Wetgeving amber signalering

Auteur Topic: Wetgeving amber signalering  (gelezen 59823 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

sylvester1986

  • Gast
Gepost op: 30 maart 2012, 02:49:13
Rond 23u00 zag ik op de A7 bij Zuidbroek een wagen op de snelweg die een andere wagen sleepte, naast dat beide wagens de alarmlichten aanhadden, had de voorste wagen een Amber zwaailicht op het dak aan. Het was geen ANWB oid. Wordt hier tegen op getreden als een agent dit ziet? Ikzelf moest wel even lachen toen ik het zag.




Groenemotormuis

  • Utrecht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,743
  • Every day a new day to enjoy
Reactie #1 Gepost op: 30 maart 2012, 10:10:37
Rond 23u00 zag ik op de A7 bij Zuidbroek een wagen op de snelweg die een andere wagen sleepte, naast dat beide wagens de alarmlichten aanhadden, had de voorste wagen een Amber zwaailicht op het dak aan. Het was geen ANWB oid. Wordt hier tegen op getreden als een agent dit ziet? Ikzelf moest wel even lachen toen ik het zag.
Volgens mij is het juist verplicht volgens de IM richtlijnen om die aan te zetten tijdens het afslepen. Dus dat is dan juist terrecht gebruik van die lichtbalk.
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v


sylvester1986

  • Gast
Reactie #2 Gepost op: 30 maart 2012, 11:09:59
Het ging in dit geval gewoon om een Opel van een particulier met een (magneet?) Hella Rotaflex.


klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Reactie #3 Gepost op: 1 april 2012, 11:35:46
Bij mijn weten mag een particulier geen amber zwaailamp voeren en is e.e.a. strafbaar. Volgens de regeling voertuigen is ook een amber zwaailicht een vorm van verlichting welke niet bij de typegoedkeuring van het voertuig aanwezig is en geen asseccior. In de regeling OGS worden gebruikers groepen aangeduidt die amber zwaailichten mogen voeren mits het betreffende voertuig "kennelijk" is ingericht voor de taken die het uitvoerd tijdens het voeren van de amber zwaailampen.

Daarbij is mij altijd geleerd dat het voertuig bij slepen en voeren van Amber de alarmlichten moet uitschakelen.

Ik ben dan wel van mening dat ondanks hetgeen mij geleerd is, de bestuurder van het slepende voertuig terecht amber voert en zou een verbaal een vorm van spijkers op laag water zoeken vinden.
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #4 Gepost op: 3 april 2012, 12:59:43
Bij mijn weten mag een particulier geen amber zwaailamp voeren en is e.e.a. strafbaar. Volgens de regeling voertuigen is ook een amber zwaailicht een vorm van verlichting welke niet bij de typegoedkeuring van het voertuig aanwezig is en geen asseccior. In de regeling OGS worden gebruikers groepen aangeduidt die amber zwaailichten mogen voeren mits het betreffende voertuig "kennelijk" is ingericht voor de taken die het uitvoerd tijdens het voeren van de amber zwaailampen.

Waarom zou een particulier geen amber zwaailamp mogen voeren? Er is dermate veel (tegenstrijdige) wetgeving, dat er door de bomen geen zicht meer is op het bos ...
De essentie is volgens mij dat er (altijd) een stok achter de deur staat, om (mogelijk) misbruik aan te pakken.
De website van de rijksoverheid zegt het volgende;

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/verkeersveiligheid/vraag-en-antwoord/wanneer-is-het-gebruik-van-zwaailichten-en-sirenes-toegestaan.html

Geel zwaailicht
Een geel zwaailicht mag alleen gebruikt worden om andere weggebruikers te wijzen op een bijzondere of een gevaarlijke situatie, zoals het takelen van een auto met pech. Het voeren van gele zwaailichten geeft geen voorrangsrechten.

U hoeft geen vergunning of ontheffing aan te vragen voor het gebruik van een geel zwaailicht. Het gele zwaailicht mag gebruikt worden op het daartoe bedoelde motorvoertuig bij:
 het verlenen van hulp op of langs de weg;
 werkzaamheden aan, op of rondom wegen, inclusief sneeuwruimen en het strooien van gladde wegen;
 hulpverlening aan voertuigen en het repareren of bergen en wegslepen van voertuigen;
 het vervoer van een ondeelbare lading (bijvoorbeeld een graafmachine, een damwand of een boot) waarvoor ontheffing is verleend;
 het begeleiden van transporten waarvoor een ontheffing is verleend;
 het begeleiden van militaire colonnes;
 het rijden met landbouw- of bosbouwtrekkers en motorvoertuigen met beperkte snelheid. Of door deze voertuigen getrokken aanhangwagens die inclusief de lading breder zijn dan 2.60 meter.
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


