Wetgeving amber signalering

Auteur Topic: Wetgeving amber signalering  (gelezen 58806 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Nick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,458
Reactie #20 Gepost op: 19 april 2013, 00:16:49
Het een en ander hierover is geregeld in de Regeling Optische en Geluidssignalen 2009, bijvoorbeeld in artikel 6.

Citaat
Artikel 6

1. Bij de volgende werkzaamheden of omstandigheden voert een voertuig, indien de kans bestaat dat het voertuig niet tijdig door andere weggebruikers wordt opgemerkt, geel zwaai-, flits- of knipperlicht:
a. werkzaamheden ten behoeve van de hulpverlening op of langs de weg met kennelijk daartoe ingerichte motorvoertuigen;
b. werkzaamheden ten behoeve van wegen, werken of inrichtingen op, aan, in of boven wegen, daaronder begrepen gladheidbestrijding of sneeuwruimen;
c. werkzaamheden met kennelijk daartoe ingerichte motorvoertuigen voor de hulpverlening aan en het repareren of bergen en wegslepen van voertuigen;
d. vervoer van ondeelbare lading voor zover het voertuigen betreft waarvoor krachtens de Regeling voertuigen ontheffing is verleend inzake de afmetingen van deze voertuigen of hun lading;
e. het begeleiden van transporten waarvoor een ontheffing is verleend, voor zover die begeleiding uit de ontheffing voortvloeit en dit geschiedt met daartoe speciaal uitgeruste voertuigen;
f. het begeleiden van militaire colonnes;
g. het rijden met landbouw- of bosbouwtrekkers en motorvoertuigen met beperkte snelheid, of daardoor voortbewogen aanhangwagens, die, met inbegrip van de lading, breder zijn dan 2,60 meter.

Over veel zaken bestaat discussie, de wetgeving is op dit gebied niet helemaal duidelijk/waterdicht. Er wordt bijvoorbeeld regelmatig gesteggeld over zaken als het moeten voeren van de verlichting terwijl het volgens het voertuigreglement niet is toegestaan, welke zaken vallen onder werkzaamheden ten behoeve/aan de weg, etc. etc. Die vragen kan ik dan ook niet beantwoorden en ik denk dat het voor veel anderen ook lastig is om daar echt een sluitend antwoord op te geven. In mijn ogen ligt het dan ook vooral aan de omstandigheden en welke handhaver je tegen het lijf loopt.
Senior GGP / Oost-Brabant


I1985

  • Monteur Laad/los
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 242
Reactie #21 Gepost op: 19 april 2013, 15:32:19
Hmm bedankt Nick. Voor ons werk zou dat dus om 6c gaan. Maar dan blijft het nog steeds erg vaag.
Citaat
indien de kans bestaat dat het voertuig niet tijdig door andere weggebruikers wordt opgemerkt, geel zwaai-, flits- of knipperlicht
Dit zou betekenen dat we altijd geel zouden moeten voeren. Want de kans dat we niet tijdig opgemerkt worden is natuurlijk altijd aanwezig. Kijk maar eens naar hoeveel botsabsorbers er ondanks een grote knipperende pijl en actieraam toch nog aangereden worden.

Het punt is een beetje dat de mensen die daadwerkelijk met de servicebussen op pad gaan (inclusief ik zelf) er graag signalering op willen hebben. Beetje in de categorie, liever mee verlegen dan om verlegen. Meestal sta je op een rustige goed afgeschermde plek, maar soms komt het voor dat je in een donkere uithoek staat, of langs de kant van de snelweg. Maar onze werkgever probeert in deze tijden overal op te besparen, en zolang het niet verplicht is, zal er waarschijnlijk ook niks op komen. Vandaar dat ik hier even peil.


thetwin84

  • EHBO,AED-bediener/evenementen vkr/hobby fotografie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,152
  • Dag niet gelachen is een dag niet geleefd.
    • EHBO-Hedrin
Reactie #22 Gepost op: 19 april 2013, 15:46:35
Mag je dan wanneer je pech hebt langs de snelweg ook een signaallamp op het dak zetten? volgens  het zelfde citaat als hier boven staat zou je het daaronder kunnen laten vallen bijvoorbeeld als je onder een brug staat en dus minder zichtbaar bent voor overige verkeer.
[URL=http://www.t-tools.nl/CCount/click.php?id=


zijlvaart67

  • Verkeerspolitie
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 395
Reactie #23 Gepost op: 19 april 2013, 16:15:23
Nope. Die valt erbuiten, want heel veel is gerelateerd aan 'werkzaamheden' en daar valt een pechgeval niet onder. Daarom bestaat er ook nog een artikel om de alarmverlichting te gebruiken.
העבר שלי הוא כהה כמו העתיד שלי


Pully

  • agent van politie, ex wmr KMar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,179
  • Waakzaam en Dienstbaar? Dat zijn we toch allemaal?
Reactie #24 Gepost op: 19 april 2013, 16:19:44
Nope. Die valt erbuiten, want heel veel is gerelateerd aan 'werkzaamheden' en daar valt een pechgeval niet onder. Daarom bestaat er ook nog een artikel om de alarmverlichting te gebruiken.

