Opvallend dat er meer ondersteuningsvoertuigen als blusvoertuigen zijn en met name de hoeveelheid officieren.
Bij een compagniesinzet komen er inderdaad relatief veel ondersteunende voertuigen. Voor met name manschappen en bevelvoerders is het aantal officieren al gauw aan de hoge kant. Dat soort opmerkingen horen we dan wel vaker. Er zit echter wel een gedachte achter al deze "stars and stripes".
Een compagnie voor natuurbrand levert binnen de VNOG totaal de volgende alarmering op voor de officieren:
3x OVD > 2x flankcommandant en 1x Coördinator Verplaatsing (CV). Gezien de typische verspreiding van een natuurbrand zal er in veel gevallen behoefte zijn aan twee flankcommandanten, die zich direct bezig houden met de bestrijding van de brand. De Coördinator Verplaatsing zal zich met name richten op de verdeling van de voertuigen over de flanken en hij/zij zal zo spoedig mogelijk de waterwinning en de rijroutes op een efficiënte manier gaan inrichten.
2x HOVD > 1x compagniescommandant en 1x plaatsvervangend compagniescommandant. De compagniescommandant zal zich met name richten op het totale beeld van de brandbestrijding, terwijl de plaatsvervangend compagniescommandant zich zal richten op de logistieke taken zoals waterwinning, verzorging en andere zaken die niet direct met de brandbestrijding zelf van doen hebben. Daarnaast zal de plaatsvervanger de compagniescommandant vervangen tijdens diens afwezigheid, bijvoorbeeld als er een COPI aktief is.
1x HSB > de HSB zal naar het Actiecentrum gaan om vanuit daar een aantal zaken op de achtergrond te gaan regelen. Met name bij de verder opschaling en eventuele aflossing zal hij/zij vanaf afstand een belangrijke rol spelen.
Bij deze brand leek het wellicht op een overkill aan officieren. In dit geval was dat ook zo. De meeste officieren (waaronder ikzelf) zijn dan ook niet eens ter plaatse geweest omdat de brand snel onder controle was. Op het moment dat dit niet was gelukt waren we allemaal hard nodig geweest. Zeker als er nog verder was opgeschaald. Want in dat geval waren de aanvullende voertuigen in de bestaande structuur ondergebracht. Alleen is er dan geen sprake meer van een compagnie maar van een bataljon.
Binnen de VNOG geldt dat er bij natuurbranden over het algemeen snel wordt opgeschaald als het beeld ontstaat dat het wel eens lastig zou
kunnen worden. Als je daar te laks mee omgaat loop je het risico dat je achter de feiten aan gaat lopen. Bij deze gedacht hoort ook dat je een goede commandostuctuur neerzet.