Wetgeving amber signalering

Auteur Topic: Wetgeving amber signalering  (gelezen 58811 keer)

0 gebruikers (en 7 gasten bekijken dit topic.

DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,085
Reactie #90 Gepost op: 11 september 2013, 16:26:12
Taxi's mogen een verlicht transparant voeren. Er staat nergens omschrijven welke kleur deze (niet) mag hebben, dus een blauw taxi-bord mag.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


thetwin84

  • EHBO,AED-bediener/evenementen vkr/hobby fotografie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,152
  • Dag niet gelachen is een dag niet geleefd.
    • EHBO-Hedrin
Reactie #91 Gepost op: 11 september 2013, 19:51:51
Citaat van: Lt. Col. Me link=msg=1200661 date=1378908983
indien de kans bestaat dat het voertuig niet tijdig door andere weggebruikers wordt opgemerkt.

Dus wanneer ik mijn flitslamp op het dak kieper als ik pech heb in de avond uren langs de snelweg is dat toegestaan?
En zoals in een ander onderwerp dat het voertuig als botsarborber geplaatst is.
[URL=http://www.t-tools.nl/CCount/click.php?id=


Haageneesch

  • Foto- en videograaf.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,953
  • Foto- en videograaf Den Haag, PPK-houder.
    • Haageneesch
Reactie #92 Gepost op: 11 september 2013, 19:55:29
Citaat van: thetwin84 link=msg=1200762 date=1378921911
Dus wanneer ik mijn flitslamp op het dak kieper als ik pech heb in de avond uren langs de snelweg is dat toegestaan?
En zoals in een ander onderwerp dat het voertuig als botsarborber geplaatst is.
Zie de overeenkomst tussen "Werkzaamheden" en "Pech hebben" niet, dus neen.


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #93 Gepost op: 11 september 2013, 19:56:08
@Thetwin: nee, dat is niet toegestaan. De voorwaarde "indien niet tijdig opgemerkt" is gekoppeld aan de andere voorwaarde(n). Met pech op de vluchtstrook mag dus niet.
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


thetwin84

  • EHBO,AED-bediener/evenementen vkr/hobby fotografie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,152
  • Dag niet gelachen is een dag niet geleefd.
    • EHBO-Hedrin
Reactie #94 Gepost op: 11 september 2013, 20:10:39
Citaat van: Lt. Col. Me link=msg=1200765 date=1378922168
@Thetwin: nee, dat is niet toegestaan. De voorwaarde "indien niet tijdig opgemerkt" is gekoppeld aan de andere voorwaarde(n). Met pech op de vluchtstrook mag dus niet.

Maar die andere optie die ik stelde dan weer wel dus?
[URL=http://www.t-tools.nl/CCount/click.php?id=


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,085
Reactie #95 Gepost op: 11 september 2013, 20:46:51
Als hij valt onder één van de opties van A t/m G.

Citaat
b. werkzaamheden ten behoeve van wegen, werken of inrichtingen op, aan, in of boven wegen, daaronder begrepen gladheidbestrijding of sneeuwruimen;
c. werkzaamheden met kennelijk daartoe ingerichte motorvoertuigen voor de hulpverlening aan en het repareren of bergen en wegslepen van voertuigen;

Je eigen voertuig zal niet ingericht zijn onder C en in geval van beveiliging van een ongeval val je ook niet onder B.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,047
    • Harm Infra Transport
Reactie #96 Gepost op: 11 september 2013, 21:15:58
@thetwin84, Je kan het heel simpel maken. Gebruik ter afwending van gevaar als bedoeld in art. 5 ( waarbij je niet de intensie hebt om een gevaar te zijn )  mag, evenzo als het gebruik door voorschrift.

Citaat van: DiNozzo link=msg=1200783 date=1378925211
Als hij valt onder één van de opties van A t/m G.

Je eigen voertuig zal niet ingericht zijn onder C en in geval van beveiliging van een ongeval val je ook niet onder B.

Dit is een eigen uitleg, dit staat zo niet in de regels. Elk voertuig gebruikt voor het onderhoud van op en aan wegen evenzo als voertuigen die worden gebruikt voor hulpverlening, reparatie en/of bergen en/of wegslepen mag een amber zwaailicht voeren. De wetgeving spreekt niet over het soort voertuig en/of de inrichting ervan buiten 1 categorie en dat is de transportbeveiliger.
C is wel een regel maar wanneer ik met een normale auto een andere auto afsleep mag ik daarvoor een amber zwaailamp gebruiken om het extra gevaar aan te geven. En als ik een iets grotere gereedschapskist dan normaal in mijn kofferbak plaats kan ik mij al beroepen op ingericht voor. Onderdeel C is in mijn ogen dus ook een te groot leeg gat. :(
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


thetwin84

  • EHBO,AED-bediener/evenementen vkr/hobby fotografie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,152
  • Dag niet gelachen is een dag niet geleefd.
    • EHBO-Hedrin
Reactie #97 Gepost op: 11 september 2013, 21:21:12
Citaat van: HIT link=msg=1200787 date=1378926958
@thetwin84, Je kan het heel simpel maken. Gebruik ter afwending van gevaar als bedoeld in art. 5 ( waarbij je niet de intensie hebt om een gevaar te zijn )  mag, evenzo als het gebruik door voorschrift.

Dit is een eigen uitleg, dit staat zo niet in de regels. Elk voertuig gebruikt voor het onderhoud van op en aan wegen evenzo als voertuigen die worden gebruikt voor hulpverlening, reparatie en/of bergen en/of wegslepen mag een amber zwaailicht voeren. De wetgeving spreekt niet over het soort voertuig en/of de inrichting ervan buiten 1 categorie en dat is de transportbeveiliger.
C is wel een regel maar wanneer ik met een normale auto een andere auto afsleep mag ik daarvoor een amber zwaailamp gebruiken om het extra gevaar aan te geven. En als ik een iets grotere gereedschapskist dan normaal in mijn kofferbak plaats kan ik mij al beroepen op ingericht voor. Onderdeel C is in mijn ogen dus ook een te groot leeg gat. :(

Dus wanneer een kennis met een kapotte auto staat die naar de garage gesleept moet worden dan mag ik mijn flitslamp weer wel gebruiken. Maar op welk voertuig kan ik de lamp dan het beste plaatsen?
[URL=http://www.t-tools.nl/CCount/click.php?id=


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,047
    • Harm Infra Transport
Reactie #98 Gepost op: 11 september 2013, 21:31:55
Citaat van: thetwin84 link=msg=1200790 date=1378927272
Dus wanneer een kennis met een kapotte auto staat die naar de garage gesleept moet worden dan mag ik mijn flitslamp weer wel gebruiken. Maar op welk voertuig kan ik de lamp dan het beste plaatsen?

Hier laat de wetgeving een steek vallen, die geeft dat niet aan maar ik zou wel het voertuig kiezen die ook nog stroom heeft O0 O0. Maar het slepen van een voertuig hoeft niet altijd een gevaar te zijn, maar op de snelweg alwaar een dusdanig snelheidsverschil is kan dat wel.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


gebruiker0401206

  • Gast
Reactie #99 Gepost op: 11 september 2013, 21:57:21
Mark, niet vervelend bedoeld, maar dat zwaailicht is niet gekeurd. Een zwaailicht dient te voldoen aan de ECE R65. Dus mocht je het ooit officieel gaan gebruiken (bijvoorbeeld als werkverkeer bij het in- of uitrijden van een werkvak op de snelweg), voldoe je niet aan de regels.

Zal je er een bon door krijgen? Vermoedelijk niet...

Groeten, Ruud