Brand aan boord
Terschelling, 3 april 2012
Kwart over 11 vanmorgen werden de reddingboten Arie Visser en Frans Hogewind gealarmeerd voor een schip met brand in de machinekamer. Het gaat om het 104 meter lange vrachtschip ‘Ara Felixstowe’.
Zodra we de haven verlaten krijgen we van de kustwacht te horen dat de bemanning van de Ara Felixtowe de brand niet onder controle kan krijgen en dat ze het schip gaan verlaten. Niet veel later krijgen we de melding dat de bemanning het schip verlaten en dat alle 9 opvarenden veilig en ongedeerd in de vrije val boot zitten.
Naast de reddingboten Arie Visser en Frans Hogewind zijn ook de Hurricane en de Hunter van bergingsbedrijf Noordgat, de Ievoli Black (kustwacht), het betonningsvaartuig Terschelling, de Zirfaea (Rijkswaterstaat), de Pool Express (een offshore supplier van Vroon) de luchtmacht SAR heli en het kustwachtvliegtuig onderweg naar de Ara Felixstowe.
De Hurricane is als eerste ter plaatse en neemt de bemanning vanuit de vrije val boot aan boord. De bemanning wordt door de Hurricane naar de Zirfaea gebracht waar deze worden opgevangen.
Ondertussen zijn ook de Arie Visser en de Frans hogewind gearriveerd. De Frans Hogewind neemt de vrije val boot op sleep richting de Terschelling welke het bootje met hun kraan aan dek zet zodat het geen gevaar kan vormen voor de overige scheepvaart.
Om een inschatting van de situatie te maken zetten de bergers personeel met gasmeters en brandblusapparatuur over op de Ara Felixstowe en zoekt het kustwachtvliegtuig met een warmtebeeldcamera of het de brandhaard kan vinden. De machinekamer lijkt warmer dan normaal, maar er worden geen extreme temperaturen waargenomen. Er wordt besloten om alles dicht te laten zodat er geen zuurstof bij de brand kan komen en te beginnen met ‘boundry cooling’ (het buitenom koelen van de scheepshuid).
Rond half twee is de situatie aan boord onder controle en gaat de Arie Visser retour station, de Frans Hogewind blijft stand by liggen. Om twee uur arriveerde de sleepboot Hunter, welke een sleepverbinding maakt met de Ara Felixstowe en deze naar Harlingen zal slepen. Er wordt besloten om de Kapitein en de machinist van de Ara Felixstowe weer terug aan boord te brengen zodat deze de bergers kunnen assisteren (wie kent het schip nu beter dan de bemanning).
Bron en foto's:
http://www.knrm.nl/waar-wij-zijn/reddingstations/terschelling/reddingrapporten/?contentID=69ABADAE