Verder in de EHBO

Auteur Topic: Verder in de EHBO  (gelezen 15915 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Willem D.

• Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • EHV-er / BHV-er
Reactie #40 Gepost op: 5 oktober 2012, 14:12:57
@auditor. Snijdt ook hout.
Het probleem zit erin dat men waarschijnlijk uit angst of onbekenheid niet een andere organisatie anders aandurft.
Het oranje kruis zijn wel de grootste, maar slechts de grootste op het gebied van algemeen niveau, een niveau waarin je "iets" van EHBO leert.
Dat maakt het EHBO diploma alleen geschikt voor het huis tuin en keuken gebeuren maar totaal niet geschikt voor EHBO zoals bij evenementen.
Andere organisaties als LPEV en het Rode Kruis hebben het spelletje door daar zij in opleidings niveaus denken. Dat maakt hun EHBO opleidingen en certificeringen geschikter dan het oranje kruis.
Het zit allemaal achter de oren dat het oranje kruis "DE EHBO organisatie van Nederland" is.
(De volgende zin is alleen van toepassiung voor mopperaars  ;)) Van die gedachtekronkel moeten dus de mopperaars af die zich niet meer kunnen vinden met het huidige oranje kruis beleid en toch het oranje kruis systeem blijven omarmen.
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we

ir. Auditor

• Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #41 Gepost op: 5 oktober 2012, 21:16:32
Het rode kruis verschilt wat dat betreft per afdeling trouwens. Er zijn er die zweren bij het eigen systeem terwijl andere afdelingen opleiden volgens het OK. Echt een lijn is daar volgens mij nog niet in te trekken.

Willem D.

• Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • EHV-er / BHV-er
Reactie #42 Gepost op: 5 oktober 2012, 22:31:42
Het rode kruis verschilt wat dat betreft per afdeling trouwens. Er zijn er die zweren bij het eigen systeem terwijl andere afdelingen opleiden volgens het OK. Echt een lijn is daar volgens mij nog niet in te trekken.
Rode Kruis afdelingen hebben wat dat betreft zo te zien wel keuze vrijheid in EHBO opleidingen.
Eigenlijk is dat een goed voorbeeld hoe het zou moeten. Keuze vrijheid.
Het Rode Kruis behandelt andere EHBO certificeerders als concullega's en niet als concurrenten die uitgeschakeld moeten worden.
http://www.rodekruis.nl/ehbo/ehbo-professionals/Paginas/erkenningen.aspx
Nu de EHBO verenigingen nog!  O0
Wanneer gaan zij beseffen dat er ook andere mogelijkheden zijn en mogen!
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we

Lunatum

• Arts
  • Senior gebruiker
Reactie #43 Gepost op: 14 oktober 2012, 23:46:03
Zoals al gezegd, we moeten af van de gedachte dat het Oranje Kruis de gouden standaard is. Het Oranje Kruis profileert zich meer en meer als een instelling die certificeert. Hoe je tot het behalen van het certificaat komt staat vrij, mits je aan de eisen voldoet. Het doel van het OK is om een zo groot mogelijke groep mensen aan te zetten tot het verlenen van basale Eerste Hulp, op het niveau van de passantenhulpverlener. De commercie zit dan ook niet zozeer bij het Oranje Kruis, maar vooral bij de aanbieders van de snelle/korte cursussen.

Dat veel evenementenhulpverleners vinden dat de cursus inhoudelijk steeds zwakker wordt, is begrijpelijk. De Oranje Kruis cursus leidt echter al een aantal jaren niet meer ('specifiek') op voor evenementenhulpverlening. Laat dat idee los en mopper daar niet meer over ;) (zoals Willem D al terecht zegt). Kijk om je heen naar de andere mogelijkheden die er zijn.

Dat er nog relatief weinig (landelijke) cursussen zijn voor de groep evenementenhulpverleners, of de specifieke doelgroepen zoals Rescue die noemt, komt doordat dit soort initiatieven vaak moeizaam opstarten. De toekomst zal leren wat er aan nieuwe mogelijkheden komt.

Willem D.

• Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • EHV-er / BHV-er
Reactie #44 Gepost op: 15 oktober 2012, 17:14:58
Dat moeizame opstarten wordt waarschijnlijk door het oranje kruis veroorzaakt met haar invloeden bij ministeries ed.
Waar je ook kijkt of, het oranje kruis dicteert gewoon de EHBO.
Direct en indirect hinderen of vertragen ze initiatieven, zelfs van het Nederlandse Rode Kruis, om iets anders op de markt te laten brengen wat aansluit op daadwerkelijke behoeften.
Het oranje kruis bedient de markt van de algemene EHBO waar een groot deel van de bevolking wel (enigszins) mee te vrede is. Dat betekent niet dat het oranje kruis de rest die iets anders wil moet dwarsbomen.
Dat andere deel wat juist iets anders wil is relatief klein en daarmee per definitie geen directe concurrentie van het oranje kruis.
Het direct en indirect dwarsbomen door het oranje kruis van initiatieven en andere organisaties is iets wat aangepakt moet worden om een markt te krijgen met meer dan alleen standaard EHBO dan die van het oranje kruis.
Daar zullen velen gelukkig mee zijn indien zij definitief onder het noodgedwongen juk van het oranje kruis vandaan kunnen komen en eindelijk vooruit kunnen in EHBO kennis en vaardigheden.

Lunatum

• Arts
  • Senior gebruiker
Reactie #45 Gepost op: 15 oktober 2012, 17:53:55
@Willem D: heb je concrete voorbeelden van het OK dat dergelijke initiatieven dwarsboomt?

Het zijn namelijk nogal boute uitspraken.

Willem D.

• Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • EHV-er / BHV-er
Reactie #46 Gepost op: 15 oktober 2012, 19:08:01
Het zijn hoofdzakelijk indirecte zaken.
Het oranje kruis profileert zich als DE organisatie naar de maatschappij en overheid (zie ook haar openbare jaarverslagen en publicaties) en drukt daardoor andere initiatieven en organisaties met gelijke of gelijkwaardige doelstellingen weg.
Ook de overheid doet daaraan mee met haar wetten en regels ten gunste van het oranje kruis.
Dat is opzich al foute boel en het oranje kruis maakt daar dankbaar gebruik van in haar campagnes dat zij DE organisatie zijn.
Als ik inhoudelijk diverse forums bekijk willen velen wel iets anders maar worden door tal van redenen gedwongen toch het oranje kruis te omarmen.
Geen enkele EHBO-vereniging kan of wil onder de opleidingen van het oranje kruis uit, terwijl Rode Kruis afdelingen wel diverse andere EHBO opleidingen aanbieden.
Het kan dus anders, je moet er alleen als EHBO vereniging wel open voor staan.
Er is wil en moed nodig om als EHBO-vereniging andere EHBO opleidingen naast die van het oranje kruis aan te durven bieden.
Not-done in de ogen van velen, maar noodzakelijk om diversiteit te krijgen in de huidige afbrokkelende EHBO wereld.
 98uiye

ir. Auditor

• Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #47 Gepost op: 15 oktober 2012, 19:33:05
Ik ben het niet helemaal eens met je uitspraak, beetje zoals Lunatum aangeeft, het is nogal een statement dat je maakt.

Rexona beweert ook "DE deodorant" te zijn, maar ik gebruik toch gewoon 8x4.....

Juridisch gezien wordt het oranje kruis juist niet meer voorgetrokken door de overheid, sinds een paar jaar is die markt juist vrij gegeven door de overheid. Het is nu aan ons als eerstehulp verleners en opleiders om zelf iets met die vrijheid te doen. Maar inderdaad daar is een paar ballen voor noodzakelijk.

De enige reden dat we gedwongen worden het oranje kruis te volgen is dat we zelf niet de moeite nemen om even 10 minuten de tijd nemen om aan de persoon die vraagt om "ons EHBO diploma" om wat voor reden dan ook (organisator van een evenement die ons wil inhuren, overheidsinstantie, wat dan ook) te vertellen wat de waarde van ons diploma is, wat de eindtermen zijn die daaraan verbonden zijn, wat het juridische kader is (dat het OK slechts 1 diploma is, dat er meer zijn en dat die ook voldoen aan Europese richtlijnen, op welke wijze verschillende organisaties elkaars opleidingen erkennen etc.)  Als we dat gewoon voldoende doen dan gaan mensen vanzelf wel zien "oke, er is dus Oranje Kruis dat EHBO diploma's uitgeeft, en er is ook deze andere organisatie." De wetgeving is juist aangepast om dit mogelijk te maken.

Je kunt stellen dat de verenigingen niet anders kunnen, maar dat ligt volgens mij niet bij het gebrek aan alternatieven, dat moeten ze gewoon zelf maken. Het ligt gewoon aan het feit dat ze dat niet doen. Op het RK na dan die gewoon zijn eigen diploma's heeft en onderhoud.

