Bij mijn weten mag een particulier geen amber zwaailamp voeren en is e.e.a. strafbaar. Volgens de regeling voertuigen is ook een amber zwaailicht een vorm van verlichting welke niet bij de typegoedkeuring van het voertuig aanwezig is en geen asseccior. In de regeling OGS worden gebruikers groepen aangeduidt die amber zwaailichten mogen voeren mits het betreffende voertuig "kennelijk" is ingericht voor de taken die het uitvoerd tijdens het voeren van de amber zwaailampen.
Waarom zou een particulier geen amber zwaailamp mogen voeren? Er is dermate veel (tegenstrijdige) wetgeving, dat er door de bomen geen zicht meer is op het bos ...
De essentie is volgens mij dat er (altijd) een stok achter de deur staat, om (mogelijk) misbruik aan te pakken.
De website van de rijksoverheid zegt het volgende;
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/verkeersveiligheid/vraag-en-antwoord/wanneer-is-het-gebruik-van-zwaailichten-en-sirenes-toegestaan.htmlGeel zwaailicht
Een geel zwaailicht mag alleen gebruikt worden om andere weggebruikers te wijzen op een bijzondere of een gevaarlijke situatie, zoals het takelen van een auto met pech. Het voeren van gele zwaailichten geeft geen voorrangsrechten.
U hoeft geen vergunning of ontheffing aan te vragen voor het gebruik van een geel zwaailicht. Het gele zwaailicht mag gebruikt worden op het daartoe bedoelde motorvoertuig bij:
het verlenen van hulp op of langs de weg;
werkzaamheden aan, op of rondom wegen, inclusief sneeuwruimen en het strooien van gladde wegen;
hulpverlening aan voertuigen en het repareren of bergen en wegslepen van voertuigen;
het vervoer van een ondeelbare lading (bijvoorbeeld een graafmachine, een damwand of een boot) waarvoor ontheffing is verleend;
het begeleiden van transporten waarvoor een ontheffing is verleend;
het begeleiden van militaire colonnes;
het rijden met landbouw- of bosbouwtrekkers en motorvoertuigen met beperkte snelheid. Of door deze voertuigen getrokken aanhangwagens die inclusief de lading breder zijn dan 2.60 meter.