om vanuit daar een aantal zaken op de achtergrond te gaan regelen. Met name bij de verder opschaling en eventuele aflossing zal hij/zij vanaf afstand een belangrijke rol spelen.

Bij deze brand leek het wellicht op een overkill aan officieren. In dit geval was dat ook zo. De meeste officieren (waaronder ikzelf) zijn dan ook niet eens ter plaatse geweest omdat de brand snel onder controle was. Op het moment dat dit niet was gelukt waren we allemaal hard nodig geweest. Zeker als er nog verder was opgeschaald. Want in dat geval waren de aanvullende voertuigen in de bestaande structuur ondergebracht. Alleen is er dan geen sprake meer van een compagnie maar van een bataljon.

Binnen de VNOG geldt dat er bij natuurbranden over het algemeen snel wordt opgeschaald als het beeld ontstaat dat het wel eens lastig zou kunnen worden. Als je daar te laks mee omgaat loop je het risico dat je achter de feiten aan gaat lopen. Bij deze gedacht hoort ook dat je een goede commandostuctuur neerzet.
Reageer in een crisissituatie met kalmte en bedenk in een kalme periode dat er altijd weer ergens een crisis in de maak is.


riesbruins

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 421
Vast vooruitlopend op een eventuele alarmering voor het utrechtse ;)

Ook bij ons is deze structuur van toepassing. dus hierbij het antwoord op de mogelijke vragen die gaan komen ;)
Brandweerdoctrine de theorie achter het brandweer vak. twitter: @brandweerdoctri  Alles wat ik post doe ik op persoonlijke titel


Yellowjackal

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 356
  • Zand zand en nog eens zand dat is wat hij wil
APELDOORN - Zes kleine maar felle branden teisterden gisteravond tussen 20.00 en 21.00 uur de heide- en grasvelden aan de Pomphulweg tussen Assel en Hoog Soeren. Het waren de eerste branden dit seizoen op de kurkdroge Veluwe.
De brandweer tapte water uit de goed met water gevulde vennen in het gebied. Daardoor kon het vuur zich niet snel verspreiden. Toen de met zes bluswagens uitgeruste brandweer eenmaal de strijd tegen de vlammen inzette, was het snel gebeurd met de brand. Door Twitter trokken de brandjes, bijna een traditie in het voorjaar op de Asselse heide, veel bekijks. Geruchten als zou de brand zijn gesticht, kon de brandweer niet.

Bron: De Stentor

Ik vraag me af waar ze deze (onzin) informatie vandaan halen.


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
30-03-2012 - Prio 1 7748 7741 Compagniebrand Hoog Soeren
Uploaded by wouwie13 on Apr 2, 2012
HOOG SOEREN - Op de heide bij het Apeldoornse Hoog Soeren is vrijdagavond brand uitgebroken. Het vuur werd rond achten ontdekt. De brandweer rukte met groot materieel uit en had de situatie een uur later onder contole. Er is ongeveer 2 hectare grond verwoest.
Samen sterk in de hulpverlening!