Je ziet het ook in de BHV wereld waar er organisaties zijn zoals NIBHV die een standaard stellen voor BHV opleidingen, maar die hoef je niet te volgen. Ik heb voor mijn werk een BHV diploma moeten halen x jaar terug, maar heb dat bij G4S gedaan, waar ze helemaal niets doen met het NIBHV verhaal maar hun eigen programma hebben opgesteld.

RAdeR

• Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
Reactie #48 Gepost op: 15 oktober 2012, 19:39:09
Enige uniformiteit in de basis EHBO lijkt me wel wenselijk. Het feit dat NRK en OK op twee sporen zitten is al verwarrend.
Dat het OK zich daarvoor sterk maakt is alleen maar toe te juichen.
Bovenop die basis kunnen dan allerlei andere dingen gedaan worden. Daar zijn genoeg initiatieven voor.

Het zijn hoofdzakelijk indirecte zaken.
...
Er is wil en moed nodig om als EHBO-vereniging andere EHBO opleidingen naast die van het oranje kruis aan te durven bieden.

Je uit nogal forse beschuldigingen zonder die te onderbouwen. Dat is not done.

Wat zijn dan de initiatieven of veranderingen die de ehbo-verenigingen willen die nu niet kunnen. Ik ben wel benieuwd.

Lunatum

• Arts
  • Senior gebruiker
Reactie #49 Gepost op: 15 oktober 2012, 20:17:15
Ook de overheid doet daaraan mee met haar wetten en regels ten gunste van het oranje kruis.
Op het gebied van basale Eerste Hulp zijn er geen wetten of regels vanuit de overheid die het OK begunstigen. Dat was vroeger zo, maar nu niet meer.

Dat het Oranje Kruis landelijk nog de naam heeft 'overheidserkend' te zijn zegt vooral dat het lang duurt voordat men van dat predicaat af is.

Geen enkele EHBO-vereniging kan of wil onder de opleidingen van het oranje kruis uit, terwijl Rode Kruis afdelingen wel diverse andere EHBO opleidingen aanbieden.
Het kan dus anders, je moet er alleen als EHBO vereniging wel open voor staan.
Ligt het dan aan het Oranje Kruis, of aan de (overkoepelende) EHBO organisatie?

Ik ben niet per definitie pro- of contra Oranje Kruis en ben een voorstander van meer mogelijkheden op de markt. Je schrijft hier echter een aantal beschuldigingen die ik nog niet echt concreet onderbouwd zie.

Enige uniformiteit in de basis EHBO lijkt me wel wenselijk. Het feit dat NRK en OK op twee sporen zitten is al verwarrend.
Dat het OK zich daarvoor sterk maakt is alleen maar toe te juichen.
Bovenop die basis kunnen dan allerlei andere dingen gedaan worden. Daar zijn genoeg initiatieven voor.
NRK en OK lijken misschien een verschillende cursus aan te bieden, maar als je kijkt naar de inhoud en de eindtermen valt dat best mee. Er zijn wat verschillen in benadering en filosofie, maar dat maakt niet dat ze hele grote verschillen hebben in theorie en vaardigheden.

Kwaliteit is een belangrijk aspect van een goede EHBO cursus. Het OK stelt in toenemende mate strengere eisen aan de examens en het toetsen van de eindtermen. Er is veel aandacht voor kwaliteit. Je moet kwaliteit niet verwarren met inhoud. Het is makkelijk om te roepen dat de kwaliteit van de OK cursus achteruit gaat. Dat is echter niet helemaal terecht, kwaliteit zegt iets over de degelijkheid van het product, of iemand goed is opgeleid en of hij voldoet aan de gestelde eindtermen.

De kwaliteit en randvoorwaarden van de losse initiatieven en andere cursussen zijn lang niet altijd even helder. Het Oranje Kruis heeft bewezen een standaard te kunnen zetten. De nieuwere cursussen moeten nog laten zien dat zij dat ook kunnen.

Als je niet tevreden bent met wat het Oranje Kruis je biedt of als je meer wil leren, kijk om je heen. Verval niet in de 'calimero' houding door te klagen dat het Oranje Kruis andere initiatieven tegenwerkt. Veel nieuwe cursussen proberen 'erkenning' te krijgen van het Oranje Kruis, en als ze dat niet krijgen, dan gaan ze zich afzetten tegen het OK. Kan, maar leer eerst op eigen benen te staan.