thetwin84

  • EHBO,AED-bediener/evenementen vkr/hobby fotografie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,152
  • Dag niet gelachen is een dag niet geleefd.
    • EHBO-Hedrin
Reactie #5 Gepost op: 21 juni 2012, 00:28:47
Waarom zou een particulier geen amber zwaailamp mogen voeren? Er is dermate veel (tegenstrijdige) wetgeving, dat er door de bomen geen zicht meer is op het bos ...
De essentie is volgens mij dat er (altijd) een stok achter de deur staat, om (mogelijk) misbruik aan te pakken.
De website van de rijksoverheid zegt het volgende;

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/verkeersveiligheid/vraag-en-antwoord/wanneer-is-het-gebruik-van-zwaailichten-en-sirenes-toegestaan.html

Geel zwaailicht
Een geel zwaailicht mag alleen gebruikt worden om andere weggebruikers te wijzen op een bijzondere of een gevaarlijke situatie, zoals het takelen van een auto met pech. Het voeren van gele zwaailichten geeft geen voorrangsrechten.

U hoeft geen vergunning of ontheffing aan te vragen voor het gebruik van een geel zwaailicht. Het gele zwaailicht mag gebruikt worden op het daartoe bedoelde motorvoertuig bij:
 het verlenen van hulp op of langs de weg;
 hulpverlening aan voertuigen en het repareren of bergen en wegslepen van voertuigen;


Volgens mij staan hier de 2 punten waarom je juist WEL amber mag voeren...
Je bent pechhulp aan het verlenen (ookal rij je in een prive-auto)
Je bent aan het verslepen van een auto...
[URL=http://www.t-tools.nl/CCount/click.php?id=


Koos Grandioos

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 613
Reactie #6 Gepost op: 21 juni 2012, 13:14:05
Slepen op de snelweg mag helemaal niet. Met of zonder zwaailamp.

een gesleept voertuig mag max 50 rijden en beneden de 70 km rijden op de snelweg is niet toegestaan.

De bestuurder die met een sleep 50 km/h over de autosnelweg rijdt kan een art. 5 pv krijgen. Echter niet vanwege het slepen maar vanwege het te langzaam rijden op de autosnelweg.
Verbeter de wereld, begin bij je zelf!


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,655
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #7 Gepost op: 21 juni 2012, 13:23:50
Slepen op de snelweg mag helemaal niet. Met of zonder zwaailamp.

een gesleept voertuig mag max 50 rijden en beneden de 70 km rijden op de snelweg is niet toegestaan.

De bestuurder die met een sleep 50 km/h over de autosnelweg rijdt kan een art. 5 pv krijgen. Echter niet vanwege het slepen maar vanwege het te langzaam rijden op de autosnelweg.

Minimum snelheid is al jaren afgeschaft op de snelweg.
Om op de snelweg te rijden moet het voertuig minimaal 60 km/h kunnen & mogen rijden, maar daarvoor hoeft hij dat nog niet ook daadwerkelijk te doen.

Natuurlijk kun je wel gewoon artikel 5 aan je broek krijgen voor te langzaam rijden, maar daar is geen "getal" voor wanneer je te langzaam rijdt en wanneer niet, dat hangt af van de omstandigheden, waaronder de snelheid van het overige verkeer. Als er bijvoorbeeld erg dichte mist is , en iedereen gaat stapvoets rijden, dan hoef je echt niet met 70 er langs te gaan hoor  98uiye (even er van uitgaan dat er geen signalering is die vanwege de mist de snelheid al had verlaagd.)


Mattijs

  • Verkeersregelaar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 985
Reactie #8 Gepost op: 21 juni 2012, 14:00:15
Slepen op de snelweg (hoofdrijbanen) lijkt mij ook niet een veilige optie, gezien de beperkingen qua snelheid etc. Persoonlijk zou ik een eventuele sleep op de vluchtstrook doen. En ja ik zou mijn kleefpit amber op het dak zetten. Ik zie nog te vaak vrachtwagens met 2 wielen op de vluchtstrook.Graag trek ik dan van te voren de aandacht, om brokken te voorkomen.
basis EHBO / BHV AED/reanimatie/BOA OV


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #9 Gepost op: 21 juni 2012, 15:01:16
Slepen op de snelweg mag helemaal niet. Met of zonder zwaailamp.
(...)
Gelukkig wordt er iedere dag heel wat gesleept op de snelweg. Dat scheelt heel veel brokken en filevorming! (Als aanvulling op de terechte opmerkingen van auditor.)
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill