Het verhaal over de wetgeving ben ik niet met je eens. Al is het geen wet, er vloeien wel degelijk rechten en verplichtingen uit voort.
Bij een ongeval oid zal zeker worden aangekaart (en meegenomen) dat men de IM regels heeft genegeerd. En terecht. Zaken hoeven namelijk niet altijd in keiharde wetgeving te zijn verankerd. Een rechter is namelijk ook gevoelig voor de eisen gesteld in de crow richtlijnen, het 'handboek ladingzekering', enz enz.
Zoek ook eens op 'motorrijders door de file'. Totaal geen wetgeving, maar het wordt wel degelijk meegenomen in het eindoordeel..
Ja, voor zover het bekend mag worden geacht. Motorrijders door de file is een onderwerp wat in dat opzicht al veel en veel langer speelt, en wat onder meer door de motorverenigingen bij veel individuele motorrijders onder de aandacht is gebracht. De rechter mag er dan vanuit gaan dat "alle" motorrijders geacht worden bekend te zijn met deze "regels".
De RWS Richtlijn en de CROW richtlijnen (formeel zijn het richtlijnen en mag daar van worden afgeweken) worden pas regel door het bindend verklaren in contracten. Iedere gecontracteerde opdrachtnemer, hetzij voor werkzaamheden, hetzij voor IM, wordt contractueel verplicht zich aan deze regels te houden en daar bekend mee te zijn. Uw stelling gaat voor deze partijen inderdaad op: zij worden bekend geacht met de richtlijnen, die de status van regel hebben gekregen, en worden geacht daar naar te handelen.
Het wordt lastiger voor een partij als die van de vraagsteller (hoewel de casus niet geheel duidelijk is). Stel, de gecontracteerde aannemer heeft een defect speciaal werkvoertuig en kan dat niet zelf repareren noch verplaatsen. Een externe servicemonteur, totaal geen wegwerker, dient dat defect vervolgens op locatie te verhelpen. Deze monteur heeft geen contractuele verplichting om zich aan de Richtlijnen te houden, en is er zelf ook niet mee bekend, aangezien hij zeer zelden op een snelweg in een werkvak een machine moet repareren. In dat geval zal een rechter er niet vanuit gaan dat deze monteur bekend is met de richtlijnen en daarnaar zal handelen.
Blijft echter onverlet dat de wet bij iedereen geacht wordt bekend te zijn. Betreffende monteur zou dus bekend moeten zijn met de Regeling OGS 2009 en daarnaar moeten handelen.