Verder in de EHBO

Auteur Topic: Verder in de EHBO  (gelezen 15412 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Meducare

  • Meducare
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 16
    • Meducare
Reactie #30 Gepost op: 2 oktober 2012, 19:54:15
En misschien is de tijd ook rijp dat er iets van een "school" komt die zich gaat buigen over dit type opleidingen. Ik spreek nogal eens mensen die meer willen en zich suf zoeken. Waarom komen die niet bij bedrijven terecht die zeggen dat ze een opleiding intern verzorgen. Loopt het dan stuk op de kosten, op voorwaarden of tijd ? Als ik al het bovenstaande moet geloven zou er veel te halen zijn maar is er eigenlijk wel een standaard waaraan we ons gaan conformeren? Of vindt iedereen maar steeds opnieuw het wiel uit ? Dan hebben we wel veel wielen maar nog geen kar !

Heb al geregeld eens lopen mijmeren over de oprichting van een soort geaccrediteerde "EHBO school", zo'n instituut dat écht gerenomeerde opleidingen verzorgd met een verticale leercurve die geënt is op alle lagen van de bevolking. Een opbouw in niveaus dus zodat er voor elk wat wils is. Wil je iets kleins, krijg je iets kleins. Ben je echter die kennis- en vaardighedenspons dan kun je daar ook terecht. Gegeven door vakdocenten die "met de poten in de klei" (hebben) (ge)staan en écht weten waarover ze praten. Het is toch écht wel iets anders om over een reanimatie te praten dan het zelf te doen !!

Een onafhankelijk instituut dat niet zijn eigen vlees keurt en niet gaat voor de massa maar voor kwaliteit !!

"Dat is het idee !"  e050
Ambulancechauffeur / Docent-Instructeur ALS-BLS-PBLS-PEH-DAN


Wpie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 239
    • EHBO Enkhuizen
Reactie #31 Gepost op: 2 oktober 2012, 23:08:33

Een onafhankelijk instituut dat niet zijn eigen vlees keurt en niet gaat voor de massa maar voor kwaliteit !!

"Dat is het idee !"  e050

Helaas zit daar dan ook een kwaliteit kostenplaatje aan zoals ik al eerder aangaf.
Ook ik wil wel meer , maar heb niet het geld om dat te doen, ik mag blij zijn als ik na Januari nog werk heb.
Bij ons is het op moment zo stil dat we bijna 2 weken voorlopen in de produktie, normaal is 2 tot 3 dagen.
Ik moet maar afwachten wat de grote bazen in de UK gaan beslissen over ons bedrijf.
Onze kracht is dat we binnen 48 uur kunnen leveren wat de klant wil, maar daartegenover staat dat we de duurste onderneming zijn in Europa.
Groet Willem Hulpverlener EHBO Reanimatie AED Website: http://www.ehboenkhuizen.nl


Golly

  • Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,307
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #32 Gepost op: 3 oktober 2012, 10:56:09
Meducare, die modulaire opbouw biedt het rode kruis nu. Je kunt kiezen uit 4 niveau's opleidning, van BLS tot 4 sterren ehbo diploma dat leidt tot  een niveau gelijk aan ok, daarna zijn er mogelijkheden tot een opleiding evenementenhulpverlening met lessen over methodisch handelen, ehbdu, en communicatie met zorgvragers en omstanders. Wil je nog verder de inhoud in dan kun je een HOC opleiding volgen  en natuurlijk kun je via de herhalingslessen ook extra vaardigheden en kennis vergaren. Mijn lesprogramma voor komend jaar bevat elementen uit de bovengenoemde cursussen, als communicatie, transport, anatomie etc, waardoor die nood ook gedurende de lessen volgende op een cursus voldaan kan worden. Hiervoor is echter wel goodwill van bestuur en docenten nodig, en wij zullen ook veel niet kader instructeurs voor de klas zetten voor lessen die niet direct verplicht zijn voor diplomaverlenging. Juist omdat andere docenten een ander licht op zaken kunnen stellen. Het kan dus allemaal, maar ik vind dat je het niet direct moet zoeken in meer medische vaardigheden, maar in meer kennis, begrip van handelen en technische vaardigheden als transport.
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #33 Gepost op: 3 oktober 2012, 11:54:29
Verder in de eerste hulp kan op verschillende manieren en je kan ook veel meer leren..  

En Delta heeft gelijk, naast goed les krijgen, de juiste instructie, in de juiste omgeving, is belangrijk.   Echter een cursus\training  volgen is slechts heb begin.   1x per jaar een herhalingsdag volgen maakt je zeker niet competent.

