Ok, nu even weer serieus (en om op de vraag van 'theTwin84' terug te komen):
Ik sta overdag met mijn privé auto met pech op de vluchtstrook van een snelweg. Toevallig heeft mijn kleine zusje gisteren allerlei gele flitsers in de grille en achter het achterraam ingebouwd die ik onmiddellijk activeer. Ook zet ik, als overtreffende trap, nog een losse gele flitser op het dak en een 'gevarendriehoek' neer.
Ben ik strafbaar als ik zo op een pechhulpdienst sta te wachten of niet?
Dat ligt aan de plaats op de vluchtstrook en de weg waar je staat. Sta je net langs de lijn en kan je ook niet verder weg dan is het ter afwending van gevaar toegestaan om ze te gebruiken ( ik heb het niet over het gemonteerd hebben van ). Maar normaal over dag ruim op de vluchtstrook misschien totzelfs half in de berm is het niet nodig, en is het ook niet "ter afwending van" dus mag het volgens mij niet.
@zijlvaart67
Vind het al knap dat jij door je kleinere zusje flitsers in laat bouwen bij jouw in de auto...
Dat je het uberhaupt toestaat... en dan nog wel gele flitsers had dan oranje of zoals men het noemt amber gedaan
@beide
Het is mij ergens ooit is verteld dat de amber verlichting gelijk staat aan de alarmverlichting van je auto.
Wanneer je niet de vergunningen er voor hebt mag je ze dan ook alleen maar gebruiken wanneer je stil staat.
In geval van een pech geval langs de snelweg sta je stil dus mag je naar mijn weten er gebruik van maken. Wanneer je het IM er op na slaat heb ik gelezen dat het veelal gebeurd dat men voordat je de vluchtstrook opgaat door de ANWB de verlichting aangezet word en bij het eraf rijden en tijdens het op de vluchtstrook staan blijven de flitsers uit.
Echter moet ik zeggen dat ik dit in de tegenwoordige tijd nogal tegen het gevaarlijke vind aanzitten. Want in de nachtelijke uren en het hartstikke donker is op de snelweg en je eigenlijk op een aantal plekken (nu de lantaarnpalen uit zijn) alleen de strepen op de weg kunt zien. Is het naar mijn mening toch wel de moeite waard om gezien te worden. Al is het alleen de achterflitsers die de ANWB in de achterklep heeft zitten wanneer deze open staat.
Het is mij al een aantal malen overkomen dat je opgeschrikt word door een pechgeval die je op een afstand niet opgemerkt hebt. En dat vind ik dan toch wel weer jammer.