Verder in de EHBO

Auteur Topic: Verder in de EHBO  (gelezen 15921 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Feebzy

• EHBO + BHV
  • Nieuwe gebruiker
  • *
Gepost op: 2 april 2012, 21:57:40
Ik ben onlangs geslaagd voor mijn EHBO examens bij het OK. Ik ben momenteel vrijwilliger bij het NRK en inzetbaar als EHBO'er bij evenementen.
Dit bevalt me tot nu toe geweldig en mijn vraag is dan ook hoe ik verder in de EHBO kom?
Ik wil eventueel uiteindelijk Instructeur EHBO worden (ik begrijp dat ik nieuw ben en dat ik niet op de zaken vooruit moet lopen), en ik zou graag willen weten welke stappen ik moet nemen om dat te worden.
Ik heb al uitgebreid gezocht op het internet naar informatie over dit onderwerp maar daar kan ik alleen vinden waar ik de examens voor instructeur kan maken.
Ik zou dus graag weten wat jullie aanraden dat ik doe om mijn doel te bereiken :)

Vider

• NRK, EHBO, NHT-lid, BHV'er, ex-SIGMA, ex-BRW1, ex-PAC Centralist.
  • Forum gebruiker
Reactie #1 Gepost op: 2 april 2012, 22:27:44
Ik ben onlangs geslaagd voor mijn EHBO examens bij het OK. Ik ben momenteel vrijwilliger bij het NRK en inzetbaar als EHBO'er bij evenementen.
Dit bevalt me tot nu toe geweldig en mijn vraag is dan ook hoe ik verder in de EHBO kom?
Ik wil eventueel uiteindelijk Instructeur EHBO worden (ik begrijp dat ik nieuw ben en dat ik niet op de zaken vooruit moet lopen), en ik zou graag willen weten welke stappen ik moet nemen om dat te worden.
Ik heb al uitgebreid gezocht op het internet naar informatie over dit onderwerp maar daar kan ik alleen vinden waar ik de examens voor instructeur kan maken.
Ik zou dus graag weten wat jullie aanraden dat ik doe om mijn doel te bereiken :)

Allereerst gefeliciteerd met het behalen van je diploma.
Mijn advies is om eerst een paar jaar ervaring op te doen bij evenementenhulpverlening en dan eens verder te kijken naar de mogelijkheden, zoals
lotus, kader of sigma. Wellicht kan je via je afdeling t.z.t. een vervolgopleiding volgen. Er zijn nog genoeg opleidingen/cursussen op EHBO gebied. bv wandelletsel, sportletsel, EH bij kinderen etc.
In ieder geval veel inzetplezier.
Een deel van het mens zijn, bestaat uit het leren om te gaan met het onverwachte, het ondergaan van nieuwe indrukken, ook als zij niet passen in jouw

Moon

• Senior gebruiker
  • Instructeur EHBO/EHaK/(P)BLS/AED
Reactie #2 Gepost op: 2 april 2012, 22:36:51
Ik denk als eerste even ' wat is je leeftijd'? Dit klinkt flauw, maar een heel jong iemand voor een groep is leuk, maar veelal zal een groep je ernstig gaan uitproberen  98uiye.

Je kan wanneer je echt aan een kaderopleiding wil beginnen even informeren bij het OK. Er zijn diverse kaderopleidingen in Nederland. Ik weet niet in welke regio jij zit?

Het is een behoorlijk zware opleiding. Afhankelijk wellicht van het docententeam, maar over het algemeen bloed, zweet en tranen (met name het laatste hahaha). En nee dat lag niet alleen aan mij, maar ik hoor het van alle docenten dat ze in eerste instantie de opleiding enorm onderschat hebben. Je moet er echt even de tijd voor hebben (1,5 jaar), niet alleen die ene avond in de week, maar ook de andere avonden....lesplannen, stages, lesplannen, voorbereiden, leren, etc etc. Maar ik vond het zeker de moeite waard :D
facebook.com/Burgeraedhoorn facebook.com/ehboblokkerzwaag  A universe is trapped inside a tear

Feebzy

• EHBO + BHV
  • Nieuwe gebruiker
  • *
Reactie #3 Gepost op: 2 april 2012, 23:03:34
Bedankt voor de snelle reacties!

Ik denk als eerste even ' wat is je leeftijd'? Dit klinkt flauw, maar een heel jong iemand voor een groep is leuk, maar veelal zal een groep je ernstig gaan uitproberen

Ik ben 21

Het is een behoorlijk zware opleiding. Afhankelijk wellicht van het docententeam, maar over het algemeen bloed, zweet en tranen (met name het laatste hahaha). En nee dat lag niet alleen aan mij, maar ik hoor het van alle docenten dat ze in eerste instantie de opleiding enorm onderschat hebben. Je moet er echt even de tijd voor hebben (1,5 jaar), niet alleen die ene avond in de week, maar ook de andere avonden....lesplannen, stages, lesplannen, voorbereiden, leren, etc etc. Maar ik vond het zeker de moeite waard :D

Waar moet ik aan denken als je het hebt over een zware opleiding? Ik kan me er niet goed iets bij voorstellen :)

en nog een overige vraag: wat zijn de kosten ongeveer voor de opleiding, moet ik denken aan €200 of eerder aan €500+?

Moon

• Senior gebruiker
Reactie #4 Gepost op: 2 april 2012, 23:37:38
Zwaar in de zin dat het gewoon veel tijd kost. Niet alleen brede ehbo kennis, maar ook fysiologie en anatomie, allerlei extra verdieping en behoorlijk wat didactiek en didactische werkvormen. Of je wil of niet je bent er heel veel tijd mee kwijt.

Prijs: denk meer aan 2500,00+

Mijn advies: geef het een paar jaar de tijd. Ga lekker ervaring opdoen, mensenkennis opdoen, en dan de tijd nemen. Je kan niet en en.... Op jouw leeftijd dit willen doen is lovenswaardig, maar persoonlijk zo ik ook gezien de tijd die het in beslag neemt even een paar jaar in de ijskast zetten. Nogmaals lekker ervaring opdoen ;)
facebook.com/Burgeraedhoorn facebook.com/ehboblokkerzwaag  A universe is trapped inside a tear

Moon

• Senior gebruiker
Reactie #5 Gepost op: 2 april 2012, 23:45:43
Excuus voor tikfouten. Iphone in bed is niet handig :)

ir. Auditor

• Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #6 Gepost op: 2 april 2012, 23:53:41

baksteen

• Instructeur EH
  • Forum gebruiker
Reactie #7 Gepost op: 3 april 2012, 14:49:01
tsa, of je (te) jong bent, of nog te weinig ervaring hebt.weet ik niet is puur persoons bepaald. Het pad wat ik bewandeld heb zag er als volgt uit:
2000 EHBO diploma
2002 gestart met Lotusopleiding ,2004 diploma
2005 diploma instructeur Lotus
2006 diploma instructeur EH, reanimatie en AED instr. direkt daarop
Wat bij mij "gewerkt" heeft is het optreden als Lotus. Doe je -vanaf de andere kant weliswaar-veel ehbo kennis op, je ziet veel verschillende manieren van lesgeven en je wordt wat zekerder.
Maar direkt na het behalen van je EH diploma een instructeursopleiding gaan volgen lijkt mij wat te hoog gegrepen.
problemen los je op door er wat aan te doen

Feebzy

• EHBO + BHV
  • Nieuwe gebruiker
  • *
Reactie #8 Gepost op: 3 april 2012, 16:25:57
Mijn excuses, ik was misschien niet helemaal duidelijk.
Het is niet de bedoeling direct te beginnen met de opleiding instructeur, ik wil natuurlijk niet te hard van stapel lopen, en zeker niet zonder de nodige ervaring :)
Het was bedoeld om een beeld te krijgen van wat ik in de toekomst moet doen en kan verwachten, het is fijn om te plannen wat je gaat doen en hoe je het gaat doen i.p.v. maar wat te doen en er later achter te komen dat je dingen had moeten doen die je niet hebt gedaan.
In het kort: Ik wou weten wat ik moest doen om verder te komen in de EHBO op de langere termijn zonder later voor verassingen te staan.

Heel erg bedankt voor de snelle, vriendelijke en behulpzame reacties, ze worden zeer gewaardeerd!

Nog een klein vraagje:
Ik heb gehoord van de modules:
wandelletsel,
sportongevallen,
EH aan kinderen,
Zijn er nog meer en zo ja welke? en moet je deze ook jaarlijks herhalen?

Willem D.

• Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • EHV-er / BHV-er
Reactie #9 Gepost op: 3 april 2012, 19:15:40
De EHBO wereld houdt niet op bij Oranje Kruis (gerelateerde) opleidingen.
Er is meer om je geest te prikkelen en te verruimen.
Andere EHBO organisaties bieden andere inzichten, methodieken en niveaus die je mogeliijk beter bevallen en waarin je je ei kwijt kan. Verruim eens op deze manier je blik.
Niet geschoten is altijd mis.
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we