Een certificaat is misschien een startkwalificatie, maar dan begint het pas..

Competentie-niveau
Internationaal worden de volgende competenties niveau's gebruikt
  • Training niveau Dit niveau kan je halen door het volgen van opleidingen en trainingen

  • Oefen niveau Dit niveau kan je halen door de vaardigheden in bepaalde situaties te beoefenen,  Dus niet alleen leslokaal oefeningen, maar juist  buiten in het donker, bij slecht weer, slachtoffers op lastige plekken, zoals in de zachte modder of gladde glooiende oppervlakken, of een bouwsteiger, of een trap.

  • Ervaring niveau De praktijk ervaring wordt vastgelegd door het incident-formulieren en incidentrapportages en evaluaties.
    Praktijk ervaring opdoen is lastig te organiseren, daarom zijn het meedoen met evenementen hulpverlening een belangrijk item. Ook kunnen andere stages georganiseerd. Je praktijk ervaring leg je ook zelf vast in je logboek
    In een logboek leg je training - en praktijk ervaringen vast, primair voor je zelf, maar ook dat je aantoonbaar vaardig bent in bepaalde handelingen voor anderen. Laat je logboek bladen dan ook aftekenen door je instructeur, je teamleider, je teamleden of andere betrokkenen.  Dit kunnen alle soorten relevante trainingen en praktijkervaringen zijn.

  • Zelfstandig beoordelingsvermogen Dit kan alleen door diverse verschillende scholingen te volgen, diverse oefeningen mee te doen, en regelmatig ook in de praktijk uit te voeren onder verschillende omstandigheden.
Teamsport
Daarnaast zijn vele gevorderde vaardigheden, geen individuele vaardigheden, maar juist team vaardigheden..  Een slachtoffer op een wervelplank leggen, kan je niet in je eentje, en zeker op een schuine helling op een motorcrossbaan, is dat echt teamsport.

Ook het spalken van een onderbeen is meer dan de optelsom van individuele vaardigheden, maar is ook iets waar teamleden op elkaar ingespeeld moeten zijn.

Teamleden moeten elkaar aanvullen. en conditioneel en fysiek en mentaal in staat zijn, om onder lastige omstandigheden "de klus" kunnen klaren, en er moeten goede rolverdeling zijn, en leiding gegeven worden.

Verder in de eerste hulp
Dat kan, maar dan moet je er ook echt voor willen gaan, zowel financieel, maar voornamelijk ook in tijdsbesteding, doorzettingsvermogen, maar ook beoordelingsvermogen, dat sommige vaardigheden in diverse situaties niet zo simpel zijn, als ze lijken..

Maar als je alleen maar de braderieen of eenvoudige sportevenementen gaat begeleiden, dan hoef je niet zo veel meer te leren..
Sta je elke week bij snelheid-sporten, met kans op hoge impact op de slachtoffers, kan het zeer zinvol om meer te leren.


Willem D.

  • Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 764
  • EHV-er / BHV-er
Reactie #34 Gepost op: 3 oktober 2012, 13:37:54
Een dergelijke "eerstehulp" school is hoogstwaarschijnlijk financieel niet haalbaar.
Wat is reeel gezien de meerwaarde voor zowel de eerstehulpverlener en opdrachtgever?
Wat zouden zij anders leren (in handelingen en theorie) zodat zij naar jullie verwachtingen daarover beter beslagen ten ijs komen?
Er een certificering aanhangen is nog een groter lachtertje. Dat geeft alleen maar "papieren" kwaliteit.

Eerstehulphandelingen zijn in principe eenvoudig.
Een vergelijkbare wond bij een motorcrosser, schaatser of doe-het-zelfer behandel je ook in principe hetzelfde.
Trauma en hoog-energetische letsels vragen meer aandacht en ook een hoger denkniveau van de individuele EHBO-er. Niet elke EHBO-er is dan ook geschikt om om op een dergelijk niveau te denken en te handelen.
Persoonlijke ontwikkeling en denkniveau van de individuele EHBO-er is dus iets waar te weinig aandacht aan wordt geschonken.
Onze traditionele EHBO opleidingen van het Oranje Kruis, FAI, MFA, EFR ed. voorzien slechts alleen in algemene EHBO kennis en gaan ook niet verder. Hooguit met modules en aantekeningen. Uitbreiding met modules en aantekeningen is letterlijk uitbreiding met geringe meerwaarde en in mijn ogen geen verhoging van niveau.
Organisaties die wel in niveau opleiden en denken zijn het LPEV en Rode Kruis. Deze hebben bij mij dan ook een pre als het gaat om het opleiden van EHBO-ers.
De rest volgt van alle organisaties blijven trouw het oranje kruis volgen in de neerwaartse spiraal en certificeren steeds vaker "kudde" EHBO-ers!
Denk eens na over de maatschappelijke gevolgen hiervan.

