Wetgeving amber signalering

Auteur Topic: Wetgeving amber signalering  (gelezen 58831 keer)

0 gebruikers (en 17 gasten bekijken dit topic.

thetwin84

  • EHBO,AED-bediener/evenementen vkr/hobby fotografie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,152
  • Dag niet gelachen is een dag niet geleefd.
    • EHBO-Hedrin
Reactie #50 Gepost op: 23 april 2013, 14:57:33
Terwijl je op het strand met blauwe verlichting juist voor meer onrust zorgt... Moeders die opvliegen en achter hun kinderen gaan aan rennen, mensen die willen zien waar je heen gaat. En niet te vergeten de 120 decibel die de trommelvliezen laat sidderen  e050

Ik dacht altijd dat de KNRM juist meer rechten hadden dan de reddingsbrigade omdat de KNRM de beroepsgroep was en de reddingsbrigade uit vrijwilligers bestond...

Dus de broepsgroep moet het amber doen en de vrijwilligers met blauw? :)
[URL=http://www.t-tools.nl/CCount/click.php?id=


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #51 Gepost op: 23 april 2013, 15:00:56
Ik dacht altijd dat de KNRM juist meer rechten hadden dan de reddingsbrigade omdat de KNRM de beroepsgroep was en de reddingsbrigade uit vrijwilligers bestond...

Dus de broepsgroep moet het amber doen en de vrijwilligers met blauw? :)
Lees je eerst nog maar even in ;) KNRM met blauw?

Hier een "beroeps" van de reddingsbrigade, terwijl de bemanning van een KHV voertuig van de KNRM vrijwel altijd uit vrijwilligers bestaat. Maar wat maakt het uit, beroeps zijn niet beter of slechter dan vrijwilligers. We zijn allemaal professionals.

Volledig offtopic, maar toch even een korte toelichting hoe het e.e.a. georganiseerd is in mijn werkregio:

Citaat
Gedurende de zomermaanden rijden overdag om en nabij de 10 strandvoertuigen rond in de regio. Deze eenheden worden bemand door vrijwilligers of 'beroepskrachten'. Deze voertuigen staan ter beschikking van de GMK voor kusthulpverleningstaken en eventuele landgerelateerde ondersteuning in de rest van de regio. Daarnaast doen deze voertuigen taken op het gebied van strand c.q. zone bewaking. Buiten diensttijd staan een aantal van deze voertuigen op 24/7 uitruk, waarbij er wordt uitgerukt door een 'pieperploeg' die bestaat uit vrijwilligers.

Daarnaast staan er een aantal KHV voertuigen van de KNRM, vrijwilligers die ook 24/7 oppiepbaar zijn. Deze voertuigen zijn opgenomen binnen de KVT en rijden ook vaak in combinatie met de RB.


gebruiker0401206

  • Gast
Reactie #52 Gepost op: 25 april 2013, 22:09:27
Chauffeur in het filmpje rijdt toch netjes. Hij rijdt niet overdreven hard, remt netjes voor het rode licht. Hij dwingt met de signalering geen bepaalde rechten af.
Neem aan dat gekozen is voor een verhoogde attentiewaarde waardoor het voertuig met signaalverlichting aan rijdt.

Persoonlijk zou ik dit soort voertuigen, net als RWS in sommige gevallen, toch ook graag zien met blauw, over de openbare weg. Ze vervullen duidelijk een taak binnen de hulpverlening en zijn ook als hulpdienst herkenbaar voor de buitenwereld. Maar goed, het zal wel weer jaren duren voordat dat geaccepteerd wordt in NL.

Let wel, ik heb het over prio 1 ritten op de openbare weg. Op het strand zou het best eens een ander verhaal kunnen zijn.


thetwin84

  • EHBO,AED-bediener/evenementen vkr/hobby fotografie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,152
  • Dag niet gelachen is een dag niet geleefd.
    • EHBO-Hedrin
Reactie #53 Gepost op: 25 april 2013, 22:51:05
Chauffeur in het filmpje rijdt toch netjes. Hij rijdt niet overdreven hard, remt netjes voor het rode licht. Hij dwingt met de signalering geen bepaalde rechten af.
Neem aan dat gekozen is voor een verhoogde attentiewaarde waardoor het voertuig met signaalverlichting aan rijdt.

Persoonlijk zou ik dit soort voertuigen, net als RWS in sommige gevallen, toch ook graag zien met blauw, over de openbare weg. Ze vervullen duidelijk een taak binnen de hulpverlening en zijn ook als hulpdienst herkenbaar voor de buitenwereld. Maar goed, het zal wel weer jaren duren voordat dat geaccepteerd wordt in NL.

