Wetgeving amber signalering

Auteur Topic: Wetgeving amber signalering  (gelezen 58846 keer)

0 gebruikers (en 19 gasten bekijken dit topic.

Rhonus

  • Ambu | BRW
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 442
Reactie #210 Gepost op: 15 november 2013, 16:13:17
Is dat voertuig verzekerd als particulier voertuig of als bedrijfswagen? Is bij de verzekering bekend dat de wagen wordt gebruikt als onderdeel van wegwerkzaamheden? Zo nee, kijk dan de polisvoorwaarden eens goed door of hij dan überhaupt verzekerd is als hij bij de werkzaamheden beschadigd raakt. De knipperlampjes zullen daar in ieder geval waarschijnlijk weinig verschil in maken....
Ambulance (Chauffeur) Brandweer (Manschap & Chauffeur/Voertuigbediener, TS & HV)


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,047
    • Harm Infra Transport
Reactie #211 Gepost op: 15 november 2013, 17:25:30
Citaat van: Lt. Col. Me link=msg=1220237 date=1384522808
Bij uitstekende lading ben je verplicht om het markeringsbord te gebruiken. Een rode zakdoek, oranje vestje of andere creatieve oplossing is niet toegestaan. Een zwaailamp is niet toegestaan. De reden dat dit op vrachtwagens wel toegestaan kan zijn is dat de vrachtwagen buiten de maximale afmetingen van een voertuig terecht komt en daarom een ontheffing van de RDW krijgt (exceptioneel transport zonder begeleiding). Daarbij moet zwaailicht gevoerd worden, en als dat niet 360 graden zichtbaar is met zwaailichten op de trekker, dan mag er op de oplegger een zwaailicht bijgeplaatst worden. Dit geldt uiteraard niet voor personenauto's omdat je met een personenauto geen exceptioneel transport uitvoert.

Kleine aanvujlling, dit gaat om uitstekende lading verder dan 1m uitstekend achter het voertuig. Binnen deze marge hoeft er eigenlijk niets te worden aangegeven in Nederland. In de meeste EU landen is een zwaailamp minimaal verplicht aan de achterzijde wanneer de totale voertuig lengte de voor dat voertuig geldende lengte overschrijdt.*
Neemt niet weg dat in alle EU landen een markeringsbord is verplicht als je langer dan 1 meter uitsteekt. En jammergenoeg geldt deze regeling ook voor cat. B.

* Denk bijvoorbeeld aan zwaartransportvoertuigen die buiten gebruik toch een zwaailamp moeten voeren aan de achterzijde. Maar ook kermisvoertuigen die langer zijn dan dat de voertuigen zouden zijn bij normaal gebruik.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


thetwin84

  • EHBO,AED-bediener/evenementen vkr/hobby fotografie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,152
  • Dag niet gelachen is een dag niet geleefd.
    • EHBO-Hedrin
Reactie #212 Gepost op: 15 november 2013, 19:29:08
Citaat van: HIT link=msg=1220273 date=1384532730
Kleine aanvujlling, dit gaat om uitstekende lading verder dan 1m uitstekend achter het voertuig. Binnen deze marge hoeft er eigenlijk niets te worden aangegeven in Nederland. In de meeste EU landen is een zwaailamp minimaal verplicht aan de achterzijde wanneer de totale voertuig lengte de voor dat voertuig geldende lengte overschrijdt.*
Neemt niet weg dat in alle EU landen een markeringsbord is verplicht als je langer dan 1 meter uitsteekt. En jammergenoeg geldt deze regeling ook voor cat. B.

* Denk bijvoorbeeld aan zwaartransportvoertuigen die buiten gebruik toch een zwaailamp moeten voeren aan de achterzijde. Maar ook kermisvoertuigen die langer zijn dan dat de voertuigen zouden zijn bij normaal gebruik.

HIT aan deze informatie heb ik heel veel...
Gelukkig blijkt het niet nodig te zijn maar ik zou een kast van 2.10m moeten gaan verplaatsen. Zelf kan ik tot 1.80 in mijn auto laden dus houd ik nog 30 cm buiten mijn auto over... daar heb ik dus volgens de wetten geen markering voor nodig dus.
Gelukkig is er een aanhanger geritseld :)
[URL=http://www.t-tools.nl/CCount/click.php?id=


thetwin84

  • EHBO,AED-bediener/evenementen vkr/hobby fotografie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,152
  • Dag niet gelachen is een dag niet geleefd.
    • EHBO-Hedrin
Reactie #213 Gepost op: 28 januari 2014, 21:48:04
Een tijd terug hebben we het hier op het forum gehad over dat er een overdone is aan amber verlichting.
Waardoor zelfs vkr's e.d. in zwart daglicht gezet worden omdat ze volgens velen het amber verkeerd zouden gebruiken.

Echter zag ik van het weekend weer iemand met verkeerd amber gebruik. Waarom vind ik het verkeerd...
Op dit pleintje is totaal geen verkeer verder mogelijk dan alleen wandelaars... de voertuigen staan binnen de betonblokken dus compleet niet logisch dat de vrachtwagen het amber aan heeft staan.

Nutteloos amber gebruik
[URL=http://www.t-tools.nl/CCount/click.php?id=


Scaniafan

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 542
  • HV geïnteresseerde
Reactie #214 Gepost op: 29 januari 2014, 09:52:12
Kan maar zo zijn dat de amber verlichting gekoppeld is aan gebruik van een machine in de vrachtwagen. Zo hadden we op mijn vorige werk een aantal tankwagens waar zodra je de achteruitversnelling inschakelde, de amber signalering achterop de motorwagen en aanhanger automatisch aan ging. Daarnaast ging die aan zodra de pomp werd aangeschakeld.