Het toverwoord: nadenken.
Weten wat je doet en nadenken is m.i. het grote toverwoord wat bij de huidige traditionele EHBO cursussen ontbreekt en niet (meer) wordt aangeleerd.
Een aap een kunstje leren. Niet denken, gewoon doen is heel normaal geworden in de EHBO.  :'(
Daar kom je bij mij niet mee weg, want elke EHBO-er dient net als alle handelingen en gedragingen in het dagelijkse leven na te denken over datgene wat hij/zij doet en uitvoert.
Als je niet kan motiveren waarom je iets doet ben je verkeerd bezig.
Gezien de huidige afbraak van het huidige EHBO onderwijs door het oranje kruis welke ook andere EHBO organisaties meesleurt, kunnen binnenkort door traditioneel opgeleide EHBO-ers niet meer motiveren wat zij doen.
Klakkeloos iets uitvoeren als een dom paard "omdat ik het zo heb geleerd" (en door de cursist zelf geaccepteerd!) is dus dom en onverantwoord.

Een andere algemene grote denkfout is dat men overal een aparte EHBO cursus voor wil ontwikkelen "aangepast" aan een bepaalde doelgroep en situatie. Totale onzin.
Je volgt dan tig opleidingen waarin je tig keer dezelfde handelingen krijgt terwijl de essentie van de eerstehulp overal hetzelfde is.
Dat is ook makkelijk verdient door opleiders.  

@Rescue; je gedachte over een ultieme alles-in-een cursus begrijp ik wel, maar vind ik niet realistisch.
Door het laten samensmelten van verschillende andere cursussen en de voor jouw meeste geschikte EHBO opleiding kan je veel meer bereiken dan een alles omvattende cursus waarin tegelijkertijd EHBO, communicatie, teambuilding, reddingstechnieken en speedbootvaren zit.
En voor het samensmelten ga je oefenen, trainen, oefenen, trainen en nog eens oefenen, trainen etc. tot je volwaardige goed in te zetten medewerkers hebt.
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #35 Gepost op: 3 oktober 2012, 16:07:23

Een andere algemene grote denkfout is dat men overal een aparte EHBO cursus voor wil ontwikkelen "aangepast" aan een bepaalde doelgroep en situatie. Totale onzin.
Je volgt dan tig opleidingen waarin je tig keer dezelfde handelingen krijgt terwijl de essentie van de eerstehulp overal hetzelfde is.
Dat is ook makkelijk verdient door opleiders.  

@Rescue; je gedachte over een ultieme alles-in-een cursus begrijp ik wel, maar vind ik niet realistisch.
Door het laten samensmelten van verschillende andere cursussen en de voor jouw meeste geschikte EHBO opleiding kan je veel meer bereiken dan een alles omvattende cursus waarin tegelijkertijd EHBO, communicatie, teambuilding, reddingstechnieken en speedbootvaren zit.
En voor het samensmelten ga je oefenen, trainen, oefenen, trainen en nog eens oefenen, trainen etc. tot je volwaardige goed in te zetten medewerkers hebt.


Ik heb geen gedachte over een ultieme alles-in-een- cursus.. (tenminste die al ongeveer 5 jaar geleden laten varen..)  Ik meer van de competentiemanagement,  doe een cursusjes, oefen, doe een andere training b.v. LPEV, oefenen, en praktijk ervaring op doen in een teamsport. en doe een cursus, doe vaardigheidtrainingen en scenario.s zeker..
Ik ben wel van de doelgroep gerichte en maatwerk trainingen, en niet van de klaslokaal trainingen met 12 personen in lokaal drukken op een pop.  Ik vind niet, dat je een BHV-in de chemische industrie, een offshore medewerker en een huisvrouw en een evenementenhulpverlener, brandweerman etc in een klas moet hebben zitten  Ik denk zelfs dat alle vaardigheden zelfs niet 5 dagen trainingen zodanig te trainen zijn, dat de vaardigheden blijven zitten..  

Ik ben meer van kom 3 dagen trainen hier, ga 2 dagen trainen daar.. doe praktijk ervaring.. kom dan tot een competentieprofiel die je breed inzt baar maken.  

Na een uitgebreide first responder training, moet begint het pas..  en je zit op z'n vroegst gemiddeld pas na 1,5 jaar ervaring op doen, en verschillende trainingen gevolgd te hebben pas een keer redelijk op niveau. en dan heb daarna nog veel meer te leren en continu je vaardigheden bij te houden..

Een ander aspect is dat Eerste Hulp organisaties, nog veel meer andere aspecten in ogenschouw moeten nemen om tot een goede kwalitatieve dienstverlening moeten hebben, dan alleen training en opleiding van de individuele medewerkers..
Het gaat niet alleen om hoe goed je medewerkers zijn getraind.. ook gedrag, inzetprocedures, incident-management, misschien vergen de omstandigheden ook nog aanvullende maatregelen. materiaal beheer, inzet van onderaannemers, inkoopbeleid, onderhoud.. etc..

Ook zijn de eerste hulp handelingen niet onder alle omstandigheden gelijk.    In de wilderness, of offshore of op rib, ziet te wereld er anders uit, dan thuis, op je werk, op een motorcross circuit.  Ook bepalen klimaatomstandigheden, of een regenbui, of dat je werk in een enorme modderplas, improvisatie op je eerste hulp handelingen..   Niets is echt standaard.


joostvankempen

  • REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 944
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Reactie #36 Gepost op: 4 oktober 2012, 10:50:46
Heb al geregeld eens lopen mijmeren over de oprichting van een soort geaccrediteerde "EHBO school", zo'n instituut dat écht gerenomeerde opleidingen verzorgd met een verticale leercurve die geënt is op alle lagen van de bevolking. Een opbouw in niveaus dus zodat er voor elk wat wils is. Wil je iets kleins, krijg je iets kleins. Ben je echter die kennis- en vaardighedenspons dan kun je daar ook terecht. Gegeven door vakdocenten die "met de poten in de klei" (hebben) (ge)staan en écht weten waarover ze praten. Het is toch écht wel iets anders om over een reanimatie te praten dan het zelf te doen !!

Een onafhankelijk instituut dat niet zijn eigen vlees keurt en niet gaat voor de massa maar voor kwaliteit !!

"Dat is het idee !"  e050

Het idee is heel goed, maar de overheid wil het accrediteren van 'monopolistische' instituten juist achter zich laten en de markt veel meer laten bepalen wat 'goed' is of 'niet goed'. Op een aantal gebieden wil de overheid nog duidelijk een vinger in de pap hebben, zoals het onderwijs (basisschool, middelbaar en hoger) en de rijopleidingen. Maar op gebieden als EHBO hebben ze dat juist losgelaten. Om meer ruimte te bieden aan andere vormen van aanbieden, andere niveaus van aanbieden (zowel hoger als lager) etc. Vroeger had je HET EHBO-diploma, nu heb je 'n EHBO-diploma. En het is aan degenen die het diploma als ingangseis stellen om te bepalen wat zij voldoende niveau vinden.

Voor bepaalde diploma's van Reddingsbrigade Nederland moet je in het bezit zijn van 'n EHBO-diploma. In het examenreglement van RN staat dan netjes beschreven welke diploma's van welke instanties daarvoor in aanmerking komen. En dat wordt door de medische commissie ieder jaar geevalueerd.

In het zwemonderwijs heb je het ZwemABC, wat door iedereen wel wordt gezien als het Nederlandse zwemdiploma. Toch is dat geen overheidsdiploma en zelfs niet eens geaccrediteerd. Het is gewoon een particuliere stichting die is ontstaan door een samenwerking van Nederlandse zwembaden en zwemverenigingen. Er was een enorme wirwar aan diploma's en ze hebben gewoon samen 1 compromis-versie bedacht. Het is de standaard geworden door een groot draagvlak onder aanbieders van zwemonderwijs en door goede PR. Daardoor vragen ouders en kinderen overal om dat diploma en kunnen aanbieders bijna niet anders dan daar mee werken. Maar als een zwembad, zwemschool of gemeente een ander diploma verzint, is dat ook geldig. Maar het zal altijd vergeleken worden met het ZwemABC. Het ZwemABC is dus de standaard, maar dat hebben ze echt volledig zelf geregeld. Daar heeft de overheid niks aan gedaan en wil ze ook niks aan doen!

Wil je dus zoiets met een 'EHBO-school', zorg dan niet voor accreditatie, maar zorg dat je door draagvlak van een aantal grote organisaties op dat vlak én door goede PR de standaard wordt. Dan zal alles wat na jou komt, met jou vergeleken worden.
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch


Willem D.

  • Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 764
  • EHV-er / BHV-er
Reactie #37 Gepost op: 4 oktober 2012, 17:18:16
@joostvankempen: Je betoog snijdt hout.

