Een dergelijke "eerstehulp" school is hoogstwaarschijnlijk financieel niet haalbaar.
Wat is reeel gezien de meerwaarde voor zowel de eerstehulpverlener en opdrachtgever?
Wat zouden zij anders leren (in handelingen en theorie) zodat zij naar jullie verwachtingen daarover beter beslagen ten ijs komen?
Er een certificering aanhangen is nog een groter lachtertje. Dat geeft alleen maar "papieren" kwaliteit.
Eerstehulphandelingen zijn in principe eenvoudig.
Een
vergelijkbare wond bij een motorcrosser, schaatser of doe-het-zelfer behandel je ook in principe hetzelfde.
Trauma en hoog-energetische letsels vragen meer aandacht en ook een hoger denkniveau van de individuele EHBO-er. Niet elke EHBO-er is dan ook geschikt om om op een dergelijk niveau te denken en te handelen.
Persoonlijke ontwikkeling en denkniveau van de individuele EHBO-er is dus iets waar te weinig aandacht aan wordt geschonken.
Onze traditionele EHBO opleidingen van het Oranje Kruis, FAI, MFA, EFR ed. voorzien slechts alleen in algemene EHBO kennis en gaan ook niet verder. Hooguit met modules en aantekeningen. Uitbreiding met modules en aantekeningen is letterlijk uitbreiding met geringe meerwaarde en in mijn ogen geen verhoging van niveau.
Organisaties die wel in niveau opleiden en
denken zijn het LPEV en Rode Kruis. Deze hebben bij mij dan ook een pre als het gaat om het opleiden van EHBO-ers.
De rest volgt van alle organisaties blijven trouw het oranje kruis volgen in de neerwaartse spiraal en certificeren steeds vaker "kudde" EHBO-ers!
Denk eens na over de maatschappelijke gevolgen hiervan.
Het toverwoord: nadenken. Weten wat je doet en nadenken is m.i. het grote toverwoord wat bij de huidige traditionele EHBO cursussen ontbreekt en niet (meer) wordt aangeleerd.
Een aap een kunstje leren. Niet denken, gewoon doen is heel normaal geworden in de EHBO.
Daar kom je bij mij niet mee weg, want elke EHBO-er dient net als alle handelingen en gedragingen in het dagelijkse leven na te denken over datgene wat hij/zij doet en uitvoert.
Als je niet kan motiveren waarom je iets doet ben je verkeerd bezig.
Gezien de huidige afbraak van het huidige EHBO onderwijs door het oranje kruis welke ook andere EHBO organisaties meesleurt, kunnen binnenkort door traditioneel opgeleide EHBO-ers niet meer motiveren wat zij doen.
Klakkeloos iets uitvoeren als een dom paard "omdat ik het zo heb geleerd" (en door de cursist zelf geaccepteerd!) is dus dom en onverantwoord.
Een andere algemene grote denkfout is dat men overal een aparte EHBO cursus voor wil ontwikkelen "aangepast" aan een bepaalde doelgroep en situatie. Totale onzin.
Je volgt dan tig opleidingen waarin je tig keer dezelfde handelingen krijgt terwijl de essentie van de eerstehulp overal hetzelfde is.
Dat is ook makkelijk verdient door opleiders.
@Rescue; je gedachte over een ultieme alles-in-een cursus begrijp ik wel, maar vind ik niet realistisch.
Door het laten
samensmelten van verschillende andere cursussen en de voor jouw meeste geschikte EHBO opleiding kan je veel meer bereiken dan een alles omvattende cursus waarin tegelijkertijd EHBO, communicatie, teambuilding, reddingstechnieken en speedbootvaren zit.
En voor het samensmelten ga je oefenen, trainen, oefenen, trainen en nog eens oefenen, trainen etc. tot je volwaardige goed in te zetten medewerkers hebt.