En zit dat dan in het geval van I1985. Die komt bij een pechgeval, maar dat is wel werkgerelateerd. Ik krijg de indruk dat het gezien moet worden als de wegenwacht. Die zijn toch wel verplicht om amber te gebruiken?
het bovenstaande is mijn persoonlijke mening en niet die van de organisatie's waarvoor ik werkzaam ben.


thetwin84

  • EHBO,AED-bediener/evenementen vkr/hobby fotografie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,152
  • Dag niet gelachen is een dag niet geleefd.
    • EHBO-Hedrin
Reactie #25 Gepost op: 19 april 2013, 16:26:18
En zit dat dan in het geval van I1985. Die komt bij een pechgeval, maar dat is wel werkgerelateerd. Ik krijg de indruk dat het gezien moet worden als de wegenwacht. Die zijn toch wel verplicht om amber te gebruiken?

Wanneer ze het "werkvak" inrijden wel maar daarna moet de verlichting uit... Omdat volgens zeggen.. maar ja tot hoever gaat dat... Signaalverlichting zou aandacht trekken van het verkeer waardoor het verkeer er naar toe zou rijden... met brokken als gevolg...

Heb een keer een folder gelezen over het Incident Management
[URL=http://www.t-tools.nl/CCount/click.php?id=


Pully

  • agent van politie, ex wmr KMar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,179
  • Waakzaam en Dienstbaar? Dat zijn we toch allemaal?
Reactie #26 Gepost op: 19 april 2013, 16:30:21
Wanneer ze het "werkvak" inrijden wel maar daarna moet de verlichting uit... Omdat volgens zeggen.. maar ja tot hoever gaat dat... Signaalverlichting zou aandacht trekken van het verkeer waardoor het verkeer er naar toe zou rijden... met brokken als gevolg...

Heb een keer een folder gelezen over het Incident Management

Maar als je naar de regelgeving kijkt moeten ze hem juist weer aanhouden... Artikel 6 regeling OGS 2009.
het bovenstaande is mijn persoonlijke mening en niet die van de organisatie's waarvoor ik werkzaam ben.


zijlvaart67

  • Verkeerspolitie
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 395
Reactie #27 Gepost op: 19 april 2013, 16:44:51
Dat lijkt inderdaad zo, maar RWS heeft ook 'eigen' regels ontwikkeld. Regels die zij, als wegbeheerder, ook mogen opstellen. Overigens, in samenwerking met alle instantie's die er maar over kunnen en mogen gaan.

Daarin staat beschreven dat als een voertuig in een werkvak stilstaat, deze geen enkele signaalverlichting meer mag voeren. En volkomen terecht; je moet altijd voorkomen dat een weggebruiker geconfronteerd wordt met een zee van 'geel' waardoor de aandacht meer wordt afgeleid dan nodig is.

In een werkvak wordt je namelijk al 'beschermd' door een botsabsorber, cq een ander 'fend off' voertuig..
העבר שלי הוא כהה כמו העתיד שלי


thetwin84

  • EHBO,AED-bediener/evenementen vkr/hobby fotografie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,152
  • Dag niet gelachen is een dag niet geleefd.
    • EHBO-Hedrin
Reactie #28 Gepost op: 19 april 2013, 16:46:08
Maar als je naar de regelgeving kijkt moeten ze hem juist weer aanhouden... Artikel 6 regeling OGS 2009.

Heb de folder even opgezocht:

http://www.incidentmanagement.nl/Portals/0/Documenten/Gebruik%20Gele%20attentieverlichting.pdf
[URL=http://www.t-tools.nl/CCount/click.php?id=


Pully

  • agent van politie, ex wmr KMar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,179
  • Waakzaam en Dienstbaar? Dat zijn we toch allemaal?
Reactie #29 Gepost op: 19 april 2013, 16:48:57
Dat lijkt inderdaad zo, maar RWS heeft ook 'eigen' regels ontwikkeld. Regels die zij, als wegbeheerder, ook mogen opstellen. Overigens, in samenwerking met alle instantie's die er maar over kunnen en mogen gaan.

Daarin staat beschreven dat als een voertuig in een werkvak stilstaat, deze geen enkele signaalverlichting meer mag voeren. En volkomen terecht; je moet altijd voorkomen dat een weggebruiker geconfronteerd wordt met een zee van 'geel' waardoor de aandacht meer wordt afgeleid dan nodig is.

In een werkvak wordt je namelijk al 'beschermd' door een botsabsorber, cq een ander 'fend off' voertuig..

Helder, dan is dat waarschijnlijk veranderd in de tijd dat ik niet meer zoveel op de rijkswegen werkzaam ben.

Maar buiten het werkvak moet je wel amber voeren toch? Want het voertuig van de wegenwacht komt ook op de vluchtstrook ter plaatse zonder botsabsorber of voertuig in fend off.

Dit even om het voor mij helder te krijgen hoor. Nu weet ik ook niet wat precies de werkzaamheden van I1985 zijn.
het bovenstaande is mijn persoonlijke mening en niet die van de organisatie's waarvoor ik werkzaam ben.