Let wel, ik heb het over prio 1 ritten op de openbare weg. Op het strand zou het best eens een ander verhaal kunnen zijn.

De tegenwoordige tijd kunnen de hulpdiensten ook van blauw naar amber en andersom...
Dat vind ik dat dat ook moet gaan gelden voor de overige hulpdiensten voor RWS en KNRM / Reddingsbrigade / lifeguard / verkeersregelaars voertuigen.

Zoals van Amerongen in Arnhem die word hier ook al eens eerder in het forum genoemd hebben op sommige momenten wel blauw en amber mogelijkheden. Maar die werken ook zeer nauw samen met de hulpverlening.
[URL=http://www.t-tools.nl/CCount/click.php?id=


DeMassel

  • Uitvoeringsbegeleider/Vakman verkeersmaatregelen
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 633
  • Bordenslepende AED'er
    • Fautoograaf
Reactie #54 Gepost op: 25 april 2013, 22:55:22
De tegenwoordige tijd kunnen de hulpdiensten ook van blauw naar amber en andersom...
Dat vind ik dat dat ook moet gaan gelden voor de overige hulpdiensten voor RWS en KNRM / Reddingsbrigade / lifeguard / verkeersregelaars voertuigen.

Zoals van Amerongen in Arnhem die word hier ook al eens eerder in het forum genoemd hebben op sommige momenten wel blauw en amber mogelijkheden. Maar die werken ook zeer nauw samen met de hulpverlening.
Bij vkr niet nodig
RWS zou goede optie zijn tijdens afzettingen op de snelweg als 1 bufervoertuig, anders ook niet
-Uitvoeringsbegeleider bij Traffic Service Nederland & Hobbyfotograaf -AED-bediener / Reanimator / BHV


thetwin84

  • EHBO,AED-bediener/evenementen vkr/hobby fotografie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,152
  • Dag niet gelachen is een dag niet geleefd.
    • EHBO-Hedrin
Reactie #55 Gepost op: 25 april 2013, 23:02:20
Bij vkr niet nodig
RWS zou goede optie zijn tijdens afzettingen op de snelweg als 1 bufervoertuig, anders ook niet

Afhankelijk in welke manier de vkr aan het werk is...
Wanneer de vkr ingezet word bij incidenten zou het inprincipe wel een mogelijkheid kunnen zijn.
De hulpdienst wagen (waar meer en deel politievoertuigen voor gebruikt worden) kan dan door de agenten weer gebruikt worden voor vertrek van de agenten e.d. als dit nodig zou kunnen zijn...
[URL=http://www.t-tools.nl/CCount/click.php?id=


VKRC

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 670
    • www.DeVerkeersregelaarsCentrale.nl
Reactie #56 Gepost op: 25 april 2013, 23:09:30
Tja, ik ben bang dat je het dan over een verkeersregelaar 2.0 gaat hebben.
Ik zie de huidige generatie daar niet goed mee omgaan.  >:D
De Verkeersregelaars Centrale | [url=http://www.deverkeersregelaarscentrale.nl/vacat


DeMassel

  • Uitvoeringsbegeleider/Vakman verkeersmaatregelen
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 633
  • Bordenslepende AED'er
    • Fautoograaf
Reactie #57 Gepost op: 25 april 2013, 23:10:24
Een vkr zal nooit zo op plekken komen waarbij blauwblauw beter te zien zou zijn dan amber.
Spoedritten hebben ze niet.
Daarom ook bij RWS ook de opmerking alleen bij buffervoertuig
-Uitvoeringsbegeleider bij Traffic Service Nederland & Hobbyfotograaf -AED-bediener / Reanimator / BHV


VKRC

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 670
    • www.DeVerkeersregelaarsCentrale.nl
Reactie #58 Gepost op: 25 april 2013, 23:13:59
@DeMassel, ik begrijp je beweegredenen....maar als RWS puur voor buffer is de noodzaak er niet. (Blauw is niet beter zichtbaar dan Amber....Rood trouwens wel  >:D)
Dan zou het eerder zijn om het te gebruiken om eerder "ter plaatse" te kunnen komen, waar weer zeer veel economisch voordeel bij is....
De Verkeersregelaars Centrale | [url=http://www.deverkeersregelaarscentrale.nl/vacat


Dion

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,214
Reactie #59 Gepost op: 25 april 2013, 23:14:46
Daarom ook bij RWS ook de opmerking alleen bij buffervoertuig
Dan kan je amber wel meteen helemaal afschaffen  ;)
Want de bomensnoeier kan ook wel eens buffervoertuig zijn  ::)