Het kan natuurlijk ook zijn dat de chauffeur de signalering heeft aangezet om het plein op te rijden en vervolgens vergeten is uit te zetten...

Het kan ook zijn dat amber signalering verplicht is bij het werken in de openbare ruimte, ongeacht of er verkeer, anders dan voetgangers kunnen komen of niet. Fietsers zijn bijvoorbeeld gekend om het negeren dat een plein alleen voor voetgangers is ;)

Allemaal speculaas eten, net als dat jij speculaas aan het eten bent dat de signalering met opzet aan staat. O0
Rij nooit harder dan je beschermengeltje kan vliegen =)


Dion

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,214
Reactie #215 Gepost op: 29 januari 2014, 11:00:51
Citaat van: Scaniafan link=msg=1240687 date=1390985532
Allemaal speculaas eten, net als dat jij speculaas aan het eten bent dat de signalering met opzet aan staat. O0
Het maakt niet uit of het met opzet aanstaat, het gaat er om dát het aanstaat.


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,047
    • Harm Infra Transport
Reactie #216 Gepost op: 29 januari 2014, 11:38:43
Citaat van: Scaniafan link=msg=1240687 date=1390985532
Kan maar zo zijn dat de amber verlichting gekoppeld is aan gebruik van een machine in de vrachtwagen. Zo hadden we op mijn vorige werk een aantal tankwagens waar zodra je de achteruitversnelling inschakelde, de amber signalering achterop de motorwagen en aanhanger automatisch aan ging. Daarnaast ging die aan zodra de pomp werd aangeschakeld. verplicht bij ADR voertuigen en op de meeste ADR terreinen staat het in de terreinvoorschriften

Het kan natuurlijk ook zijn dat de chauffeur de signalering heeft aangezet om het plein op te rijden en vervolgens vergeten is uit te zetten...bewust! zie volgend punt

Het kan ook zijn dat amber signalering verplicht is bij het werken in de openbare ruimte, ongeacht of er verkeer, anders dan voetgangers kunnen komen of niet. Fietsers zijn bijvoorbeeld gekend om het negeren dat een plein alleen voor voetgangers is ;)Nee, die verplichting is er niet wanneer er een afzetting is geplaatst om het gevaar voor anderen weg te nemen. In dit geval is er geen afzetting dus moet er signalering worden gebruikt.

Allemaal speculaas eten, net als dat jij speculaas aan het eten bent dat de signalering met opzet aan staat. O0 Lekker die brok, maar zoals je ziet is het simpel uit te leggen.

Signalering is er om twee redenen, om te laten zien dat jij onder het rijden iets aan het doen bent wat gevaar kan opleveren. Maar ook tijdens je werk in stationaire positie om aan te geven dat jij iets doet wat gevaar kan opleveren.  O0
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


Highfield

  • Zeeofficier Koninklijke Marine
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,016
Reactie #217 Gepost op: 29 januari 2014, 13:07:44
Citaat van: Dion link=msg=1240696 date=1390989651
Het maakt niet uit of het met opzet aanstaat, het gaat er om dát het aanstaat.

Ben ik een azijnpisser als ik zeg dat werkelijk niemand hier in deze situatie ook maar enige aanstoot aan zal nemen?

Ik werkte eerder voor een bedrijf in de evenementenindustrie. Als wij met de vrachtwagen bij een locatie in den lande (feesttent, disco, zalencentrum, festival) aankwamen dan ging er gewoon een bak amber aan als we iets aan het doen waren om bij de laad/loslocatie te komen wat indruist tegen "voorspelbare verkeersdeelname". Met een grote vrachtwagen aanwezig zijn op plaatsen waar men dat niet verwacht valt daar ook onder, niet eens zozeer om de omgeving te beschermen tegen ons, maar ook om ons materieel te beschermen tegen de omgeving!
Bijdragen op persoonlijke titel.


Dion

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,214
Reactie #218 Gepost op: 29 januari 2014, 13:45:25
Citaat van: Highfield link=msg=1240719 date=1390997264
Ben ik een azijnpisser als ik zeg dat werkelijk niemand hier in deze situatie ook maar enige aanstoot aan zal nemen?

Ik werkte eerder voor een bedrijf in de evenementenindustrie. Als wij met de vrachtwagen bij een locatie in den lande (feesttent, disco, zalencentrum, festival) aankwamen dan ging er gewoon een bak amber aan als we iets aan het doen waren om bij de laad/loslocatie te komen wat indruist tegen "voorspelbare verkeersdeelname". Met een grote vrachtwagen aanwezig zijn op plaatsen waar men dat niet verwacht valt daar ook onder, niet eens zozeer om de omgeving te beschermen tegen ons, maar ook om ons materieel te beschermen tegen de omgeving!
Neh, hier zie ik het probleem ook niet zo. Wel vind ik dat er in het algemeen redelijk vaak onnodig gebruik wordt gemaakt van amber signalering. En dat helpt niet echt mee aan het beeld dat men, de burger, heeft van de verlichting.


Mattijs

  • Verkeersregelaar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 985
Reactie #219 Gepost op: 29 januari 2014, 13:49:33
Bij mij gaat het aan als ik het nodig acht. Waaronder, in-uitrijden van een werkvak, hulpverlening op ongunstige locatie, op de vluchtstrook en inderdaad bij rijden op plekken waar men het niet direct verwacht zoals evenementen terreinen.
basis EHBO / BHV AED/reanimatie/BOA OV