Er is iets meer dan twee jaar geleden een poging gedaan door het oranje kruis en rode kruis om een Eerstehulp Raad op te richten.
Na oprichting zouden ook andere partijen dan het oranje kruis zich kunnen aansluiten.
Na de aankondiging in de pers is dit initiatief van het oranje kruis en het rode kruis in alle stilte totaal verdampt.
Ik denk dat het oranje kruis haar monopoliepositie absoluut niet wil opgeven en andere marktpartijen (lees concurrenten) domweg niet wil toelaten aan welke onderhandelings tafel dan ook.
Het draagvlak voor andere EHBO organisaties dan die van het oranje kruis is zeker aanwezig maar wordt totaal ondergesneeuwd door het oranje kruis met haar invloeden en macht.
Zolang het oranje kruis zelfs het internationale rode kruis diploma nog niet erkent (!), gaat er dus nog veel water door onze rivieren om iets concreets en kwaliteits bevorderend op poten te zetten.
Zolang de algemene mening/indruk/gedachte blijft bestaan en heersen in Nederland dat het oranje kruis niet de enigste is die het voor het zeggen (denkt) te hebben, zal er totaal niets kunnen veranderen in de vorm van een "onafhankelijke" "EHBO school" of "EHBO Raad" die zich over EHBO zaken kan buigen.
Tot die tijd ben je als consument en opleider "gedwongen" om je aan te passen aan de grillen van het oranje kruis en haar aangesloten consorten, een belachelijke situatie.
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we


Wpie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 239
    • EHBO Enkhuizen
Reactie #38 Gepost op: 4 oktober 2012, 18:45:40
Amen 98uiye
Groet Willem Hulpverlener EHBO Reanimatie AED Website: http://www.ehboenkhuizen.nl


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,655
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #39 Gepost op: 4 oktober 2012, 21:32:22
Niet om het een of ander.... Maar was dat niet juist het doel van het Oranje Kruis? Een stichting die de maatstaven vastlegt waar ze een diploma aan verbinden? Volgens mij doen ze dat ook, het oranje kruis geeft zelf immers niet de cursussen, dat doen de aangesloten verenigingen en bedrijven die er voor kiezen die standaard te gebruiken.

Toevallig is in het verleden het Oranje Kruis door de overheid aangewezen als "de erkende maatstaf voor eerste hulp." Nu heeft de overheid dat echter losgelaten en simpelweg gezegd "jongens jullie mogen zelf kiezen of je verder gaat op deze manier of dat jullie zelf iets anders verkiezen."

Het is dus gek dat aan 1 kant iedereen trouw oranje kruis gecertificeerde opleidingen blijft volgen, maar aan de andere kant moppert dat het niveau te laag is. Volg die cursus dan niet maar kies voor een cursus die meer aansluit bij je wensen en verwachtingen.

Het is het zelfde als dat we bijvoorbeeld ineens gaan mopperen dat het maatstaf voor zwemdiploma A van de eerder genoemde zwemstichting te makkelijk zou zijn en dat we dan een overkoepelende stichting gaan maken om de maatstaven te bepalen waar een maatstaf bepaalde stichting zich aan moet houden..... Terwijl je er ook voor kunt kiezen om dan gewoon niet meer te werken volgens de voorschriften van die stichting en je eigen zwemdiploma uit kunt gaan geven.

Het oranje kruis is een stichting die bedoeld is volgens hun eigen website om:

-Het realiseren van een zodanige Eerste Hulp door leken dat daardoor zo veel mogelijk gezondheidsrisico's worden voorkomen.
-Bevorderen van inhoudelijke ontwikkeling en uitbouw van Eerste Hulp door Leken.
-Zoveel mogelijk mensen motiveren en stimuleren om Eerste Hulp te kunnen verlenen.

en dat is precies wat ze doen. Als wij als eerstehulpverleners behoefte hebben aan een diploma waar meer eisen aan gesteld worden en waar meer kennis en vaardigheden in zitten. Dan is het aan onszelf om eens met elkaar rond de tafel te gaan zitten en een lijstje eindtermen op te stellen, het beestje een naam te geven en vervolgens de verschillende opleiders aan de slag te laten gaan met dat lijstje.

Je bent niet verplicht om het oranje kruis te gebruiken, dat is juist waarom de overheid het vrij gegeven heeft, juist om nieuwe initiatieven de kans te geven. "het is onze eigen schuld" dat het oranje kruis nogsteeds alle invloed heeft, doordat we zelf allemaal dat diploma blijven halen en verlengen en zelf lopen te verkondigen "dat is de standaard die we hanteren."

maar goed misschien heb ik het wel helemaal mis.