Ik ben het niet helemaal eens met je uitspraak, beetje zoals Lunatum aangeeft, het is nogal een statement dat je maakt.
Rexona beweert ook "DE deodorant" te zijn, maar ik gebruik toch gewoon 8x4.....
Juridisch gezien wordt het oranje kruis juist niet meer voorgetrokken door de overheid, sinds een paar jaar is die markt juist vrij gegeven door de overheid. Het is nu aan ons als eerstehulp verleners en opleiders om zelf iets met die vrijheid te doen. Maar inderdaad daar is een paar ballen voor noodzakelijk.
De enige reden dat we gedwongen worden het oranje kruis te volgen is dat we zelf niet de moeite nemen om even 10 minuten de tijd nemen om aan de persoon die vraagt om "ons EHBO diploma" om wat voor reden dan ook (organisator van een evenement die ons wil inhuren, overheidsinstantie, wat dan ook) te vertellen wat de waarde van ons diploma is, wat de eindtermen zijn die daaraan verbonden zijn, wat het juridische kader is (dat het OK slechts 1 diploma is, dat er meer zijn en dat die ook voldoen aan Europese richtlijnen, op welke wijze verschillende organisaties elkaars opleidingen erkennen etc.) Als we dat gewoon voldoende doen dan gaan mensen vanzelf wel zien "oke, er is dus Oranje Kruis dat EHBO diploma's uitgeeft, en er is ook deze andere organisatie." De wetgeving is juist aangepast om dit mogelijk te maken.
Je kunt stellen dat de verenigingen niet anders kunnen, maar dat ligt volgens mij niet bij het gebrek aan alternatieven, dat moeten ze gewoon zelf maken. Het ligt gewoon aan het feit dat ze dat niet doen. Op het RK na dan die gewoon zijn eigen diploma's heeft en onderhoud.
Je ziet het ook in de BHV wereld waar er organisaties zijn zoals NIBHV die een standaard stellen voor BHV opleidingen, maar die hoef je niet te volgen. Ik heb voor mijn werk een BHV diploma moeten halen x jaar terug, maar heb dat bij G4S gedaan, waar ze helemaal niets doen met het NIBHV verhaal maar hun eigen programma hebben opgesteld.